Nix, jag menar:

1. Debatten om besparing kontra installationskostnad ibland skenar iväg .
Energi priset må vara på väg uppåt men då ingen kan garantera räntenivån heller så är det omöjligt att göra en vettig kalkyl.

2. Är det bara oron för att inte värmepumpen skall räcka till den svinkalla natten mellan 16 - 17 februari så satsa hellre pengar på en braskamin, så får du mysfaktorn på köpet.

3. Vid ett längre strömavbrott, eller gud förbjude schemalagd avstängning pga elbrist, så spelar det inte så stor roll om du valt jord eller berg värme.

4. Har du tänkt att ha braskamin i vilket fall som helst, så är inte jag rätt person att bedömma vilket som är bäst. Det får nog bedömmas utifrån tomtens förutsättningar och geografiska läge.

Janne B
 
Braskamin låter bra men ekonomiskt kan inte vara.
Man måste köpa björkved till 60kr säcken som försvinner på bara en stund.
Visst är bergvärmepump en ganska stor investering 80000-120000 är dom flesta offerter.
Men med stigande el-priser tror jag att investeringen lånar sig i längden.

IVT495 är egentligen gjord för hus som är mindre än 160kvm.
Egentligen har dom tagit fram pannan för dom som byter från olja eller direktverkande el. Men det säger dom inte öppet.
 
Swli: Hade du nattpasset?! Du kanske jobbar natt, vad vet jag ;D

Var har du hört det där med att 495 är avsedd för "småhus"? Om man ska elda som komplement så får man väl bränna på när det är många minus och sen myselda när det inte är så kallt ute. Antar att man kan komma över billig ved och på köpet få en snyggare kropp när man sen hugger den... ;)
/Jonte
 
Jonte är rätt på det. Alla vill vi ha en snygg kropp.

Om man behöver köpa ved för det priset som sweli anger så skall man inte ha braskamin.

Tänk på att efter det att den goa värmen har värmt dina frusna tår så tar värmepumpen och mjölkar ut det sista innan det släpps ut.
 
Jag jobbar inte natt, men jag är nattuggla ;D

Om du tittar på deras fina broschyr, jämför dom enerikosnaden mot direktverkande el, olja, deras egen 490 och 495.

Men dom jämför inte mot en riktig bergvärmepump.

Att det är tagen mest för att byta har jag hört från en oberoende vvs konsult.

När vi begärde offert från IVTs installatörer för installation av 495. Blev offerten 98000 med borrning 50 meter.

Det är samma kostnad som för en riktig bergvärmepump med frånluft aggregat. Borrning 100m från Nibe.

Skillnaden är att den senaste ger mycket bättre ekonomi.
 
Är det någon som vet hur många kW en IVT 490 tillför efter att kompressor o dyl´s förbrukningar är fråndragna?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.