Jag har en fråga som jag skulle behöva svar på.

Jag och sambon har sökt förhandsbesked på en tomt som en bekant till familjen äger, vi skickade in papprena 2009-09-02 och fick tillbaka en verifikation med diare nr och kontaktperson 2009-09-15, på kommunen hemsida står det att det kan ta "upp till" 3 månader innan besked ges.

Jag ringde till kontaktpersonen i November och frågade bara om ett tid perspektiv på ärendet, och fick ett muntligt NEJ från denna person med alla möjliga undanflykter på att vi inte skulle få bygga där. Men innan jag avslutade så frågade jag om jag skulle få ett skriftligt besked och det skulle jag men har inte fått nått ännu...

Hur länge ska man behöva vänta? Bara för att dom sitter på den positionen kan dom ju inte få ha hur lång tid som helst på sig...

Sen undrar jag om det är någon som har några tips på hur man överklagar ett NEJ? :@

Tack!

Mvh Fredrik
 
Undrar om det inte går runt lite här, hur kan du söka förhandsbesked på en tomt som du inte äger? Ägaren måste väl söka? och då får väl han svaret.

Men klart att jag skulle gå upp till stadsbyggnadskontoret personligen och fråga. Jag har egen erfarenhet av att ett personligt besök gör en enorm skillnad. Det är trots allt människor som jobbar där, inte sura byråkrater som bara vill säga nej.
 
Ett beviljat bygglov kan överklagas så att länsstyrelsen måste ta upp ärendet. Vet tyvärr ej om det gäller förhandsbesked men jag antar det.

Är tomten belägen i stockholm? Jag frågar för att om tomten ligger utanför detaljplan i efterfrågade kommuner/områden skulle jag tro att du inte har något för att du överklagar ett sådant beslut. Då är det bara att invänta en detaljplan.
 
Tack för snabba svar!

Det går att söka på "mark" som du inte äger, så är iaf fallet här.
Likadant med några bekanta..

Så här ligger det till tomten ligger i Norrort och på landsbygden (utanför detaljplan)
Men ca 500m ifrån denna platsen så har det styckats tomter och byggts hus på samt att några bekanta köpte mark via kontaker på annat håll fick 3 st NEJ på förhandsbeskedet men överklagade varje gång då inte dom tyckte att bygglovskontoret hade konkreta svar, 4:e gången fick dom JA.. och nu har dom köpt tomten..

Så jag vettetusan vad man ska tycka om deras "agerande" vissa gånger...

/Fredrik
 
Du kan söka både förhandsbesked och bygglov på en fastighet du inte äger, det möter inga hinder. Rätt bra, annars hade det varit svårare att sälja rätt många tomer innan man vet om man får bygga det man vill eller inte.
 
Du kan ju alltid gå upp ett pinnhål i hierarkin och fråga bygglovschefen eller t.o.m. någon politiker i stadsbyggnadsnämnden varför det ska ta sådan tid att få ett skriftligt förhandsbesked.
Ang. att överklaga så bör man väl först ta reda på vad det är som gjort att man fått nej. Någonting som strider mot planen måste det ju vara? Vissa saker är i princip dödfött att försöka överklaga. Nu var det ju visserligen ingen detaljplan just där, men en översiktsplan finns säkert - varje kommun är skyldig att ha en sådan. Om det i översiktsplanen står att det ska vara naturmark där, så kan det bli svårt.
 
Fruppe skrev:
Tack för snabba svar!

Det går att söka på "mark" som du inte äger, så är iaf fallet här.
Likadant med några bekanta..

Så här ligger det till tomten ligger i Norrort och på landsbygden (utanför detaljplan)
Men ca 500m ifrån denna platsen så har det styckats tomter och byggts hus på samt att några bekanta köpte mark via kontaker på annat håll fick 3 st NEJ på förhandsbeskedet men överklagade varje gång då inte dom tyckte att bygglovskontoret hade konkreta svar, 4:e gången fick dom JA.. och nu har dom köpt tomten..

Så jag vettetusan vad man ska tycka om deras "agerande" vissa gånger...

/Fredrik
De andra tomterna som till slut fått bygga, de ligger m.a.o. också utanför detaljplan? Då finns det kanske en bra chans.

Var tydlig med att att du åberopar likabehandlingsprincipen, dvs som kommuninnevånare skall du behandlas likt andra. Detta är förvisso inget skäl för ett godkännande men sällan vill man som politiker eller myndighetsperson hamna i ett sådant läge att de nödgas diskriminera enstaka personer.
 
Fabrikör Stava skrev:
Ett beviljat bygglov kan överklagas så att länsstyrelsen måste ta upp ärendet. Vet tyvärr ej om det gäller förhandsbesked men jag antar det.

Är tomten belägen i stockholm? Jag frågar för att om tomten ligger utanför detaljplan i efterfrågade kommuner/områden skulle jag tro att du inte har något för att du överklagar ett sådant beslut. Då är det bara att invänta en detaljplan.
Även förhandsbeked går att överklaga då detta är ett beslut i formell mening.
 
Återigen TACK!!

När jag pratade med honom sa han att dom inte vill ha enstaka hus liggandes, då sa jag att då kan jag se till att det byggs flera hus (för det finns flera tomter till salu) ,men då börja han prata om att vägen dit är "överbelastad" och K-märkt så den får dom inte göra nått åt. Men då säger jag att den väg biten som vi eventuellt kommer att nyttja är "ny" ocg breddad sen 10 år .

Men har även hört att man inte ska "ge upp" så lätt om dom inte kan säga NEJ med en väldigt stark bakgrund...
 
Redigerat:
Det som kommunen inte vill är att ha är en massa hus som inte är kopplade till det kommunala avloppet, överbelastning av vägnät samt möjligheter att parera för behoven av kommunal service som t.ex daghem, skola, äldrevård etc.

Kanske du kan förekomma dem i dessa frågor?
 
...man undrar ju varför det finns "tomter till salu", om de inte går att utnyttja för att bygga hus på? Vem är det som styckat av dem, och varför (för det är ju inte gratis), kan man undra.
 
Markägaren säljer flera tomter om JAG hade några som var intressanta utav det, men alla kostnader får köparen stå för....
 
b8q skrev:
...man undrar ju varför det finns "tomter till salu", om de inte går att utnyttja för att bygga hus på? Vem är det som styckat av dem, och varför (för det är ju inte gratis), kan man undra.
Jag har fått lära mig att om man tillåter en styckning av tomt så är den också bebyggelsebar. Av vilken annan anledning skall man tillåta nya styckningar/tomter?
 
Fabrikör Stava skrev:
Jag har fått lära mig att om man tillåter en styckning av tomt så är den också bebyggelsebar. Av vilken annan anledning skall man tillåta nya styckningar/tomter?
Ja, precis. Så varför skulle lantmätaren tillåta att tomter styckas, om kommunen inte tänker tillåta att de bebyggs???
 
Det som kommunen inte vill är att ha är en massa hus som inte är kopplade till det kommunala avloppet, överbelastning av vägnät samt möjligheter att parera för behoven av kommunal service som t.ex daghem, skola, äldrevård etc.

Kanske du kan förekomma dem i dessa frågor?


Jo precis, men det finns inget kommunalt vatten eller avlopp där samt att dagis och skola ligger ca: 1km därifrån... men men jag förstår tanken..

Ska ringa på Måndag och höra vad kontakt personen säger..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.