För 2 månader sedan upptäckte jag av en slump att det var fuktigt på golvet runt avloppsröret till handfatet. Vi hade en firma som kom och mätte fukten i hela badrummet och intilliggande rum. Förhöjda värden uppmättes vid avloppsröret och längs med väggen c 15 cm mot duschen. Allt annat normalt. Vi kopplade om avloppet från handfatet och drog in det till duschen tillfälligt för att se om de var orsaken. Idag kom firman igen och mätte. Nu hade fuktområdet spritt ut sej lite. Helt oligiskt enligt honom. De förhöjda värdena slingrar sej lite hit och dit. Inget stort ihophängande område. Han kunde inte förstå var de kom ifrån. Han trodde inte på bakfall..han trodde inte på läcka i bruksvattnet ( inget som tyder på de på vattenmätarens läckage vakt) . Han tänker nu att de läcker i golvvärmen....
Vi ringde en vvs firma som skall komma och provtrycka systemet.
Men vad skall man tro? Ser framför mej nu hur vi måste ta upp hela golvet inom kort...Kan man hitta en ev läcka utan att ta upp hela golvet?

BirgitS
Finns det ett våningsplan under så att man kan öppna upp i taket under badrummet?

Ligger inte golvvärmen under tätskiktet?
I så blir det inte blött ovanpå klinkern när den läcker.

Du har väl kontaktat försäkringsbolaget också?

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det ett våningsplan under så att man kan öppna upp i taket under badrummet?

Ligger inte golvvärmen under tätskiktet?
I så blir det inte blött ovanpå klinkern när den läcker.

Du har väl kontaktat försäkringsbolaget också?
Jo den ligger under tätskiktet..de var de jag tyckte lät konstigt också,att en läcka i golvvärmen skulle visa sej som fukt ovan tätskiktet. De finns en källare under..men de är ju samma betongbjälklag som är golv i badrummet och tak i källaren.

BirgitS
Då går det ju att se om det läcker igenom betongen i alla fall.
Mätte han fukthalten i källaren också?

BirgitS BirgitS skrev:
Då går det ju att se om det läcker igenom betongen i alla fall.
Mätte han fukthalten i källaren också?
Jaa, han mätte fukten i taket i källaren, och de var ok. Och inget synnigt läckage där heller.

BirgitS
Fråga honom hur han tänker när golvvärmeläckage skulle visa sig på ytan men inte under golvvärmen.

Tillägg: Luktar det avlopp om du har näsan precis där det blir blött?

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fråga honom hur han tänker när golvvärmeläckage skulle visa sig på ytan men inte under golvvärmen.

Tillägg: Luktar det avlopp om du har näsan precis där det blir blött?
Jaa de slog mej ju först efter att han gått...
Nej de tycker jag inte. Luktar nog inget speciellt. Tänkte om de läcker från toan..men då borde de ju rinligtvis vara fuktigt runt om hela toan...inte 10 cm framför bara. Eller vad vet jag.

BirgitS
Har du en bild med badrummet där du kan markera var det blir fuktigt?

Går det några vattenrör där?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du en bild med badrummet där du kan markera var det blir fuktigt?

Går det några vattenrör där?
Skitdålig bild...men där jag markerat...sen in under handfatet runt avloppsröret där..och längs högra väggen från handfatet in i duschutrymmet typ.

• Badrum med duschkabin och handfat. Röd markering på golvet visar väg från handfat till dusch längs vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Blev lättare att förstå i alla fall :)

Skulle det kunna vara läckage från handfatets kall- eller varmvatten?
Det är kanske så lite att det inte läckagevakten märker det?

BirgitS BirgitS skrev:
Blev lättare att förstå i alla fall :)

Skulle det kunna vara läckage från handfatets kall- eller varmvatten?
Det är kanske så lite att det inte läckagevakten märker det?
Jaa duu....ingen aning. De var inte fuktigt i väggen där dom går upp och kommer ut...och han trodde inte de men vem vet. Hur 17 kan man kolla de då?

BirgitS
Vet du hur/var vattenrören går mellan de olika sidorna av badrummet?
Fast det ska ju vara under tätskiktet det också.🤔

BirgitS BirgitS skrev:
Vet du hur/var vattenrören går mellan de olika sidorna av badrummet?
Fast det ska ju vara under tätskiktet det också.🤔
Jaa exakt..de ska ju ligga under tätskiktet. Blir inte klok...

D DorisDoris skrev:
Jaa de slog mej ju först efter att han gått...
Nej de tycker jag inte. Luktar nog inget speciellt. Tänkte om de läcker från toan..men då borde de ju rinligtvis vara fuktigt runt om hela toan...inte 10 cm framför bara. Eller vad vet jag.
Har ni även slutat använda duschen för att utesluta att vatten från duschen kryper under klinkers?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni även slutat använda duschen för att utesluta att vatten från duschen kryper under klinkers?
Nej,eftersom vi bara har en dusch. Men fuktmätaren trodde inte på det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.