E Ennazus skrev:
Jag brukar ta allén ut när det är någon som parkerat på den riktiga vägen in.
Den riktiga vägen som är för tre andra villor och vi är som sista hus där.
Dessa tre villor har ibland besökare/leveranser som bara ställer sig mitt i vägen!
Istället för att köra in på deras infart och frikostiga parkeringsoch vändningsmöjligheter.
Det har varit hantverkare och besökare med husbilar til dessa och de ställer sig mitt i och drar i parkbromsen!
Då tar jag allén ut.

Har tänkt sätta någon slags grind i allén, men en fattigpension räcker inte långt.
Funderar på att försöka bygga något men mycket ork och tid har gått åt till sjuka äldre anhöriga under senaste 2-3 åren.
Om man då pratar fint med den som rider med grupper av ryttare så borde det ju räcka, tycker jag, men denne tjatar på om rätten att rida var man vill.
Alltså måste jag sätta en grind eller färist.
häng upp plast påsar och andra grejer som rör sig hästar gillar inte sånt

B Bror9 skrev:
Jag har inte sagt eller påstått att nyttja bef väg genom gårdsplan är ett brott.
Det jag säger är att det i den nya lagstiftningen så är hemfridzonen även gårdsplanen, med ekonomibyggnader mm. Även strandskyddad mark kan ingå i gårdsplan.
Och om man uppträder olämpligt störande hindrande så kan det innebära lagbrott...
Gott så, men då borde du nog varit tydligare i ditt svar, för det verkade som om du försökte antyda att även den diskuterade situationen skulle innebära olaga intrång.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
B
Att parkera inom gårdsplanen om man inte har ett ärende där ingår nog inte i allemansrätten.. om det innebär hinder för näringsfastighetsägaren

Nu gjorde jag bara en hittepå gård med loge, stall och boningshus med trädgård. För att exemplifiera.

Hägnar ni runt gårdsplanen och sätter grindar så kommer de att vända om de kommer från alen. Öppnar de grindarna så har det gjort ett lagbrott då de tar sig in på er gårdsplan om de inte har ett ärende till just er.

Vi fattades också grindar men vi köpte en stor armeringsmatta, delade den på långs med tigersåg och fick två 1,20 höga, mins inte nu hur långa. Dem fäste vi på var sida i vanliga stolpar. Gångjärn var tre bitar vattenslang / grind. Trädde snöre igenom slangarna och slangarna igenom armeringsmattan och knöt sedan ihop trådarna och stoppade in dem i slangarna. Snygg och hållbart. Charmig med det rostiga.

Gjorde så att de gick omlott och ska man ut så är det bara att lyfta och dra dem efter sig. Vill man binda fast dem i varandra så bara ta gummerad bindtråd för växter den vara hur länge som helst. Lätt att vira runt och upp igen. Skiss av en gård med loge, stall, boningshus och trädgård med detaljer av grindar gjorda av armeringsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
K@tten och 2 till
  • Laddar…
P
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Nu gjorde jag bara en hittepå gård med loge, stall och boningshus med trädgård. För att exemplifiera.

Hägnar ni runt gårdsplanen och sätter grindar så kommer de att vända om de kommer från alen. Öppnar de grindarna så har det gjort ett lagbrott då de tar sig in på er gårdsplan om de inte har ett ärende till just er.

Vi fattades också grindar men vi köpte en stor armeringsmatta, delade den på långs med tigersåg och fick två 1,20 höga, mins inte nu hur långa. Dem fäste vi på var sida i vanliga stolpar. Gångjärn var tre bitar vattenslang / grind. Trädde snöre igenom slangarna och slangarna igenom armeringsmattan och knöt sedan ihop trådarna och stoppade in dem i slangarna. Snygg och hållbart. Charmig med det rostiga.

Gjorde så att de gick omlott och ska man ut så är det bara att lyfta och dra dem efter sig. Vill man binda fast dem i varandra så bara ta gummerad bindtråd för växter den vara hur länge som helst. Lätt att vira runt och upp igen. [bild]

Om vägen fortsätter som på din bild så är det fritt fram att öppna grindarna och passera.. man bör såklart stänga dom efter sig , men man har rätten på sin sida att passera längs vägen. gå cykla och rida är fritt fram och saknas förbud mot motorfordon så får man även åka bil.
Ja det är din gårdsplan men innehåller den väg som fortsätter så finns rätten att passera.

Du får gärna komma med bevis för att nåt annat gäller som tex rättsfall eller liknande.. inte att nån systers brorsas kompis som var polis sagt nåt...

Att sen många vänder av grindar javisst men det ändrar inte vad lagen säger

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
B
P polaris78 skrev:
Om vägen fortsätter som på din bild så är det fritt fram att öppna grindarna och passera.. man bör såklart stänga dom efter sig , men man har rätten på sin sida att passera längs vägen. gå cykla och rida är fritt fram och saknas förbud mot motorfordon så får man även åka bil.
Ja det är din gårdsplan men innehåller den väg som fortsätter så finns rätten att passera.

Du får gärna komma med bevis för att nåt annat gäller som tex rättsfall eller liknande.. inte att nån systers brorsas kompis som var polis sagt nåt...

Vilken lag säger vad?

P
B Bror9 skrev:
Vilken lag säger vad?
Att du hägnar in din gårdsplan förändrar ingenting om vägen fortsätter som i exemplet plättfia ritade..

Rätten att färdas på vägen förändras inte av grindarna, dom gör det knöligare att använda rätten men det är lika lovligt att öppna grinden och passera pga vägen som fortsätter.. Att öppna och passera är inget lagbrott om du ser till inget djur smiter ut och troligen bör du stänga grinden efter du passerat.

Låser du däremot grindarna kan det hända att ägaren bytt till olovlig sida av lagen

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:

Jag tänkte på den nya lagen som folk skrev om här ovan. Inget annat. Kanske de kan sätta upp en skylt om varning för lösspringande hund på grindarna för att ytterligare avskräcka.

P
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Jag tänkte på den nya lagen som folk skrev om här ovan. Inget annat. Kanske de kan sätta upp en skylt om varning för lösspringande hund på grindarna för att ytterligare avskräcka.
ok
Ja absolut kan man med olika former av skyltar försöka skrämma folk från att öppna grinden .. varning för hunden osv men har du en hund där som faktiskt anfaller så blir hundägaren ansvarig..
Rätten att färdas på vägen gäller och då bör man inte ha hund som anfaller på insidan , då är hundägaren och hundhållningen problemet.

Den nya lagen är för att kunna komma åt djurrättsaktivister och liknande som jäklas med bönder och för att kunna lagföra dessa , inte för att förhindra folk att kunna gå , cykla eller rida som har stöd i allemansrätten att passera på väg som fortsätter..

Har man gård med väg över gårdsplanen så är det fortfarande lagligt att passera även om gårdsägaren inte vill det..
Även med stängda grindar och varningskylt så är hundägaren ansvarig , folk ska kunna passera , vägen fortsätter

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
"Motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg. Eftersom markägare inte ska behöva bekosta underhåll av sina enskilda vägar på grund av slitage från utomstående trafik får vägens ägare själv bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas.

Om markägaren bestämmer sig för ett förbud ska detta skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull. Även en hemmagjord skylt måste respekteras." https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/enskild-vag/

Då får han bort trafiken i alla fall. Och med en svajig armeringsgrind blir det knöligare för ryttare att dra och slita för att öppna och stänga. ;)

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, har man oönskad biltrafik eller för mycket gående, cyklande eller ridande genom någon gammal väg på sin tomt så får man ändra i den fysiska världen så att situationen ändras. Bommar och grindar får bort bilar (skyltar är jag mer tveksam till, lagefterlevnaden är nog lite si så där). Grindar gör det mentalt jobbigt för den lata människohjärnan att passera för gående, cyklister och ridande. Att lägga om vägen för att utöka sin egentliga tomt är en annan metod. Trivs man inte med att man har en enskild väg genom gårdplanen så dra den runt tomten!

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
A
Man ska nog tänka till några gånger innan man drar om eller bommar vägen genom sin gård. Det är ofta vägen faktiskt leder någonstans, inte sällan till andra fastigheter. Om inte annat till ens egna byggnader och marker. Att självsvådligt börja leka trafikverk kan få jobbiga konsekvenser. Det finns flera mer eller mindre omskrivna fall som pågår i Sverige där markägare bommat eller grävt av vägar så att andra fastigheter isoleras. Det kan ju även gå från grannfejd till förstörelse och död den dag blixten slår ner i ladan, skogen eller boningshuset.

En del har ju vägar som likt Ennazus inte leder någon annanstans (om beskrivningen stämmer). Men min erfarenhet, som jobbar mycket till bils på landsbygden (ja, jag använder dessa vägar både privat och i tjänsten) är att det är ett lyxigt undantag.

Så att ingen får för sig konstiga idéer och gör sig ett namn i lokal-TV…

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Emma242 skrev:
Man ska nog tänka till några gånger innan man drar om eller bommar vägen genom sin gård. Det är ofta vägen faktiskt leder någonstans, inte sällan till andra fastigheter. Om inte annat till ens egna byggnader och marker. Att självsvådligt börja leka trafikverk kan få jobbiga konsekvenser. Det finns flera mer eller mindre omskrivna fall som pågår i Sverige där markägare bommat eller grävt av vägar så att andra fastigheter isoleras. Det kan ju även gå från grannfejd till förstörelse och död den dag blixten slår ner i ladan, skogen eller boningshuset.

En del har ju vägar som likt Ennazus inte leder någon annanstans (om beskrivningen stämmer). Men min erfarenhet, som jobbar mycket till bils på landsbygden, är att det är ett lyxigt undantag.

Så att ingen får för sig konstiga idéer och gör sig ett namn i lokal-TV…
Det säger sig ju självt att man inte får ge sig på andra fastigheters rättigheter och servitut. Eller orsaka elände för grannarna.

I grund och botten handlar att ta ansvar för sin egen enskilda väg inte om att "leka trafikverk". Staten tar ansvar för de vägar som är nationellt intresse, resten lämnas till den eller de enskilda ägarna eller möjligen kommunen.

Enskilda vägar kan ofta med lätthet och minimal reglering dras om, om ägarna eller de som har servitutsrätt att färdas där är överens. Det kan man också se om jämför dagens vägar med kartor som har några årtionden på nacken. Inom detaljplanerat område gäller annat, även om man helt lovfritt ofta kan att bygga en väg som följer detaljplanen.

I trådens fall är det ju helt uppenbart att antingen får TS ändra inställningar till de som använder vägen eller så måste en ändring till i den fysiska världen. T ex en grind.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det säger sig ju självt att man inte får ge sig på andra fastigheters rättigheter och servitut. Eller orsaka elände för grannarna. Men i grund och botten handlar att ta ansvar för sin egen enskilda väg inte om att "leka trafikverk". Staten tar ansvar för de vägar som är nationellt intresse, resten lämnas till den eller de enskilda ägarna eller möjligen kommunen. Enskilda vägar kan ofta med lätthet och minimal reglering dras om ägarna eller de som har servitutsrätt att färdas där är överens. Inom detaljplanerat område gäller annat, även om man är helt lovfritt att bygga en väg som följer detaljplanen.
Så ska det fungera, men Sverige är stort med många vägar som inte existerar på kartor och i servitut. Jag arbetar i fält, i skog och lantbruk, och ser hur det fungerar och inte fungerar. Den här tråden handlar inte i första hand om att ta ansvar för sig väg, utan om att skydda sin uppfattade hemfridzon. Man kan hävda sin rätt hela vägen i graven, frågan är om det är värt det…

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Claes Sörmland
Emma242 skrev:
Så ska det fungera, men Sverige är stort med många vägar som inte existerar på kartor och i servitut. Jag arbetar i fält, i skog och lantbruk, och ser hur det fungerar och inte fungerar. Den här tråden handlar inte i första hand om att ta ansvar för sig väg, utan om att skydda sin uppfattade hemfridzon. Man kan hävda sin rätt hela vägen i graven, frågan är om det är värt det…
Det är upp till TS att bedöma hur mycket bilar, folk och fä önskas på gårdsplanen. Det är inte en fråga för dig eller mig.

Önskas inte detta av TS så är den framkomliga lösningen som det verkar att försvåra passage via den gamla allévägen så att den avsedda modernare vägen används för ärenden till fastigheten. Att utan åtgärd hetsa upp sig över att folk använder en serverad väg som dessutom är tydligt markerad med en allé leder ju ingenstans.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.