G gnuttisch skrev:
Hej, jag har själv satt på ett mansard tak på vårt 40-tals hus med plankstomme. Kolla på villalinden8 på insta för lite bilder. Men kortfattat så behöll vi det befintliga bjälklaget, fällde in tre limträbalkar och ställde de nya takstolarna på dem. Det enda som syns är i trappan upp där vi då har dubbla bjälklag på ca 40cm.
Härligt projekt! Det ser ut som om ni behöll bjälklaget men la nytt bjälklag ovanpå eller ser jag i syne?

I mitt fall vill jag återanvända det gamla och inte lägga nytt ovanpå så att jag helst behåller samma golvhöjd då vi har en annan tillbyggnad som redan är i samma höjd.
 
Ja, det stämmer. Över yttervägg och hjärtvägg fällde vi in limträbalkar som de nya takstolarna står på. Detta för att sprida ut lasten över fönster och dörrar.

Men om du vill matcha övervåningens "nya" golvhöjd med en befintlig tillbyggnad så får du väl använda det befintliga bjälklaget.
 
G gnuttisch skrev:
Ja, det stämmer. Över yttervägg och hjärtvägg fällde vi in limträbalkar som de nya takstolarna står på. Detta för att sprida ut lasten över fönster och dörrar.

Men om du vill matcha övervåningens "nya" golvhöjd med en befintlig tillbyggnad så får du väl använda det befintliga bjälklaget.
(y)

Jag är lite ivrig på att arkitekten ska ta fram preliminära ritningar på utsidans utformning och sedan direkt skicka över dem till konstruktör och så får vi öppna upp lite varstans för att få ett hum om hur det konstruktionsmässigt kan lösas.
 
Det jag mest är nyfiken på är hur du kan ha en befintlig tillbyggnad som du vill matcha golvhöjden med, är det bara halva övervåningen som du vill ändra ?

Ber om ursäkt om det står längre upp i tråden.
 
G gnuttisch skrev:
Det jag mest är nyfiken på är hur du kan ha en befintlig tillbyggnad som du vill matcha golvhöjden med, är det bara halva övervåningen som du vill ändra ?

Ber om ursäkt om det står längre upp i tråden.
Nej det står inte så du är inte helt fel ute med din fråga :)

Vi har två sammansatta hus kan man säga, ett modernt och ett gammalt. De delar övervåning i dagsläget, men sadeltaket på gamla delen gör att boytan är av naturliga skäl begränsad på den delen. Jag vill även att gamla delen av huset ska bli lite "pampigare" i jämförelse med den moderna samtidigt som jag vill bevara det gamla och inte stapla två kartonger på varandra. Därav mansardtaksidén.
 
  • Gilla
gnuttisch
  • Laddar…
Har du kommit vidare med detta projekt? Några ritningar att dela med dig av?
 
  • Gilla
Engar
  • Laddar…
A adde_hjelm skrev:
Har du kommit vidare med detta projekt? Några ritningar att dela med dig av?
Bygglovsprocessen håller just nu på. Jag har haft konstruktör på besök och det verkar som att bjälklaget kan behållas som det är (så inget bjälklag på bjälklag vill säga) och ett mansardtak kommer inte nämnvärt öka lasten så sannolikt behövs heller inga större förstärkningar. När/om bygglovet går igenom så beställer jag konstruktörsritningar. När sedan bygget kan påbörjas står skrivet i stjärnorna med tanke på inflation, räntor, byggmaterialkostnader etc. När jag började planera detta fanns lite annorlunda förutsättningar om vi säger så.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.