Hej, har ett suterränghus (radhus)byggår 61 där delen ovan mark är byggd med erge-bjälklag och delen under mark är byggd med platta. Har pga trasigt dagvattenrör grävt upp en del av gaveln och konstaterat att huset verkar sakna dränering annat än en singelsträng och stora stenar. Alltså inga rör eller liknande vad jag kan se.

Av vad jag kan se såverkar marken bestå av sand. Vilket räknas som genomsläppligt material?

frågan är hur jag ska gå vidare, har inga direkta problem med fukt i källare annat än att det vid stora skyfall verkar bli vatten under husen. Vi har märkt detta genom att en inspektionslucka i källardelen blir delvis vattenfylld när det regnar mycket stora mängder, detta kan dock ha berott på det tidigare trasiga dagvattenrören då det mesta av vattnet gått ut i marken invid huset. Samt att hela längans avvattning går ner på min gavel

Som jag ser det har jag två eller tre olika alternativ
1. Gräva upp runt hela min del av radhuset och göra en riktig dränering. Det är det minst lockande alternativet då det innebär mycket arbete och det är svårt att komma åt med minigrävare det vekar också finnas risk för att det ligger berg i vägen på sina ställen. det är också lite oklart om resten av längan (3 hus)har en fungerande dränering som går att koppla på, vet att motsatt gavel är dränerad för ett tiotal år sedan. Vet dock inte om det gjordes pga behov eller för säkerhetsskull. Vidare är det också oklart om detta är nödvändigt då det i dagsläget inte är några större problem med fukt i vår källare. Ingen lukt eller putssläpp eller liknande.

2. Dränera den delen som är åtkomlig i dagsläget. Dvs framsida och del av gavel för att evt komplettera i ett senare skede. Detta rör sig om den del av huset som har krypgrund.

3. Strunta i att dränera utan bara återfyllas med genomsläppligt material antigen tidigare uppgrävda massor eller makadam? och tänka att en eventuell dränering utförs om vi ser ökade fuktproblem i källaren. Detta förslag bygger på att det vatten som har stått under huset har kommit av ytvattnen och därför är avhjälpt av de nya dagvattenrören.

bifogar lite bilder på hur det ser ut i dagsläget

Uppgrävd del av ett husgavel med synliga rör, grus och sand, potentiell dräneringsfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd gavel vid suterränghus med synliga rör och stenar, där bristande dränering undersöks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd gavel av ett suterränghus som visar lager av jord, sten, och avsaknad av dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Otroligt tacksam för svar/Tips på hu jag kan gå vidare.
 
Ingen som har någon tanke, idé eller som vågar killgissa vad som skulle kunna funka? Trött på att ha ett öppet schakt vid sidan avv huset..
 
Fyll igen gropen med det material du grävde upp.
 
GoC GoC skrev:
Fyll igen gropen med det material du grävde upp.
Helt enkelt bara strunta i allt vad dränering heter och tänka att jag tar tag i det framöver om det behövs?
 
S Snabelhund skrev:
Helt enkelt bara strunta i allt vad dränering heter och tänka att jag tar tag i det framöver om det behövs?
Ja, speciellt då hela radhuslänga är odränerad.
Är det sand i backen så fyller dräneringsledning ändå ingen funktion.
 
S
Vad är det för ägandeform? Äganderätt? Annars är det väl dags att motionera om underhållsåtgärder.
 
S sinuslinus skrev:
Vad är det för ägandeform? Äganderätt? Annars är det väl dags att motionera om underhållsåtgärder.
Äganderätt, dvs underhåll/åtgärd ligger på mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.