Vi har beställt en väldigt dyr spis (AGA) som är tillverkad i England och som monteras på plats av den svenske återförsäljaren (IGF).

Återförsäljaren beter sig väldigt underligt och vi anar ugglor i mossen. >:(

Vi beställde spisen och betalade 10% i handpenning. Resten skulle betalas vid leverans. Nu kommer återförsäljaren och vill ha även återstoden, över 100.000:-, i förskott innan spisen ens är levererad, än mindre monterad. Det är mer än en månad kvar innan spisen är färdig.

Det känns väldigt olustigt. Vad göra?

(och en sak till. Hade vi köpt spisen av Ggm i Göteborg då hade vi sluppit problem. Då hade vi fått en faktura efter leverans)

 
Jag skulle inte betala förrän när ni kommit överens om det, dvs vid leverans. Speciellt inte eftersom det verkar vara något lurt. En leverantör kan ju inte bara ändra avtalade villkor för att han känner för det.

Ni har väl skriftligt på överenskommelsen?
 
Ja det har vi skriftligt på.

Jag tror firman har dåligt med pengar. De har nog inte råd att lösa ut spisen från Aga. Var kollar man om en firma är konkursmässig?
 
Ingen rolig sits.

Kan de inte leverera så bryter de väl vad som är avtalat och alltså borde ni få handpenningen tillbaka. Eller så kanske ni kan betala direkt till Aga men då har ni fortfarande inte fått spisen monterad så det är nog ingen bra lösning. Du vet ingen annan som är kund hos dem som du kan jämföra erfarenheter med.

Vet inte om mina tips var något att ha men här kommer i alla fall några förhoppningsvis användbara länkar :

https://www.uc.se
https://www.shj.se/Justitia/
 
Jag börjar undra om de överhuvudtaget har sålt nån sån här spis, de verkar dåligt pålästa överhuvudtaget.

Jag ska skriva till Aga-Rayburn direkt o berätta vad återförsäljarn håller på med. De får jädrar imej lämna garanti att det blir ordentligt gjort.

Det är ju också själva fan. >:( Man väntar sig ju att när man köper "spisarnas Rolls Royce" så ska man få ett professionellt bemötande. Men det finns tydligen klantarslen överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.