Mikael_L
M Maijckel skrev:
domstolarnas motivering erhöll samerna denna rätt till största (eller stor) del genom den specifika lagstiftning som reglerar rennäringen - alltså inte genom sedvana. Men nu är jag ute på tunnare is än jag brukar...
Jodå, jag håller med dig.
Inget i detta avgörande behandlar frågor om allemansrätten. Ty renbetes/renhållingsrätten är en lite annan grej, och har dessutom sina egna lagrum.

Det enda som här förekommer är att domstolen anser att de 90 år som i andra fall tillämpats som tidsrymd för att kunna fastslå "urminnes hävd" verkar vara en rimlig tidsdräkt.
Men visst, denna dom kan väl sägas förstärka prejudikatet (det är nog fel benämning, men men ...) att ifall något pågått i 90 år kan det anses vara av urminnes hävd.

Då allemansrättsliga principer har funnit i Sverige i 1000 år så kan man därför anse att allemansrätten finns av "urminnes hävd".
Och det rättsläget tror jag har slagits fast för mer än 70 år sedan.

Bara för att förtydliga så har vi inte urminnes hävd kvar som rättsinstitut längre. Gammal hävd gäller, men ingen ny kan skapas sen 1970 års jordabalk fick laga kraft.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dock kommer det ändå spöka för evärdliga tider framöver.
Dvs något som pågått väldigt länge kommer alltid att börja anses som något slags avtal. Så bara för att någon annan lagkonstruktion eller tolkningskonstruktion uppfinns så kommer inte det bakomliggande problemet försvinna.
Det kommer endast bli en annan text i domslut och en annan retorik från advokater.

M Marrebarre1 skrev:
Alltså frågan är ju egentligen vilken jäkla instans som ska ge oss tillståndet att sätta upp skyltar. Alla instanser är redan överens om att folk går i vår hemfridzon mendom bara bollar runt oss. Jag har egentligen inga problem med folk som promenerar om det intebärstora sällskap . Värre med cyklister och joggare i klump med pannlampa i mörkret som skrämmer hästarna som går i hagarna längs med grusvägen. Ett gäng skrämde dom så dom sprang igenom stängslet, som tur var bara till nästa hage. Dom fattar ju inte vad det där guppande ljuset är och dom är reaktiva tävlingshästar som står högt i blod.
Vi har en gammal infart med ca 40 meter smal allé kantad av gamla träd, leder helt tydligt till vår bostad.. Vi undviker köra här då vägen byggdes för mera än 100 år sen och inte gjord för att ridas i grupp och köras bilar, Folk har ridit gått allén upp och lämnat allén mitt i mellan träden vilket gör att vägen måste repareras om och om igen och träden mår inte bra av detta.
Vi har en in/utfart till som är gjord för sopbilen/posten/våra egna bilar.
Bägge dessa infarter möts på vår gårdsplan, 10 meter från vår bostad och två meter från vår ekonomibyggnad.
Vi har haft upp till 20 bilar som kör in här på et dygn bara för att glo. Den riktiga vägen utanför är kortare att ta! Morgontidningen/tidiga reklamutdelare som kör in ena och ut den andra fast vi avsagt oss både tidning och dessa reklamutskick, tog många telefonsamtal och mail til föreningar som samlar /tiggerpengar med att skicka billig post med nattutdelning. Strålkastare rakt in i vårt sovrum kl. 03 på morgonen!!!! Folk som vandrar i klunga och står och pekar. Grupper av ryttare som dyker upp utan förvarning bara 10 meter från vår ytterdörr då de kommer runt gaveln på ekonomibyggnaden.
Vi har satt up skyltar om privat och ej genomfart vilekt dämpade något. En dag var det jippo på andra sidan om oss och det kommånga bilar och körde igeom fast snabbare att åka riktiga vägen. Då stållde jag min bil på tvären över gårdsplanen. En grupp ryttare som anleds av en stallägare sa häromdagen att de rider var de vill och at vi ska ha hundar kopplade!! På vår tomt!! 10 meter från ytterdörren!!

https://www.regeringen.se/informati...ch-forordningar-infor-halvarsskiftet-2022/Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång
Ändringar: Brottsbalken
Beslutsunderlag: Prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång
SFS: 2022:661
Ikraftträdande: 1 juli 2022
Straffbestämmelserna om hemfridsbrott och olaga intrång moderniseras och det klargörs att tillämpningsområdet för olaga intrång även omfattar gårdsplaner. Maximistraffet för brott av normalgraden skärps från böter till fängelse i högst ett år. De grova svårhetsgraderna av brotten ska betecknas grovt hemfridsbrott respektive grovt olaga intrång.
Straffskalan för dessa brott ändras från fängelse i högst två år till fängelse i lägst sex månader och högst tre år. I lagen införs också omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömningen av om ett brott är grovt. Vidare straffbeläggs försök, förberedelse och stämpling till grovt hemfridsbrott och grovt olaga intrång.

• Gilla
Swebfn
  • Laddar…
Vill du ha det till hemfridsbrott att ta sig till din postlåda?

• Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Ennazus skrev:
Vi har en gammal infart med ca 40 meter smal allé kantad av gamla träd, leder helt tydligt till vår bostad.. Vi undviker köra här då vägen byggdes för mera än 100 år sen och inte gjord för att ridas i grupp och köras bilar, Folk har ridit gått allén upp och lämnat allén mitt i mellan träden vilket gör att vägen måste repareras om och om igen och träden mår inte bra av detta.
Bägge dessa infarter möts på vår gårdsplan, 10 meter från vår bostad och två meter från vår ekonomibyggnad.
Vi har haft upp till 20 bilar som kör in här på et dygn bara för att glo. Den riktiga vägen utanför är kortare att ta! Morgontidningen/tidiga reklamutdelare som kör in ena och ut den andra fast vi avsagt oss både tidning och dessa reklamutskick, tog många telefonsamtal och mail til föreningar som samlar /tiggerpengar med att skicka billig post med nattutdelning. Strålkastare rakt in i vårt sovrum kl. 03 på morgonen!!!! Folk som vandrar i klunga och står och pekar. Grupper av ryttare som dyker upp utan förvarning bara 10 meter från vår ytterdörr då de kommer runt gaveln på ekonomibyggnaden.
Vi har satt up skyltar om privat och ej genomfart vilekt dämpade något. En dag var det jippo på andra sidan om oss och det kommånga bilar och körde igeom fast snabbare att åka riktiga vägen. Då stållde jag min bil på tvären över gårdsplanen. En grupp ryttare som anleds av en stallägare sa häromdagen att de rider var de vill och at vi ska ha hundar kopplade!! På vår tomt!! 10 meter från ytterdörren!!

[länk] modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång
Beslutsunderlag: Prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång
Straffbestämmelserna om hemfridsbrott och olaga intrång moderniseras och det klargörs att tillämpningsområdet för olaga intrång även omfattar gårdsplaner. Maximistraffet för brott av normalgraden skärps från böter till fängelse i högst ett år. De grova svårhetsgraderna av brotten ska betecknas grovt hemfridsbrott respektive grovt olaga intrång.
Straffskalan för dessa brott ändras från fängelse i högst två år till fängelse i lägst sex månader och högst tre år. I lagen införs också omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömningen av om ett brott är grovt. Vidare straffbeläggs försök, förberedelse och stämpling till grovt hemfridsbrott och grovt olaga intrång.
Det låter som att den gamla allévägen är mycket inbjudande i och med att den drar till sig så mycket folk och trafik. Dags att sätta upp grind eller bom nere vid vägen så att den blir mindre inbjudande och ej framkomlig med bil?

Att instruera alla som råkar åka förbi eller göra besök i trakten är ju inte görligt.

• Gilla
Maria T och 14 till
  • Laddar…
A
E Ennazus skrev:

Det här dryftade du ju redan för nästan exakt två år sen, men karta och allt, i forumet. Hade nog förväntat mig en bom eller att du flyttat vid det här laget. Lite ansvar har man väl ändå själv, och kan inte förvänta sig att att allmänhet och lagar ska respektera ens behov av isolation.

• Gilla
Rasputitsa och 10 till
  • Laddar…
E Ennazus skrev:

Är allén ens inom din hemfridszon?
Om ni aldrig använder allén själva så sätt upp någon sorts hinder: staket/grind/bom/stenbumlingr/dike..

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vill du ha det till hemfridsbrott att ta sig till din postlåda?
Nej, det finns en infart gjord för pst/sopbil och alla andra som kör bil hem till oss.
Inte att köra en smal allé med skylt om ej genomfart och privat.

E Ennazus skrev:
Nej, det finns en infart gjord för pst/sopbil och alla andra som kör bil hem till oss.
Inte att köra en smal allé med skylt om ej genomfart och privat.
Det känns som det ger ett dåligt resultat och inte lyssna på alla goda råd.

En skylt med texten ”privat” betyder ingenting i sammanhanget.

• Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är allén ens inom din hemfridszon?
Om ni aldrig använder allén själva så sätt upp någon sorts hinder: staket/grind/bom/stenbumlingr/dike..
Jag brukar ta allén ut när det är någon som parkerat på den riktiga vägen in.
Den riktiga vägen som är för tre andra villor och vi är som sista hus där.
Dessa tre villor har ibland besökare/leveranser som bara ställer sig mitt i vägen!
Istället för att köra in på deras infart och frikostiga parkeringsoch vändningsmöjligheter.
Det har varit hantverkare och besökare med husbilar til dessa och de ställer sig mitt i och drar i parkbromsen!
Då tar jag allén ut.

Har tänkt sätta någon slags grind i allén, men en fattigpension räcker inte långt.
Funderar på att försöka bygga något men mycket ork och tid har gått åt till sjuka äldre anhöriga under senaste 2-3 åren.
Om man då pratar fint med den som rider med grupper av ryttare så borde det ju räcka, tycker jag, men denne tjatar på om rätten att rida var man vill.
Alltså måste jag sätta en grind eller färist.

• Gilla
Affe61
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En skylt med texten ”privat” betyder ingenting i sammanhanget.
Jodu besserwisser :)
Det betyder hänsyn och artighet :)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
E Ennazus skrev:
Jodu besserwisser :)
Det betyder hänsyn och artighet :)
Själv tolkar jag det som att här bor en grinig filur. Stora delar av Sverige är privatägd mark och en skylt som säger detsamma är bara redundant information, det upphäver inte allemansrätt eller kreti och pletis rätt att vara dumma i huvudet inom lagens ramar. Bara för att ni äger en bit väg så innebär det inte att den automatiskt är inom hemfridszon. De flesta hus ligger längs med vägar, och det innebär inte att man inte får åka förbi utanför eller stå där.

• Gilla
Rasputitsa och 12 till
  • Laddar…
Lustigt hur det kan skilja sig. Vi har relativt stor trädgård på den sida som vetter mot infarten, men det är knappt att ens de som är inbjudna vågar sig för att köra in då vi har rejäla grindstolpar som agerar som någon psykologisk spärr man aktivt måste forcera. Det är inte så smalt att man inte kommer in med lastbil, men jag gissar att storleken på stolparna (rejäla stenstolpar) är såpass att det gör att folk känner att det är väldigt privat.

Förutom hantverkare, de kör bara in och ställer sig där det passar.

Så för TS tänker jag att en grind, även om den står öppen agerar som gränsmarkör för de flesta. De som redan är vana att ta sig fram på vägen och skiter i vad som sägs kommer ändå att ta sig fram. Eventuellt inte om grinden är stängd. Har TS inte djur själv är ett alternativ att salta vägen rejält. Salt är ju inte en höjdare för hästhovar och hundtassar och det finns inget som säger att de prompt MÅSTE ta sig fram på vägen, så det är inget djurplågeri eller annat som går att komma med.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.