Hej! Jag är nybliven ägare till ett 70-talshus i ett plan med källare.

Taket som denna fråga handlar om är vad jag vet i originalutförande med betongpannor, papp och råspont. Isoleringen består av gullfiber i botten med ca 30-40 cm kutterspån på. Det ligger även någon diffusionsspärr (plast) mellan gullfiber och innertak. Tidigare ägare har låtit installera ett frånluftaggregat (2015). Frånluften tas från markplan via badrummet och från källaren via en liten toalett samt tvättstuga.

Vid besiktning noterades att det fanns svartmögelpåväxt på råsponten, besiktningen gjordes i slutet på maj så virket var så klart snustort. Tidigare ägare som var med sa då att det var gammal påväxt från tiden innan frånluftsventilation installerades (2015). Han hade även låtit spika upp några referensbrädor och dessa var helt fria från påväxt. Även isoleringen så fin ut och var torr.

Så klart gjorde besiktningsmannen ett noterande om svartmöglet samt om att taket har passerat sin tekniska livslängd men av dennes resonemang att döma var det ingen större fara i och med att man fått stopp på mögelpåväxten. Jag kände mig rätt lugn med andra ord.

Nu har vi bott i huset ca 3 månader och jag har börjat notera saker.

1. Lukt som verkar tränga ner från vinden genom innertaket. Luktar lite olika. I bland som fuktigt trä, i bland som i morsan och farsans pelletsficka och i bland lite fränt. Jag antar att det har att göra med att huset har ett undertryck i och med ventilationen som går och att diffusionsspärren inte är helt tät.

2. Fuktmätaren ger utslag (9-11%) i en gipsskiva ovanför ett av köksfönstren. Om man nu kan mäta fukt i en gipsskiva med en (billig) mätare avsedd för trä? Hur som helst ger den inte utslag i någon annan gipsskiva än just där.

3. Jag var i dagarna upp på vinden och kröp med samma fuktmätare. Fuktmätaren indikerade allt mellan 8 och 28 %! Råsponten var klart fuktigast men fick även utslag i takstolar. På ett ställe noterade jag att det såg fuktigt ut i spånisoleringen (inget jättetydligt tecken på läckage dock men jag antar att det måste vara så) Jag kunde även notera att det fanns vitt ludd, troligen vitmögel på en del ställen.

  • Nu har det varit rejält fuktigt ute med mycket regn så det jag funderar på är om mögelpåväxten är så mycket att oroas för. Kommer den avta av när det blir kallare och sedan dö ut till våren när det blir torrare

  • Kan jag göra något för att förbättra miljön på vinden?
    - Bättre ventilation?
    - Avfuktare?
    - Bättra på diffusionsspärren?
    - Annat?
  • Fuktindikationen i innerväggen. Hur troligt är det att den kommer uppifrån? Spånet rakt ovanför såg och kändes tort. Hur som helst bör nog detta utredas. Har ni tips på hur jag lämpligast går tillväga? Eller bör jag ringa någon skadeutredare på en gång?
Mvh! en nybliven husägare
 
Följer med intresse.
 
Jag nyttjade medlemsservicen hos Villaägarna och teknikern jag fick prata med trodde att fukten i första hand berodde på varm ute luft som letade sig in via takfoten för att sedan kondensera mot dom kalla ytorna på vinden. Dennes tips var att försöka täta takfoten och sätta upp en luftfuktighetsmätare.

Angående fukten i innerväggen i köket hade han inte så många konkreta tips. Han tyckte väll att det bästa hade varit att kunna mäta i träkonstruktionen bakom. Men han sa också att det kunde bero på att det var kall luft som drog ner från vinden som mötte varm och fuktig luft från köket varpå kondens uppstår där dessa möts. Detta får jag nog grunna mer på hur jag ska utreda.
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Någon som har tips på luftfuktighetsmätare? Tänkte att det vore fint med någon variant som kan logga temp och relativ luftfuktighet över tid. Gärna som man kan koppla upp med nån app.
 
K KNoro skrev:
Jag nyttjade medlemsservicen hos Villaägarna och teknikern jag fick prata med trodde att fukten i första hand berodde på varm ute luft som letade sig in via takfoten för att sedan kondensera mot dom kalla ytorna på vinden. Dennes tips var att försöka täta takfoten och sätta upp en luftfuktighetsmätare.

Angående fukten i innerväggen i köket hade han inte så många konkreta tips. Han tyckte väll att det bästa hade varit att kunna mäta i träkonstruktionen bakom. Men han sa också att det kunde bero på att det var kall luft som drog ner från vinden som mötte varm och fuktig luft från köket varpå kondens uppstår där dessa möts. Detta får jag nog grunna mer på hur jag ska utreda.
Nu har jag varit uppe och krupit mer på vinden. Det spöregnade ute men på vinden märktes det inte av. Några uppenbara takläckage såg jag med andra ord inte. Däremot kan jag konstatera att takfoten ändå är relativt tät då kutterspånet ligger tryckt mot denna (man brukar väll eftersträva en luftspalt?). Att täta ytterligare känns väll därför som fel väg att gå? Kanske öppna upp i stället?

Som sagt kunde jag inte se några uppenbara takläckage. Däremot kunde jag se att kutterpånet var fuktigt och missfärgat (gulaktigt) på några ställen. fukten kändes inte "blöt" utan snarare lite "oljig". Inte mycket till lukt heller. Kan det vara råttor/möss som har toalett på min vind? Jag hittade en pöl under en gammal plastsäck som låg där uppe. Någon som har tips på vad det kan vara?
 
Funderingarna fortsätter..

Nu har vi kallt ute. -26 i helgen. Frånluftsaggregatet (på vinden) läcker värme från bostaden och höjer på så sätt temperaturen på vinden. Fuktkvoten i träkonstruktionen har nu gått ner och är inte lika oroväckande hög längre (10-15%).

Däremot ska vi se över husets ventilation. Huset har mekaniks frånluft och ovan nämnda aggregat ventilerar i storleksordningen 2-3 gånger mer än vad som minst är rekomederat. Det kostar ju en hel del i form av värme som åker ut genom skorsten. För att råda bot på detta ska vi in med reglage så vi kan styra hastigheten på fläkten och vi ska även justera in donen. Ett extra don kommer att sättas upp i köket.

När jag pratade med ventilationsteknikern om mina fukt- och mögelbekymmer föreslog han att fläkten även skulle få suga ut luft direkt från kallvinden. Vad tror ni om detta?

Själv är jag inte övertygad om att detta är en bra idé då det riskerar att skapa undertryck på vinden som suger in fuktig luft från antingen bostaden eller utomhus ifrån. Sen funderar jag på risken att fuktig luft från ventilationen riskerar att sippra ut på vinden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.