Har ett 1.5 plans hus med källare med självdrag. Har problem med fuktig luft som tar sig upp på vinden och lägger sig på insidan av yttertaket som ju är relativt vanligt i dessa äldre hus. Har frågat runt lite och många tror att det skulle räcka med att öka ventilationen i bodelen för att den fuktiga varmluften ska ventileras ut istället för att så småningom tränga förbi ångspärren och upp på vinden.

Har ett badrum på övre plan med frånluft I taket som jag tänkte byta ut till en fresh fläkt med konstant drift och så vitt jag kan se är denna frånluft ej ihopkopplad med någon annan ventilation utan har eget rör ut genom tak så detta bör väll funka ?

Sedan tänkte jag sätta in en fläkt även i duschrummet i källaren med fukstyrning där är idag en tilluft genom källarmuren rakt ut tänkte såfall sätta fläkten i den. Kan man göra så ?

Wc och tvättrum på entré plan tänkte jag behålla som det är idag med frånluft ut utan fläkt , eller borde man ha fläktar även där ?

Och slutligen så finns det ingen tilluft på entréplan eller ovanvåning utan bara i källaren. Behövs det mer tilluft eller räcker det med att huset är äldre och lite otätt?

Bifogar bilder med
 
  • En planritning med markerat förslag till framtida förändring: byta takfönster i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en husritning med markerade ventilationer och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhet med markerade tillbyggnader, inklusive gillestuga och badrumsfaciliteter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvånings hus med tegeltak, märkt med platser för badrum, köksfläkt, entrétoalett. Uppfart, gräsmatta, omgivet av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga markerad på ett tvåvåningshus med veranda, gräsmatta, skandinavisk arkitektur, lugnt bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Ronniw skrev:
Har ett 1.5 plans hus med källare med självdrag. Har problem med fuktig luft som tar sig upp på vinden och lägger sig på insidan av yttertaket som ju är relativt vanligt i dessa äldre hus. Har frågat runt lite och många tror att det skulle räcka med att öka ventilationen i bodelen för att den fuktiga varmluften ska ventileras ut istället för att så småningom tränga förbi ångspärren och upp på vinden.

Har ett badrum på övre plan med frånluft I taket som jag tänkte byta ut till en fresh fläkt med konstant drift och så vitt jag kan se är denna frånluft ej ihopkopplad med någon annan ventilation utan har eget rör ut genom tak så detta bör väll funka ?

Sedan tänkte jag sätta in en fläkt även i duschrummet i källaren med fukstyrning där är idag en tilluft genom källarmuren rakt ut tänkte såfall sätta fläkten i den. Kan man göra så ?

Wc och tvättrum på entré plan tänkte jag behålla som det är idag med frånluft ut utan fläkt , eller borde man ha fläktar även där ?

Och slutligen så finns det ingen tilluft på entréplan eller ovanvåning utan bara i källaren. Behövs det mer tilluft eller räcker det med att huset är äldre och lite otätt?

Bifogar bilder med
Vi har hus med självdrag - byggt 1951 och tillbyggt 2018. Behöll självdrag som ventilation. Fungerar bra så kände inget behov av att investera i ett ventilationssystem.
Har satt intellivent i båda badrummen samt i tvättstugan. Frånluftsfläkt i köket. Vi fönsterbyte (hade gamla 2-glas fönster med spaltventil) satte vi in tilluftsventiler i sovrummen samt i tillkommande vardagsrum.

har inte haft några problem med fukt eller kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.