Jag fick tag på en elcentral som hade blivit över som jag tänkte använda i mitt hus. Det fanns redan uppborrat hål där elleverantören ska komma in med sina rör så jag satte alla mina där och drog in byggströmmen via skåpet som ni ser på bifogad bild. Svarta kabeln är alltså den som går in till centralen inne i huset.

Men sen började jag fundera och utgående huvudledning är ju uppmärkt till höger. Som det är nu kommer el in till huset bakom plåten för propparna. Kan man ha så eller kommer jag måsta flytta den till högra sidan? "propplåten" brukar väl vara plomberad men det kanske elektrikern gör som ansluter allt sen eller är det ellevenratören som gör?

• Elcentral med öppen dörr, kablar och kopplingar synliga, och en svart kabel går in i skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Av alla saker i en villas elsystem så är det här den sista man skall pilla med om man inte vet vad man gör. Särskilt som det är här gränsen mellan din anläggning och nätägaren går.

Edit: Den inkommande ledningen från nätägaren kallas servisledning och den ansluts först till kopplingsplintarna. Därifrån går ledningarna vidare till mätarsäkringarna. Från mätarsäkringen går de sedan till mätartavlan där nätägaren monterar sin elmätare. Från elmätaren går ledningar till slut till utrymmet längst upp där din huvudbrytare sitter. Alla utom det sista av de utrymmena skall vara plomberade. En elinstallatör som skall bryta plomberingen måste anmäla detta till nätägaren. I det här mätarskåpet finns det även plats för dig att sätta apparater uppe vid huvudbrytaren. Det är från det här utrymmet som en huvudledningen till husets elcentral sedan dras. Om du skall ha flera byggnader är det här ifrån huvudledningarna till centralerna dras. Huvudledningen är alltså den utgående ledningen från ditt mätarskåp och in till din elcentral. Det går att gå ut både rakt upp, till vänster eller till höger. Däremot går det inte att gå ut rakt ned eftersom du då måste korsa plomberat utrymme och blanda din anläggning med den del som står under nätägarens kontroll.

Redigerat:
  • Gilla
EDWA och 2 till
  • Laddar…
Har inte tänkt koppla något utan vill ha skåpet på plats så jag kan dra in byggström utan att ha dörrar/fönster öppna. Tanken var att få in den permanenta kopplingen och be elektrikern koppla in ett trefasuttag i skåpet som man kunde använda tills det var klart inne.

Men ditt svar säger ju ganska tydligt: Däremot går det inte att gå ut rakt ned eftersom du då måste korsa plomberat utrymme och blanda din anläggning med den del som står under nätägarens kontroll.

Så den måste flyttas mao.

R
Ska du ha något mer ut från skåpet , det är 3 rör där

En attefallare är 50-röret till vänster

Bör det inte finnas dragavlastning på kablarna?

R
Inte bra med uppgång till vänster , där kommer inkommande in och locket plomberas , har du problem att flytta , så kan en akut lösning bli till , öppna upp som det gula är och flytta ut rören så dom kommer på utsidan av locket , dra kablarna som det röda , utanför eller ini lådan där , den används inte om du inte har fiber in Locket kommer då att stänga rätt<och kan plombas

• Elutrustningsskåp med öppen dörr, kablar markerade med rött och gult där de bör ompositioneras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
I det fasadmätarskåpet tar man in inkommande servis på vänster sida och utgående ledningar längst till höger

Hur ser plåten ut som ska sitta över huvudsäkringarna, den borde inte vara så bred att utgående får plats till vänster. Servisen ska väl anslutas i plintarna ovanför huvudsäkringarna inte som rävlyan skriver upptill i skåpet.

Protte

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Lådan nertill är väl utrymme för teleservisen.

Protte

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt protte, täckplåten går inte ända ut till vänster så där får dom utgående kablarna plats. Höger sida brukar man dedikera till tele,data.

O
prototypen prototypen skrev:
Hur ser plåten ut som ska sitta över huvudsäkringarna, den borde inte vara så bred att utgående /INTE/ får plats till vänster.
Antar att du missade ett "inte" där, eller?
E elmont skrev:
Helt rätt protte, täckplåten går inte ända ut till vänster så där får dom utgående kablarna plats.
Ser lite trångt ut. Känns inte riktigt som det skulle få plats mer än en kabel där om man inte lägger dem ovanpå varandra, men bilden kan vara missvisande.
2270000_1.jpg
Edit: Jag har skrivit det förut. Det är för mig helt obegripligt att det skall behöva slösas så enormt med utrymme i dessa skåp. Säkringarna borde sitta horisontellt direkt under mätartavlan och därmed skulle allt utrymme till vänster frigöras till anläggningsägaren kopplingsutrymme.

Mikael_L
På höger sida om telelådan finns det en rektangulär knock-out som man kan använda för utgående kablar. Där har jag dragit ut mina.

På vänster sida vill jag minnas att alla knockout mynnar ut bakom den plomberade plåten.

Men det går väl att borra upp lite egna hål om man vill.

Steamboy, ofta drar man med stigaren till huset i sen slang/rör och då kommer man in till höger längst upp och sedan drar man kabel till "uthus" på vänstra sidan. Har man många "uthus" så får man "bunta" kablarna.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Om man vill ha överspänningsskydd i mätarskåpet så bör inkommande & utgående kablar vara så långt från varandra som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.