Hej!

Köpte ett hus på landsbygden strax utanför en större tätort tidigare i år.

Vi har jobbat intensivt på insidan för att kunna flytta in, och har lagt ner runt 200tkr på renovering av sovrum, vardagsrum, hall och badrum, där det mesta har varit materialskostnader då vi gjort det mesta själva. Dessa pengar fick vi ifrån vinsten när vi sålde vår lägenhet, så det är helt eget kapital, inget lån.

Har lite kommande dyra projekt, som byte till jordvärme, dränering och att koppla på kommunalt vatten, avlopp och fiber.

Så tänkte värdera upp huset nu innan samtal med banken för att kunna låna för dessa grejer.

Var egentligen helt oförberedd på värderingen, blev Pappa för första gången två veckor innan värderingen, så var lite trött och disträ, men tyckte ändå vi fick fram allt vi gjort. Råkade t.om. Nämna summan vi renoverat för.

Igår fick jag resultatet av värderingen, och hon räknade med en ökning på 350tkr EFTER att våra kommande investeringar är gjorda!

Och det är investeringar som kommer att kosta oss 470tkr grovt räknat, plus de 200tkr som vi redan lagt in.

Så det blir ju helt absurt. Ringde idag och försökte få rätsida på varför inte husets värde ökade med investeringarna, och hon sa bara "jag förstår hur du tänker, men" och massa skit jag inte fattade om att när allt är klart så har värdet ökat. Men jag kommer ju inte ha råd att göra några investeringar när hon lämnar en sån värdering.

Kan fatta att tapeter och färg inte betalar tillbaka hela summan, men ny eldragning och elcentral, nytt värmesystem, byte från brunn till kommunalt vatten och dränering måste ju vara värt varje krona?

Är det någon här som kan förklara varför det är så lågt värderat? Eller borde jag kontakta en annan mäklare?
Läget är helt perfekt, det är ett bra hus, och har stor potential. Säger mäklaren själv.

Jag blir så trött.
 
Värderingarna tar ingen hänsyn till hur mycket du investerat i huset, utan skall ge ett sannolikt försäljningspris.
 
MultiMan
Det finns ju massor med hus på landet som aldrig ger tillbaka pengarna vid en renovering, det är ju inget nytt.

Ligger ditt hus i ett attraktivt område och du är missnöjd med värderingen går det väl att höra med någon annan bank och se vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.