Hannuse Hannuse skrev:
Ja, en dator är ju faktiskt överlägset mycket skönare att sitta och konfigurera på än en mobil, absolut.

Men stackars "Micke", att vara ensam med uppgiften, och även sjukt känsligt för framdriften i verksamheten, och säkrandet av utveckling om denna person inte finns kvar i företaget längre!
Och bara att "hålla igång" Micke kostar säkerligen minst 600kkr/år, och det måste man finansiera på något sätt.
Men det kanske är förklaringen till att Telldus känns som en lite firma, i en källare någonstans.
Hoppas dock att dom kan vända det, det fanns ju potential!
Ja mycket (all?) av kompetensen försvann när kontoret i Lund stängde. Detta har säkert varit orsaken till att inget har hänt på flera år. Nu ska dom enl. egna uppgifter hittat något nytt utvecklingsföretag för de nya produkterna.

Något måste snabbt hända, deras dåliga planering har gjort att dom har missat flera års julförsäljningar, så även detta år.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag kommer enkelt åt min installation från mobilen vart jag än är
Fast det gör jag ändå utan varken VPN eller någon annans moln.

P paralun skrev:
sedan vill jag stödja utvecklingen av HA.
Det argumentet köper jag.

P paralun skrev:
jämfört med en laptop där man har bra översikt och tex enkelt kan ha en guide i en flik och gränssnittet på en annan flik.
Och jag tycker en laptop är en oduglig nödlösning med liten skärm och hopplöst tangentbord jämfört med en "riktig" dator... 😂

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, en dator är ju faktiskt överlägset mycket skönare att sitta och konfigurera på än en mobil, absolut.

Men stackars "Micke", att vara ensam med uppgiften, och även sjukt känsligt för framdriften i verksamheten, och säkrandet av utveckling om denna person inte finns kvar i företaget längre!
Och bara att "hålla igång" Micke kostar säkerligen minst 600kkr/år, och det måste man finansiera på något sätt.
Men det kanske är förklaringen till att Telldus känns som en lite firma, i en källare någonstans.
Hoppas dock att dom kan vända det, det fanns ju potential!
Jo vi får se? men för en skolad programmerare som är hemtam med Github så klarar man det nog.
Eventuellt köper man även mjukvaruutvecklingen av annan kunnig firma.

Här la iaf "Micke-mickeprag" upp sin kod, klart duktig!
https://github.com/telldus

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag tycker en laptop är en oduglig nödlösning med liten skärm och hopplöst tangentbord jämfört med en "riktig" dator... 😂
Har du hört talas om HDMI och USB? 😂
Har du inte plats för ett skönt tangentbord och en stor skärm har du för litet skrivbord. 😇

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har du hört talas om HDMI och USB? 😂
Har du inte plats för ett skönt tangentbord och en stor skärm har du för litet skrivbord. 😇
Absolut! Men då blir ju laptoppen bara en stationär dator i trång förpackning. Men visst, jag förstår att den lösningen passar många. Själv föredrar jag en "gammaldags" stationär dator med stor luftig låda där allt ryms, för dagligt hemmabruk. Den står under skrivbordet och lämnar plats på skrivbordet till sådant som passar där. 😉

Laptoppen får normalt bara göra tjänst på resor/sommarstugan/semestern och liknade "outstations-platser".

Hannuse Hannuse skrev:
Det tråkiga nu (tycker jag) är att det blir ZigBee, Bluetooth och WiFi.
i den nya Tellstick 3 hubben??

i den nya Tellstick 3 hubben??
Ja, precis.
Man lämnar både 433 och Zwave 😢

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, precis.
Det ska dock gå att samköra en ZNet med den nya hubben och på så vis bibehålla 433/Z-wave.

E etompau skrev:
Det ska dock gå att samköra en ZNet med den nya hubben och på så vis bibehålla 433/Z-wave.
Ja, det är väl egentligen så att Telldus har sagt att dom kommer att ha ett fortsatt stöd i deras "Telldus Live" för gamla produkter, och det är i alla fall bra.

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, precis.
Man tillverkade väl en batch nya TelstickZNet v2 efter strulet började, men nu är väl marknaden väldigt liten.
Priset på Tradera var ju nästa nypris ett tag. Priset nu vet jag inte.

Kommer man släppa stödet i för TelstickZNet v2 i Appen / Tellus Live Webb?

P paralun skrev:
Jovisst och jag betalar själv sedan länge för Telldus Live samt en Homeassistant NabuCasa prenumeration.

Men angående Z-wave så innehöll det sluten proprietär kod som fördyrade men det är ju historia nu.
Det märkliga är att Telldus ändå hänvisar till att licensavgifterna för Zwave skulle fördyra produkten så pass mycket att kunderna inte är villiga att betala för det, och därför så frångår man Zwave.
Detta skrev dom så sent som i juni i år.
Någonting är mysko! 🤔

Man tillverkade väl en batch nya TelstickZNet v2 efter strulet började, men nu är väl marknaden väldigt liten.
Priset på Tradera var ju nästa nypris ett tag. Priset nu vet jag inte.

Nej det ska man inte göra. I så fall hade ju hela den basen av system blivit oanvändbar.

Nej, det verkar vara det man tänker behålla, stödet för gamla produkter i appen/webben.
Ett tag till i alla fall kan man tänka 🤔

Hannuse Hannuse skrev:
Det märkliga är att Telldus ändå hänvisar till att licensavgifterna för Zwave skulle fördyra produkten så pass mycket att kunderna inte är villiga att betala för det, och därför så frångår man Zwave.
Detta skrev dom så sent som i juni i år.
Någonting är mysko! 🤔
Jag tror man tog beslutet att sluta med Z-wave i samband med nerläggningen av kontoret i Lund. Kunskapen om detta protokoll försvann då. Man valde en enklare och billigare lösning.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Fast är Appen/Webgui't så buggit lämnar folk 433MHz/Zwave så är det väl nästa lika illa som att lägga ner?
Hur många användrare har dom tappat?

Hur många nya Flow-användare har de fått?
Någon som sett någon provlansering i någon butik?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.