Hej,
Jag har läst på lite om förseningsviten och blir inte klok. Om vi påbörjar en entrepenad som innebär att vi inte har vatten i huset så måste vi hitta annat boende om det drar ut på tiden. Vi är 4 personer i hushållet och det billigaste hotellet skulle kosta ca 1000kr/natt. Och då har vi ändå problem med att tvätta kläder.
Enligt vad jag kan läsa är viten oftas extremt kåga. På 1-2% av entreprenaden per vecka. För oss är vår kostnad 2-3% per dygn.....

vad tänker ni? Om vi avtalar säg 2% av toalsumman per påbörjat dygn kan det då anses oskäligt? Vi tänkte i så fall addera en vecka, de dar specat tre veckor.....så de inte är stressade. Vi vill såklart inte ha vite, men är oroliga för månader utan vatten....
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,
Jag har läst på lite om förseningsviten och blir inte klok. Om vi påbörjar en entrepenad som innebär att vi inte har vatten i huset så måste vi hitta annat boende om det drar ut på tiden. Vi är 4 personer i hushållet och det billigaste hotellet skulle kosta ca 1000kr/natt. Och då har vi ändå problem med att tvätta kläder.
Enligt vad jag kan läsa är viten oftas extremt kåga. På 1-2% av entreprenaden per vecka. För oss är vår kostnad 2-3% per dygn.....

vad tänker ni? Om vi avtalar säg 2% av toalsumman per påbörjat dygn kan det då anses oskäligt? Vi tänkte i så fall addera en vecka, de dar specat tre veckor.....så de inte är stressade. Vi vill såklart inte ha vite, men är oroliga för månader utan vatten....
Ni kan ju ange vad ni vill, det behöver inte vara rimligt. Problemet är ju att få en byggare att gå med på avtalet. Om de känner att de tar en risk att inte göra bra vinst så lär de göra något annat. Ta en dialog med dem innan så slipper ni problem med att de bara drar sig ur.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ni kan ju ange vad ni vill, det behöver inte vara rimligt. Problemet är ju att få en byggare att gå med på avtalet. Om de känner att de tar en risk att inte göra bra vinst så lär de göra något annat. Ta en dialog med dem innan så slipper ni problem med att de bara drar sig ur.
Ja, tack! Det verkar som branchen totalnitat. Vi har 8 intresserade företag och de ligger på otroligt mycket för att få uppdraget. Inget jag någonsin upplevt tidigare. Så, vi testar tror jag....

Alla verkar bra, de säger såklart inte nu om de kommer dra sig ur och åta sig annat (så dumma är de inte). Om man litar på varandra så mycket krävs inget avtal alls, inte ens på pris. De har alla krävt avtal och det tycker vi är bra. Det skyddar både dem o oss.
 
Men när jag läser ditt svar tänker jag att jag nog skall föreslå vite. Om de säger att projektet tar x veckor (standardjobb) och vi vill ha vite från x +1 vecka och vi använder Hantverksformulär med infonom vite o ÄTA så har de ingen risk alls....förutsatt att de inte tänkt lura oss tänker jag.
Oförutsedda saker lägger ju på tid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fast om ni inte har vatten hemma är väl inte enda lösningen att ta in på hotell? Lösningen är väl att köpa hem vatten och beställa hem en bajamaja?

Vitet ska ju ses i paritet till priset också.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Fast om ni inte har vatten hemma är väl inte enda lösningen att ta in på hotell? Lösningen är väl att köpa hem vatten och beställa hem en bajamaja?

Vitet ska ju ses i paritet till priset också.
Hur köper man hem varmvatten till att dusha? Det går ju inte. Även tvätta i kallvatten är svårt.

Men nu har 3 av 8 företag skrivit at de accepterar vitesförslaget, så det blir nog bra! Det verkade inte vara något problem, de förstod anledning till det.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hur köper man hem varmvatten till att dusha? Det går ju inte.
Man kan väl duscha någon annanstans? Typ gymmet, jobbet, skolan, grannar etc. Jag tänker mig såklart att detta är i en situation där det inte är en konflikt med hantverkarna utan en försening pga något oförutsett.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Man kan väl duscha någon annanstans? Typ gymmet, jobbet, skolan, grannar etc. Jag tänker mig såklart att detta är i en situation där det inte är en konflikt med hantverkarna utan en försening pga något oförutsett.
Ja, om det blir ÄTA arbeten skjuts ju vitet framåt. Det står i lagen. Under en period helt ok, men inte ett år....
 
Tvättmaskinen fungerar utan varmvatten.
Man kan värma vatten på spisen för tvagning. Har man inte väldigt mycket hå fungerar det att tvätta sig helt med en balja vatten. Annars kanske duschen kal lösas på annan plats.
Jobbet, skolan, gymmet, badhus. Är man lite tuffare duschar man i kallvatten. Eventuellt kan man lätt fixa tillfälligt varmvatten via en mindre beredare under arbetet. Kolla med entreprenören. Man behöver definitivt inte ta in på hotell för att varmvatten saknas i bostaden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tvättmaskinen fungerar utan varmvatten.
Man kan värma vatten på spisen för tvagning. Har man inte väldigt mycket hå fungerar det att tvätta sig helt med en balja vatten. Annars kanske duschen kal lösas på annan plats.
Jobbet, skolan, gymmet, badhus. Är man lite tuffare duschar man i kallvatten. Eventuellt kan man lätt fixa tillfälligt varmvatten via en mindre beredare under arbetet. Kolla med entreprenören. Man behöver definitivt inte ta in på hotell för att varmvatten saknas i bostaden.
Ja, vi har diskuterat. Det finns ingen plats. Men som sagt, 3 av 8 företag har redan svarat att de absolut kan acceptera vårt vite då vi i så fall tar in på hotell. De andra har inte svarat ännu, men detta är en stor konkurrens fördel känner vi.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hur köper man hem varmvatten till att dusha? Det går ju inte. Även tvätta i kallvatten är svårt.
Vattenkokare, hink, skopa :) Det kan kräva lite teknik, men är man två så kan man hjälpas åt att skölja av varandra. En 10-litershink lagom varmt vatten räcker med god marginal till två personer. Vi körde så i ett par-tre veckor när värmepannan havererade.

Mina mor- och farföräldrar (i Finland) hade inte ens någon dusch förrän de blev för gamla och skröpliga för att elda bastu regelbundet. Vattnet värmdes i en varmvattentank på sidan av bastuaggregatet, och man tvättade sig stående på golvet inne i bastun.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vattenkokare, hink, skopa :) Det kan kräva lite teknik, men är man två så kan man hjälpas åt att skölja av varandra. En 10-litershink lagom varmt vatten räcker med god marginal till två personer. Vi körde så i ett par-tre veckor när värmepannan havererade.

Mina mor- och farföräldrar (i Finland) hade inte ens någon dusch förrän de blev för gamla och skröpliga för att elda bastu regelbundet. Vattnet värmdes i en varmvattentank på sidan av bastuaggregatet, och man tvättade sig stående på golvet inne i bastun.
Men eftersom det är minusgrader ute så skulle det ju funka om man har bastu, vilket vi inte har. Ett par veckor ja, men inte 6 månader om hantverkare nedprioriterar. Men å andra sidan så sänker det nog dem med dåliga referenser också. Det verkar vara beställarens marknad nu.....
 
Har svårt att se vad för byggnation man kan göra som ser till att man blir utan vatten? Är det en nyproduktion löser man väl ändå VA-frågan vid grundläggning. Är det en en större renovering är det väl bara slänga in en liten el-beredare på typ 50-100 liter om det fattas värmepump eller liknande.

Lösningar finns.
 
D Danne213 skrev:
Har svårt att se vad för byggnation man kan göra som ser till att man blir utan vatten? Är det en nyproduktion löser man väl ändå VA-frågan vid grundläggning. Är det en en större renovering är det väl bara slänga in en liten el-beredare på typ 50-100 liter om det fattas värmepump eller liknande.

Lösningar finns.
Nja, det är tvättstuga. Vi blir utan varmvatten och tvättmaskin. Så, med två barn funka det ett tag, säg 4-5 veckor. Men helst inte månader...

Men det verkar lösa sig. Flera av de mer seriösa företagen accepterar vite. De har själva föreslagit hotell ev. Men ett par veckor är ok.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
När jag bytte panna i ett hus flyttade jag den gamla olja/elpannan till tvättstugan där jag kopplade in den till ett eluttag, slangar till en kall och en varmvatten kran samt en plastdunk på toppen som expantionskärl. Då hade vi varmvatten under tiden. En mer normal variant är något liknande med en genomströmnings beredare eller liten varmvattenberedare.

En tvättmaskin kan stå var som helst där det finns vatten och avlopp tillgängligt. Även garaget och altan är rimliga lösningar. Använd fantasin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.