Upptäckte igår att det runnit vatten i taket som lagt sig på plasten. Hur mycket är svårt att bedöma, kanske några centiliter på tre olika ställen i samma bjälkfack. Jag hittade tre sådana fack av totalt trettio fack. De andra var helt torra. Vattnet hade redan dunstat så jag såg bara spåren efter det.

Har talat med Paroc idag om vad de trodde det kunde vara och han sa att det finns ingen möjlighet att att kondensen på råsponten skulle ha sådan omfattning att det rann ner i bjälklaget utan det måste ha tillförts fuktig luft inifrån varför han rådde mig att kolla efter minsta lilla hål på plasten.  
Snickaren som utfört arbetet har aldrig varit med om att det har kommit synligt vatten på insidan av plasten.

Huset har två låglutande pulpettak med ca 30 mm luftspalt. Konstruktionen är lite annorlunda, vi isolerade facken ovanifrån och använde två lager, 145 +195 och det yttersta lagret var belagt med papp som vindskydd. Det finns alltså inget skivmaterial, typ masonite som avdelare mellan isolering och luftspalt. Paroc och snickaren var överens inför resningen om att det är OK att göra så. Andra tyckte annorlunda. Så blev det iallafall.
Huruvida en masonite skull ha hejdat vattnet att rinna utmed regeln ställer jag mig iof tveksam till då de av erfarenhet buktar både hit och dit trots tre reglar per fack.

Av någon anledning så har det i de aktuella facken skett en koncentration av fukt och jag måste få klart för mig vad det beror på.

Uppvärmningen är något varierande då vi eldar täljstensugnen på dagarna plus ett par element under nätterna. När det var som kallast ute hade vi 13-14 C inne på dagen och 3-4 C på morronen.  Jag tror att vattenkondensationen skedde i temperatursvängningen från kallt till töväder.

Kan det ha blivit något fel vid läggningen av råsponten så att någon isolerskiva trycktes upp mot denna och stoppar luftflödet i det facket vilket gör att koncentrationen av fukt blir så stor att utfällning sker ?

Har någon sett eller hört något liknande ?
 
Någonting verkar ju galet i ett av dina bjälkfack eftersom du har alla "problem" i samma fack. Jag misstänker också först ev. hål på plasten, det ligger ingen plastskarv i närheten med dåligt överlapp?
Är plasten ok, måste ju yttertaket läcka in lite vatten, du sa ju också att du trodde det skedde vid töväder. Jag antar att du inte kan kontrollera taket så lätt men får du ingen kontroll/vetskap så får du ju skära upp plasten, ta ner isoleringen och kolla ordentligt!
 
Att yttertaket skulle läcka är inte sannolikt men det kan ju inte uteslutas.Grejen är bara, varför läckte det inte in när det störtregnade under hösten och det är trots allt mycket små mängder som sedan dunstat trots fortsatt töande. Taket var nylagt i september av en seriös takläggare.

Jag har också funderat på att bli drastisk och skära upp för att se efter.

En annan sak jag funderar på är att kontrollera att varje fack har full luftning. Jag tänkte att en person får lysa med en lampa i ena änden av luftspalten och en annan får checka av med hjälp av en spegel att det är rent flöde.(det är så trångt att få upp huvudet och kika in i varje spalt, därav spegeln)

Nä, jag lutar åt kondens och att det har krockat mellan olika fuktkvoter och temperatursvängningar. Antingen av olika uteluftsfaktorer eller med inblandning av inre varmluft.
 
Japp, kontrollera luftningen först, det låter ju förhållandevis enkelt och "ickeförstörbart".
Försök att hålla tempen konstant i bygget under några dar och gärna i närheten av "normal" rumstemp och håll koll på ev. vatten i fortsättningen!
 
Hjärnan reagerar lite irrationellt när man blir stressad, ingen vill väl att ett nytt hus får problem med fukt innan man ens flyttat in.

Det är sannolikt att en kondensutfällning har skett i de tre facken vilket innebär att varmare-fuktigare luft har mött kallare och en utfällning har skett.
Vad jag inte "såg" var vilka fack som utfällningen skett i, jo de tre närmast gavelväggarna(två pulpettak i vinkel)..varför just där.. jo för att det blev kallast i dem först..och varför blev det så kallt att en kondensation skedde ?

Jo, jag eldade ju inte täljstensugnen under fre-lö för att vi var bortresta för första gången sen ugnen installerades, endast lösa element på snålvärme och sen när jag brände på igen på sön så torkade facken upp och så såg jag spår efter vatten på mån.

Så jag ska göra som som du, ByggaNytt föreslår och som Anticimex också rådde mig till. Att hålla tryck i brasan iallafall konstant över 14-15 C dygnet runt. Får nog investera i en trefasfläkt på 5 kW på Jula ifall man ska på fler turer under vintern.
 
Låter bra! Jag körde själv en 9 kW byggfläkt från Jula under en hel vinter, kostade masooor men det blev varmt och byggfukten torkade bort ;)
 
Håller nog med. Byggfukten måste ut innan det går att kontrollera i alla fall. Håll fläkten igång även när du eldar, så får du spridning och rörelse på luften. Termostaten sänger av elementet i fläkten så det är ju bara fläktmotorn som kostar och det är ju försummbart på ett bygge. ::)
Tartan
 
OK....är det så....i vårt nyisolerade hus går fortfarande byggfläkten, men själva den delen drar alltså inte så många kwh?!

Golvvärmen skall på i veckan dock. Det känns torrt och fint i huset men längst ned på fönstren ser man lite vatten, kondens. En annan som har glasögon blir blind när man går in från kylan och det känns lite fuktigt. Har satt upp en fuktmätare i huset.....

Skall jag/snickarna sätta in avfuktare också....vad är "normal" luftfuktighet i ett nybygge? Över 70% är kass har jag förstått men kanske 40-50% är normalt eller?

Tacksam för tips om hantering av byggfukten på ett smidigt sätt för att inte orsaka för mycket rörelser i trät!
 
Min luftfuktighet är just nu 24% när jag skriver detta. Nu bygger i och för sig inte jag, men det spelar egentligen ingen roll. Mina glasögon immar också igen och det beror på att varm inomhusluft kondenserar mot det kalla glaset. Detta fenomen kommer man inte ifrån så länge man inte torkar luften. Man ska alltså använda fläkten med värma ca 15-18 grader samt ventilera. Har man en hög relativ fuktighet är den luften svårare att värmaa än om man har låg relativ fuktighet. Det är vattenmolekylerna i luften som bär runt värmen, och med hög fuktighet i luften blir det mycket vatten att värma. Därför måste man ventilera bort den varma fuktiga luften.

Tartan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.