Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi behöver nog inte dryga ut den här tråden något mer med något helt annat fall, så jag hoppas att vi slipper dra in saker från min länk hit. Håll det hellre i den tråden i så fall.
Eller låt det bara falla i lite lagom glömska, det är ju ändå flera år sedan.
Just nu var det dock TS själv som återuppväckte "sin strid!".
Håller med och hade inte tänkt dra in trådar som är 10 år gamla i denna. Jag skummade lite i början och håller mina juridiska slutsatser för mig själv ;)

Ett sätt som jag funderade på, men som jag aldrig orkade ta tag i, var att helt enkelt ringa polisen varje gång man hade en inkräktare. Problemet var att de gånger vi ringde polisen så antingen kom de inte alls, eller så tog det tre timmar (polisstationen låg fem minuter bort...), och det var gånger när vi blivit hotade.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i ditt fall var ju största problemet att du hade fel.
Du begick ju ett gäng lagbrott när du försökte begränsa allemansrätten, där marken du försökte begränsa allmänhetens tillgång till var långt utanför din tomtplatsavgränsning och hemfridszon.
Jag hoppas ingen annan lyssnar på dig och tar dina anarkistiska och lagvidriga metoder till sig.
Konstigt att fastighetskontoret höll med mig då...

De hänvisade till att eftersom det var upparbetad mark som inte traditionellt (typ 60 år) varit allmän så var inte allemansrätten applicerbar. Dessutom, som tomten såg ut, så gick vägen till de avlägnsa bitarna precis vid huset, så även om de kunde befinna sig där lagligt, så fanns det inget sätt att ta sig dit som var lagligt.

Allemansrätten är ganska stark, men rätten till privatliv, trygghet och egendom är också ganska stark.

Om du slutar uttala dig om saker du inte vet något om så kanske du inte framstår som något som bäst beskrivs med ett derogativ.

Tragiskt att vissa inte respekterar det privata livet utan bara ska flumma till det med allemansrätt där andra har sina bostäder och verksamheter! Upp till kamp!

• Gilla
Svetspinnen
  • Laddar…
Mikael_L
T Troberg skrev:
Ett sätt som jag funderade på, men som jag aldrig orkade ta tag i, var att helt enkelt ringa polisen varje gång man hade en inkräktare. Problemet var att de gånger vi ringde polisen så antingen kom de inte alls, eller så tog det tre timmar (polisstationen låg fem minuter bort...), och det var gånger när vi blivit hotade.

Konstigt att fastighetskontoret höll med mig då...

De hänvisade till att eftersom det var upparbetad mark som inte traditionellt (typ 60 år) varit allmän så var inte allemansrätten applicerbar. Dessutom, som tomten såg ut, så gick vägen till de avlägnsa bitarna precis vid huset, så även om de kunde befinna sig där lagligt, så fanns det inget sätt att ta sig dit som var lagligt.

Allemansrätten är ganska stark, men rätten till privatliv, trygghet och egendom är också ganska stark.

Om du slutar uttala dig om saker du inte vet något om så kanske du inte framstår som något som bäst beskrivs med ett derogativ.
Jag tror det är bäst att du fortsätter i tråden du själv startade, om du vill fortsätta dina försvarstal.

Det skulle vara intressant att få den samlade expertisens åsikter kring detta område? Strandskydd, avstånd till byggnader, väg bryter hemfridszon osv?

• Flygbild över vintersamhälle med byggnader nära frusen sjö och vägar genom skogsterräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygfoto av ett snötäckt landskap med markeringar längs vägar och byggnader som visar ett projektflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något sådant här hade jag följt, men det är egentligen omöjligt att se från håll.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det lilla huset vid stranden har ju inte mycket hemfridszon, men det är kanske ett komplementhus till herrgården?
Herrgården har ju en mur rund innergården som borde avgränsa hemfridszonen, på andra sidan syns det inte hur det ser ut, så det är svårt att säga

Mikael_L
Nu vill jag inte kläda mig i "expertisens dräkt", men jag gissar att man någorlunda lätt skulle kunna se marken närmast huvudbyggnaden, planen fram t.o.m flygelbyggnaderna som ganska definitiv hemfridszon, bortanför så måste man nog ha en bra advokat och rätt sammansättning av ledamöter i rätten.

Men å andra sidan för att dömas för hemfridsbrott räcker det ju inte att råka vara där. Om jag skulle komma körandes upp på gårdsplanen för att där upptäcka att nu jäklar körde jag tokfel, och vänder. Inte tusan blir jag fälld för hemfridsbrott då.
Men om jag vägrar att lämna platsen på anmaning, eller är där för att t.ex. hota, då skulle jag ganska troligt fällas i domstolen.

I övrigt tror jag att hemfridszonen är aningens svår att hävda, troligen rätt osäker utgång i alla fall.

Men detta betyder inte att allemansrätten gäller på hela området.
Jag finner att gårdsrummets gestaltning gör att allemansrätten inte alls gäller över hela området med hus. Undantaget kanske viken till höger och långt bort i viken till vänster. Och då är det inskränkt allemansrätt, inte t.ex. att tälta. Men väl att gå ner till vattnet och studera fåglar eller annat som folk gör när de vill idka friluftsliv.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men detta betyder inte att allemansrätten gäller på hela området.
Jag finner att gårdsrummets gestaltning gör att allemansrätten inte alls gäller över hela området med hus. Undantaget kanske viken till höger och långt bort i viken till vänster. Och då är det inskränkt allemansrätt, inte t.ex. att tälta. Men väl att gå ner till vattnet och studera fåglar eller annat som folk gör när de vill idka friluftsliv.
Nu när jag tittar på MH-s skiss, med inritat grönt på vägar, så ja. Jag kan tänka mig att någon slags allemansrätt kan gälla på dessa, dvs att man ska kunna få färdas till fots eller på cykel på dessa just med avsikten att komma nära den natur man vill vistas i en stund.
Men som jag skrev, allemansrätten är ju inte en statisk konstruktion, man kanske kan gå ut på bryggan och mata änder, men det är kanske olämpligt att slå upp friluftsköket och mata sig själv där.
Själv skulle jag som sagt undvika hela det området (om det är ett privatboende). Ville jag åt stranden gick jag till stranden i en av vikarna på vardera sidan.

edit:
Detta är ju dessutom tanken med strandskyddsbestämmelser, att man inte genom byggande ska hindra allmänheten från att komma fram till stränder.

edit2:
Jag ser att de dessutom har stängslat in hela området. Man skulle kanske prova att anmäla detta tilltag så länsstyrelsen beordrar att de öppnar upp! ;)

Såg nu på flygbilden att hela udden har ett staket runt om sig. Enligt Wikipedia ägs det av Jacob Wallenberg, tillsammans med de närmaste 796 hektaren...

Lycka till med anmälan, @Mikael_L :p

Mikael_L
Kan du korrekturläsa mitt utkast? :cool:

Mikael_L Mikael_L skrev:
edit2:
Jag ser att de dessutom har stängslat in hela området. Man skulle kanske prova att anmäla detta tilltag så länsstyrelsen beordrar att de öppnar upp! ;)
Någon har redan tänkt som du, det blev avslag, dvs. staketet fick vara kvar obrutet ;)

Regeringsrättens avgörande (1991 ref. 54)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
M -MH- skrev:
Såg nu på flygbilden att hela udden har ett staket runt om sig. Enligt Wikipedia ägs det av Jacob Wallenberg, tillsammans med de närmaste 796 hektaren...

Lycka till med anmälan, @Mikael_L :p
Då blir det ju väldigt tydligt att om man har tillräckligt med pengar och kontakter, kan man nästan göra vad man vill. Vi får väl vara glada att han inte stängslar in hela fastigheten.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
M Maijckel skrev:
Någon har redan tänkt som du, det blev avslag, dvs. staketet fick vara kvar obrutet ;)

Regeringsrättens avgörande (1991 ref. 54)
Det var inte illa, att man tillåter ett sånt här ärende få belasta regeringsrätten ...
Jag misstänker samma som Harry är inne på, det blev till sist pengar och politik som avgjorde detta till fastighetsägarens fördel.

Google hjälper mig inte att hitta avgörandet, man borde kanske begära ut det ... :thinking:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var inte illa, att man tillåter ett sånt här ärende få belasta regeringsrätten ...
Jag misstänker samma som Harry är inne på, det blev till sist pengar och politik som avgjorde detta till fastighetsägarens fördel.
Det gällde mycket riktigt en herrgård invid vatten där någon ansåg att staketet skulle öppnas upp så allmänheten kunde passera. Att pengar är inblandade är väl å andra sidan en sanning med modifikation skulle jag säga. Snarare rätt ord på rätt plats och vid rätt tillfälle i processen. Visserligen köper man med pengar en tjänst där någon duktig kan få till dessa ord, men till syvende och sist handlar det om vilka rättigheter man verkligen kan förvänta sig av den så kallade "allemansrätten" om man väljer att inleda rättslig prövning i frågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.