Hej.

Jag har ett rum i källaren mellan uppvärmd del av källare och ytterdörr i källare.
Vägg in till uppvärmd del av källaren är cement med troligtvis kalkfärg, resten: tre väggar och tak, är träpanel på reglar på cement.
Jag vill måla hela rummet vitt för ljusa upp. Det spelar ingen roll om kvistarna lyser igenom.

Kan man måla alla väggar med en och samma färg?
T.ex biltemas mur och putsfärg, eller är en av Rustas väggfärger ett bättre alternativ?

Kan detta jobb sedan torkas med en mindre byggfläkt och ytterdörren öppen ett par centimeter eller är en avfuktare ett måste?

Har sökt på forumet angående mur o putsfärg på trä, eller om det går att måla innervägg i cement i vanlig väggfärg.

Mvh Hasse
 
Jag skulle ju riva träpanelen komplett. Då vet du att det inte börjar någon mögelkultur att växa bakom eller i botten av träet. Träet ger bara minimalt med isolering, troligen inget alls.
 
Rivning av träpanelen är ej aktuellt :)

Mest pga att det här ska vara en billig uppfräschning och inte behöver hålla mycket mer än 10 år.
Träpanelen har suttit i 30 år hittils, ser fräsch ut, och källaren är torr.
 
Träfärg till panelen och silikat till cementväggen
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Då är du en lyckans man och ska förhoppningsvis förbli. Ofta klankar besiktningsmän på organisk material i källare av ren slentrian utan att titta noga och så får huset en anmärkning. Jag hade också torra träkonstruktioner men den vänliga men komplett inkompetente mannen från Anticimex kunde inte förlika sig med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.