Unikt namn
P polaris78 skrev:
Tyvärr är inte vägen borta helt i lagens mening för att nån grävt bort helt eller delvis.. marken är inte tillbaka till terräng det ögonblicket du grävde bort vägen pga att det har funnits väg där.. Det är bara att visa kartan där det är utritat som väg och plötsligt så är brottet mot terrängkörningslagen inget brott har skett då det funnits väg på platsen och det saknas i svensk juridik en fastställd process för att i jurdisk mening ta bort vägen
Så om någon ritar in en väg över min gräsmatta på en karta, så kommer vem som helst få köra där oavsett om det finns en väg eller inte?

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Gind med skyltar att området är kameraövervakat samt skylt med varning för lösa hund med bild på en doberman
Lite roligt kan det bli. Vi har 2 skapliga Schäfrar och skyltar uppsatta "varning för hund" med Schäfersilhuett vid våra 3 ingångar till tomten. Det ringde på dörren en kväll, hundarna satte igång genast, jag hörde några snabba steg utför entretrappen, sedan ett "klang" när grinden stängdes. Satte hundarna, öppnade dörren och utanför grinden stod det två yngre grabbar (säljare för larm) och de sa att de var hundrädda. Frågade dem om de inte såg hundskylten, "joo, men folk har dem ju ändå för att skrämmas" sa de. Har inte skyltarna för att avskräcka, det primära är att hundrädda inte skall kliva in i något de inte behärskar.

• Gilla
  • Haha
Kempa_swe och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilket är lagrummet för att söka tillstånd för att avvisa allmänheten från ett visst område med en skylt?

Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning tycks inte ställa det kravet om det (som TS hävdar) är uppenbart att allmänheten inte får färdas fritt inom området. Lagtext:

[bild]
"Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet mm.mm.
Kan inte se att ta sig genom andras gårdsplaner är utav betydelse för friluftslivet iom att det finns annan väg runt fastigheten. De skall väl inte "friluftsleva på TS fastighet?
För mig är det väldigt enkelt. Kolla streetwiev bilden, vad tusan har de att göra med att åka över gården när det finns andra vägar?
Inget mot dig Claes, regler är regler, men jag tycker att många regler är tokiga.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Så om någon ritar in en väg över min gräsmatta på en karta, så kommer vem som helst få köra där oavsett om det finns en väg eller inte?
Enligt många på detta forum så behöver det inte vara en ritad väg över fastigheten ens, det räcker med att det är skog, en liten göl 60m från huset där man brukar inmundiga frukost så kan folk gå hur som helst fick jag till svar förra året..
Det är inte klokt.

Claes Sörmland
L leifa.k skrev:
"Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet mm.mm.
Kan inte se att ta sig genom andras gårdsplaner är utav betydelse för friluftslivet iom att det finns annan väg runt fastigheten. De skall väl inte "friluftsleva på TS fastighet?
För mig är det väldigt enkelt. Kolla streetwiev bilden, vad tusan har de att göra med att åka över gården när det finns andra vägar?
Inget mot dig Claes, regler är regler, men jag tycker att många regler är tokiga.
Då delar du ju TS tolkning av läget i fallet. Därmed krävs inga tillstånd, bara att sätta upp skylten. TS har inte lyckats förklara vad lagrummet skulle vara för att söka tillstånd för en skylt, särskilt inte hos länsstyrelsen.

Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Tyvärr är inte vägen borta helt i lagens mening för att nån grävt bort helt eller delvis.. marken är inte tillbaka till terräng det ögonblicket du grävde bort vägen pga att det har funnits väg där.. Det är bara att visa kartan där det är utritat som väg och plötsligt så är brottet mot terrängkörningslagen inget brott har skett då det funnits väg på platsen och det saknas i svensk juridik en fastställd process för att i jurdisk mening ta bort vägen
Jag förstår vad du menar men hänger inte med på varför du tror att det är så här. Är det nåt rättsfall som du har stött på eller är det din egen slutsats hemma på kammaren?

Här i trakten finns det gott om vägar som ha funnits på någon karta, övergivits eller tagits bort och har vuxit igen. På mer sentida kartor finns de därför inte inritade. Jag utgår från att trafiklagstiftningen tolkas utifrån existerande vägar och inte utifrån häradsekonomiska kartan från förra sekelskiftet s a s.

• Gilla
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P polaris78 skrev:
flera ställen där man pratar om hemfridzon så pratar man om naturliga gränser och sen nämner man ofta 15-20 meter runt bostadshus . tänker inte sitta och länka lagtext
Visst kan man prata och skriva några meter hit och dit. Men det förändrar inte ett skit att hemfridszonen ibland slutar vid ytterväggen, utan tvivel. Så om någon anger något "mått" på hemfridszonen så kan ni direkt avfärda denne såsom okunnig, och lyssna på någon annan istället.

Så käka detta, hemfridszonen är ett väldigt flyktigt och otydligt begrepp, dessutom är det egentligen hemfridsbrott som är den intressanta lagliga tillämpningen för hemfridszonen, och då varierar det också med syftet för personen att befinna sig nära, eller i, bostaden.

Ta dessa bilder som exempel, glöm att det skulle vara några 10-15-20 meter runt huset som hemfridszonen sträcker sig.

En snöklädd väg som leder förbi ett ensamt trähus vid sidan av vägen i ett vintertid landskap. Vit enplansvilla med rött tak vid skymning, belyst entré och omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus vid en väg som illustrerar debatt om hemfridszonen.
Skapa konto
Ett enfamiljshus med gräsmatta och väg visande diskussion om hemfridszonens omfattning.
Skapa konto

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Troberg skrev:
Har haft samma problem själv. Skyltar hjälper inte. Men, vill du sätta upp skyltar, så gör det. Skulle någon anmäla dem, well, då har du bevis för att de varit på din tomt och kan göra en motanmälan.
Men i ditt fall var ju största problemet att du hade fel.
Du begick ju ett gäng lagbrott när du försökte begränsa allemansrätten, där marken du försökte begränsa allmänhetens tillgång till var långt utanför din tomtplatsavgränsning och hemfridszon.
Jag hoppas ingen annan lyssnar på dig och tar dina anarkistiska och lagvidriga metoder till sig.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst kan man prata och skriva några meter hit och dit. Men det förändrar inte ett skit att hemfridszonen ibland slutar vid ytterväggen, utan tvivel. Så om någon anger något "mått" på hemfridszonen så kan ni direkt avfärda denne såsom okunnig, och lyssna på någon annan istället.

Så käka detta, hemfridszonen är ett väldigt flyktigt och otydligt begrepp, dessutom är det egentligen hemfridsbrott som är den intressanta lagliga tillämpningen för hemfridszonen, och då varierar det också med syftet för personen att befinna sig nära, eller i, bostaden.

Ta dessa bilder som exempel, glöm att det skulle vara några 10-15-20 meter runt huset som hemfridszonen sträcker sig.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Ja där är vi helt eniga metrarna är ju som jag skrev bara en vägledning och nästa stycke så tas ju även upp att det är olika på olika gårdar.. Man har man väg över gårdsplanen så har folk rätt att färdas där och då hjälper inte ens ändringarna som pratas om där man inkluderar gårdsplan.. Även efter OM den går igenom så kommer folk få färdas på vägar över gårdsplaner.

Orsaken att jag ens tog upp dom där metrarna var för dom som är stupsäkra att dom har hemfridszon på andra sidan vägen bakom stallet osv dit man inte ens ser till bostadshuset som ju är där hemfridzonen finns runt.

Bilderna du tog upp har ju att folk kan gå på vägen utan att ens behöva undra om det är hemfridsbrott (beroende på vart vägen på sista bilden går..om allmänheten har tillträde till vägen)

Och håller med helt om att för att kunna åtalas för hemfridsbrott så måste du göra nåt mer än passera längs väg dit allmänheten har tillträde, vilket 7 av 10 i tråden verkar ha svårt att förstå.. man kan skrika och anmäla för hemfridsbrott men inget kommer lyssna och inget händer om man försöker åtala passerande på vägen

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i ditt fall var ju största problemet att du hade fel.
Du begick ju ett gäng lagbrott när du försökte begränsa allemansrätten
Nu vill jag inte påstå att du har fel eller ens göra antydningar åt något sådant håll. Jag är däremot genuint intresserad av den här frågan utifrån ett juridiskt perspektiv (och vi är ju trots allt i juridik-forumet) och vore därför tacksam om du ville lägga fram vilka lagbrott du avser?

M Maijckel skrev:
Nu vill jag inte påstå att du har fel eller ens göra antydningar åt något sådant håll. Jag är däremot genuint intresserad av den här frågan utifrån ett juridiskt perspektiv (och vi är ju trots allt i juridik-forumet) och vore därför tacksam om du ville lägga fram vilka lagbrott du avser?
Troberg hade ett par trådar där han beskrev sin kamp mot oönskade gäster...

Ingen var väl direkt oskyldig.

Jag tycker att många inom allemansrättstrådarna balanserar på rättshaverilinjen och kan förstöra sina liv...

Sen finns de ju de som har klara problem och borde få snabb och effektiv hjälp.

Allemansrätten är bra men den behöver vårdas.

/ATW

Mikael_L
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Troberg hade ett par trådar där han beskrev sin kamp mot oönskade gäster...

Ingen var väl direkt oskyldig.

Jag tycker att många inom allemansrättstrådarna balanserar på rättshaverilinjen och kan förstöra sina liv...

Sen finns de ju de som har klara problem och borde få snabb och effektiv hjälp.

Allemansrätten är bra men den behöver vårdas.

/ATW
Aha, det fanns omständigheter som inte redogjorts i den här tråden. (y)

Mikael_L
Vi behöver nog inte dryga ut den här tråden något mer med något helt annat fall, så jag hoppas att vi slipper dra in saker från min länk hit. Håll det hellre i den tråden i så fall.
Eller låt det bara falla i lite lagom glömska, det är ju ändå flera år sedan.
Just nu var det dock TS själv som återuppväckte "sin strid!".

• Gilla
Maijckel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.