S
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Begagnat. Nytt verkar Enyaq ha bättre deal, men så fort man vill ha awd sticker priset iväg

Ioniq 5 verkar finnas från 370000 kr begagnat nu. Då är det 2-3 år garanti kvar. Med min rwd så får jag dra 1050 kg med b-kort och med BE 1600kg.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur är ID4 vintertid ni som kört dom en del? Helt kass med RWD?
Det är ju inte till vardags det stör. Men är det ordentligt halt tycker jag att den är ganska ouppfostrad. Snömodd på motorväg så viftar den lätt på svansen. När det är isigt och man kör riktigt långsamt så finns problemet att den varje gång man bromsar börjar med bara bakhjulen för att kunna generatorbromsa. Först när bakhjulen tappar greppet släpper den och börjar använda framhjulen också. Det riktigt störande då är att det inte finns någon väg runt det. Man kan inte bromsa utan att känna bakvagnen sticka iväg lite innan den gör som den skall. När jag valde ny bil i våras stod framhjulsdrift ganska högt på listan.
 
S
A Avemo skrev:
Det är ju inte till vardags det stör. Men är det ordentligt halt tycker jag att den är ganska ouppfostrad. Snömodd på motorväg så viftar den lätt på svansen. När det är isigt och man kör riktigt långsamt så finns problemet att den varje gång man bromsar börjar med bara bakhjulen för att kunna generatorbromsa. Först när bakhjulen tappar greppet släpper den och börjar använda framhjulen också. Det riktigt störande då är att det inte finns någon väg runt det. Man kan inte bromsa utan att känna bakvagnen sticka iväg lite innan den gör som den skall. När jag valde ny bil i våras stod framhjulsdrift ganska högt på listan.
Låter dumt det där med motorbromsandet i halka.
På min bil finns det ett snöläge. Har man fyrhjulsdrift blir det fullt sånt (vilket jag inte har)och så accelererar den försiktigare och regenererar mycket försiktigare.
 
Redigerat:
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Funderar på en elbil med dragkrok, för korta körningar och typ cykelhållare och ser att ID4 Pro performance börjar komma ner i pris.

Hur är ID4 vintertid ni som kört dom en del? Helt kass med RWD?

dragkrok och awd verkar det vara Model 3, sen E-tron 50/55 och därefter ID4 GTX prismässigt
Jag fick låna id4 ett par ggr i vinterväglag. Och min åsikt är att den är exakt lika usel vinterbil som id3an är. Om man inte tänker sig för så är det bakhjulssläpp. Och det är faktiskt ganska otäckt. Har aldrig fått det på de viset med bakhjulsdrivna bensinare förutom volvo 740 som är för lätt i baken.

Men första gången jag körde id4 rwd så var det faktiskt läskigt, och då är jag erfaren förare.
Men man vänjer väl sig väl, för när man väl vet om deras värdelösa kraftiga "motorbroms" vare sig du kör i B eller D så kan man hantera det, såvida du inte är en rövkörare av rang. Då ska du inte ha en sådan bil.

Överlag är det väl trevlig bil, om man pallar med ganska konstig infotainment.
Och det viktigaste av allt, hur är närmaste verkstan? Är de sådana som är besvärliga så är vw inte ens värt besväret, vilket faktumet blev för mig. Jag blev lurad som fan på en leasingbil. Till sist hade jag en 2 år gammal bil som inte jag stod som "ägare" på och körde oförsäkrat i en eller 2 veckor för återförsäljaren hade totalt noll koll.
 
S sinuslinus skrev:
Låter lidumt det där med motorbromsandet i halka.
På min bil finns det ett snöläge. Har man fyrhjulsdrift blir det fullt sånt (vilket jag inte har)och så accelererar den försiktigare och regenererar mycket försiktigare.
Det låter användbart. Hade du en Hyundai? Jag har sågat bakhjulsdriften en del. Men egentligen borde jag kanske inte vara så generaliserande. Det är ju mer specifikt ID4 jag inte gillar i halka. Accelerera försiktigt kan man ju göra själv också. Men att styra om bromskraft till framhjulen är svårare.
 
Tipset är väl snarast att stänga av eller åtminstone minimera motorbromsen när det är riktigt halt. Jag brukar t ex stänga av OnePedal drive när det är som halast just för att slippa fenomenet som beskrivs ovan.
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tipset är väl snarast att stänga av eller åtminstone minimera motorbromsen när det är riktigt halt. Jag brukar t ex stänga av OnePedal drive när det är som halast just för att slippa fenomenet som beskrivs ovan.
One pedal drive finns inte på VW. Det finns bara hård eller autojusterande motorbroms. Och även om man bromsar med bromspedalen så börjar den med att generatorbromsa tills det släpper om det är halt. Jag kom inte på något sätt att stänga av det.
 
S
A Avemo skrev:
Det låter användbart. Hade du en Hyundai? Jag har sågat bakhjulsdriften en del. Men egentligen borde jag kanske inte vara så generaliserande. Det är ju mer specifikt ID4 jag inte gillar i halka. Accelerera försiktigt kan man ju göra själv också. Men att styra om bromskraft till framhjulen är svårare.
Ja Hyundai Ioniq 5.
Det är ju användbart för att smyga igång utan hjulspinn.
 
A Avemo skrev:
One pedal drive finns inte på VW. Det finns bara hård eller autojusterande motorbroms. Och även om man bromsar med bromspedalen så börjar den med att generatorbromsa tills det släpper om det är halt. Jag kom inte på något sätt att stänga av det.
Ok. Men kan det vara så att olika körlägen påverkar autogen på något vis?
I min bil så heter det ”mesigaste” läget whisper.
Det är enligt uppgift bäst för halka.
 
  • Gilla
Haggis1
  • Laddar…
Så här:
Bilden visar en bilskärm med text om körläget "Whisper" för hala vägförhållanden, med grafik ovanför och knappen "Stäng".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
Han testar snöläget på rwd vid start i snöig backe vid 11.40.
 
J jocke31 skrev:
Ok. Men kan det vara så att olika körlägen påverkar autogen på något vis?
I min bil så heter det ”mesigaste” läget whisper.
Det är enligt uppgift bäst för halka.
Det var ingenting som jag hittade. Jag upptäckte bara en inställning som påverkade motorbromsningen. D eller B. Och jag gillade verkligen inte D-läget.

Är det en Ford du har?
 
S sinuslinus skrev:
[media]Han testar snöläget på rwd vid start i snöig backe vid 11.40.
Fattade inte ens vilken av bilarna han testade där. Så för dem av oss som inte orkar titta på 25 minuter Youtube-klipp på tyska: vad är poängen?
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fattade inte ens vilken av bilarna han testade där. Så för dem av oss som inte orkar titta på 25 minuter Youtube-klipp på tyska: vad är poängen?
😂
Min poäng är att han visar skillnad att starta i halka med snöläget efter att först slirat i vanliga körläget. Vid 11.40 är det Ioniq 5 och slutet av filmen är det Cupra born.

Vad tyskens poäng vet jag inte.
 
Ah. Trodde det var något med ID-bilarna som var poängen, men då fattar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.