Håller på och bygger verktygsförvaring, har nu kommit till handhållna maskiner. Tidigare har jag alltid haft dem i systainer eller kartong, men nu när jag är mer frekvent igång i verkstan så känns det o-motiverat att packa upp och ned hela tiden.

Hur gör ni?
skåp? Väggtavla? Just nu bara ett jävla letande och trasslande med sladdar....

Behöver ordna förvaring för dessa primärt....
skruvdragare X3
Planslip x2
Exceterslip x1
Handlinga X2 fin/grov
Handöverfräs
Spikpistol x2
Sticksåg x1
Elhyvel x1
Fein x1

Kastar även in frågan ljudisolering... Familjen klagar på framförallt hyvling och klyv... Tips har garge/verkstad i nedreplan.....
 
Just problemet med väsnande maskiner har fått mig mer och mer intresserad av handverktyg. (sen passar det min livsfilosofi bättre också). Finns kommersiella ljuddämpare man kan montera i taket men äggkartong has jag när jag spelade musik i föräldrarnas källare. Borde funka med någon duk som hänger i taket?
 
Jag har en rejäl trähylla för alla större handverktyg som cirkelsåg, handöverfräs mm. Skruvdragare mm ligger oftast löst i facket i bakkant på hyvelbänken.
 
Redigerat:
Välkommen Hedens.

Det som är super duper viktigt att det är tätt i rummet. Minsta lilla springa så läcker ljudet en väldans massa så tätlist på dörren och gärna en dörr till. Vanliga innerdörrar är totalt värdelösa ur ljud dämpnings synpunkt men några lager gips på dom så blir det enorm skillnad. Även tätt mellan golv, vägg och tak. Har man fixat det så är väldigt mycket vunnet.

En del är stomljud så gummi under alla maskiner.

3 lager gips i tacket som är riktigt tätt mot väggarna med mjuk fog vid varje lager och förskjutna skarvar efter som du har bostaden ovanför. (om man verkligen vill ta bort ljudet så skulle det behövas minst 50 cm isolering ovan gipset och tre lager gips ovanför isoleringen).

Ju tyngre material du har på väggarna och tak desto bättre är det så flera lager gips på väggar och dörrar.

Gör du dom tre sakerna kan jag lova att du kan väsnas väldigt mycket. Tät överallt, Gips i taket och på dörren och gummi under maskinerna

Sedan för din trevnad kan man ha mycket mjuka material som tunga draperier eller vanlig isolering inklätt i tyg som absorbenter så tar man bort det där hårda ljudet som blir med hårda väggar...tänk kaklat badrumm

Att sätta upp innertak som man ser i kontorslandskap hjälper föga.



Bild sök på "one car garage shop" så får du galet mycket inspiration för din verktygs förvaring

Sedan vill vi se bilder på resultatet :)
 
Tack för alla svar!
Har redan börjat med att sätta en ordentlig ytterdörr istället för inner dörr till utrymmet.

Tre lager gips låter jobbigt ut många synpunkter, framförallt upphängning av diverse förvaring. Huset är byggt i lättbetong
det blir ganska lätt svängning i byggelementen.

Skulle det funka med Gips, OSB, Gips så får man ju lite att skruva i... Känns som det är bästa att ta hand om ljuddämpningen förs efter som det innebär att montera ned alla inredning som finns.

Kommer behöva vänta till det är tort ute så man kan flytta ut allt så man kan sätta allt på en helg. Blir väll att göra en översyn av el dragningar osv. i samband med detta.

Hur har ni löst det mer er el i verkstaden? Tänkte dra fram en sub central med 16A, inviduella säkringar för olika uttagsgrupper. Belysning, Spånsug, Kompressor, Ventilation, Kombi , Vägguttag, takuttag..
Blir det overkill? Tänkte köra all el utanpåliggande så det blir enkelt att komplettera. Over kill? eller vad säger ni?
 
I taket hänger du väl inte så mycket saker för det är där du vill dämpa.

Pär
 
ahh tänkte även innerväggar... men hänger lite saker i taket för att få undan från golv och väggar. Workmate rätskivor osv.
 
Jag får krypa till korset och ta tillbaka allt jag sa.
Pratade med en vän som är akustiker och han sa att det är inte alls säkert att det skulle fungera i detta fall utan det var verkligen beroende på väggars, husets konstruktion etc etc. Det kostar att bygga och blir det fel pgr av okunnighet så är det att kasta pengar i sjön. Så tipset var att ta dit en akustiker

Jag försökte få en tumregel av honom men det fick jag inte för att det är alldeles för komplicerat det går helt enkelt inte. En sak som funkar i ett rum är inte säkert att det funkar i ett annat snarlikt rum.

Mitt tips kom i från honom men det var till en annan väns betongkällare som skulle bli en replokal.
Så jag ber om ursäkt att jag farit med osanning.
Och jag avskyr själv tumregler för dom tolkas ofta galet precis som jag själv nyligen gjort.

Pär som skäms
 
Hmm, håller med dig om tumregler, men antar att man får prata med någon som kan. Risken brukar vara att det blir välldigt dyrt då med... Någon med handfasta råd som inte kostar skjortan... Tre lager lät överkomligt.
 
Häng upp mycket handverktyg på väggarna :D!
En grej med ljudvågor är att skära av dess möjlighet att "studsa" vidare. I ett fyrkantigt tomt rum så finns det många möjligheter för ljud att studsa omkring länge. Resonansen till övriga huset är som Pärs vän sa verkligen komplicerat att säga något om utan konstruktionskunskaper om just ditt hus.
Man kan om man vill och ha råd testa och göra väggar och tak flytande utan direkt kontakt med stommen i huset....Det billigaste säkraste är nog trots allt att kolla med en akustiker, de kan säkert ge snabbtips som i vart fall reducerar störljud mycket i just ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.