58 868 läst · 351 svar
59k läst
351 svar
Förändring av Telldus Basic 2023-04-24
Ja mycket (all?) av kompetensen försvann när kontoret i Lund stängde. Detta har säkert varit orsaken till att inget har hänt på flera år. Nu ska dom enl. egna uppgifter hittat något nytt utvecklingsföretag för de nya produkterna.Hannuse skrev:Ja, en dator är ju faktiskt överlägset mycket skönare att sitta och konfigurera på än en mobil, absolut.
Men stackars "Micke", att vara ensam med uppgiften, och även sjukt känsligt för framdriften i verksamheten, och säkrandet av utveckling om denna person inte finns kvar i företaget längre!
Och bara att "hålla igång" Micke kostar säkerligen minst 600kkr/år, och det måste man finansiera på något sätt.
Men det kanske är förklaringen till att Telldus känns som en lite firma, i en källare någonstans.
Hoppas dock att dom kan vända det, det fanns ju potential!
Något måste snabbt hända, deras dåliga planering har gjort att dom har missat flera års julförsäljningar, så även detta år.
Fast det gör jag ändå utan varken VPN eller någon annans moln.P paralun skrev:
Det argumentet köper jag.P paralun skrev:
Och jag tycker en laptop är en oduglig nödlösning med liten skärm och hopplöst tangentbord jämfört med en "riktig" dator... 😂P paralun skrev:
Jo vi får se? men för en skolad programmerare som är hemtam med Github så klarar man det nog.Hannuse skrev:Ja, en dator är ju faktiskt överlägset mycket skönare att sitta och konfigurera på än en mobil, absolut.
Men stackars "Micke", att vara ensam med uppgiften, och även sjukt känsligt för framdriften i verksamheten, och säkrandet av utveckling om denna person inte finns kvar i företaget längre!
Och bara att "hålla igång" Micke kostar säkerligen minst 600kkr/år, och det måste man finansiera på något sätt.
Men det kanske är förklaringen till att Telldus känns som en lite firma, i en källare någonstans.
Hoppas dock att dom kan vända det, det fanns ju potential!
Eventuellt köper man även mjukvaruutvecklingen av annan kunnig firma.
Här la iaf "Micke-mickeprag" upp sin kod, klart duktig!
https://github.com/telldus
Absolut! Men då blir ju laptoppen bara en stationär dator i trång förpackning. Men visst, jag förstår att den lösningen passar många. Själv föredrar jag en "gammaldags" stationär dator med stor luftig låda där allt ryms, för dagligt hemmabruk. Den står under skrivbordet och lämnar plats på skrivbordet till sådant som passar där. 😉blackarrow skrev:
Laptoppen får normalt bara göra tjänst på resor/sommarstugan/semestern och liknade "outstations-platser".
Man tillverkade väl en batch nya TelstickZNet v2 efter strulet började, men nu är väl marknaden väldigt liten.Hannuse skrev:
Priset på Tradera var ju nästa nypris ett tag. Priset nu vet jag inte.
Kommer man släppa stödet i för TelstickZNet v2 i Appen / Tellus Live Webb?
Det märkliga är att Telldus ändå hänvisar till att licensavgifterna för Zwave skulle fördyra produkten så pass mycket att kunderna inte är villiga att betala för det, och därför så frångår man Zwave.P paralun skrev:
Detta skrev dom så sent som i juni i år.
Någonting är mysko! 🤔
Nej det ska man inte göra. I så fall hade ju hela den basen av system blivit oanvändbar.blackarrow skrev:
Jag tror man tog beslutet att sluta med Z-wave i samband med nerläggningen av kontoret i Lund. Kunskapen om detta protokoll försvann då. Man valde en enklare och billigare lösning.Hannuse skrev:
Fast är Appen/Webgui't så buggit lämnar folk 433MHz/Zwave så är det väl nästa lika illa som att lägga ner?
Hur många användrare har dom tappat?
Hur många nya Flow-användare har de fått?
Någon som sett någon provlansering i någon butik?
Hur många användrare har dom tappat?
Hur många nya Flow-användare har de fått?
Någon som sett någon provlansering i någon butik?