1 508 829 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 229 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 229 inlägg
Det är ju inte till vardags det stör. Men är det ordentligt halt tycker jag att den är ganska ouppfostrad. Snömodd på motorväg så viftar den lätt på svansen. När det är isigt och man kör riktigt långsamt så finns problemet att den varje gång man bromsar börjar med bara bakhjulen för att kunna generatorbromsa. Först när bakhjulen tappar greppet släpper den och börjar använda framhjulen också. Det riktigt störande då är att det inte finns någon väg runt det. Man kan inte bromsa utan att känna bakvagnen sticka iväg lite innan den gör som den skall. När jag valde ny bil i våras stod framhjulsdrift ganska högt på listan.Johannes Carlsson skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 229 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 229 inlägg
Låter dumt det där med motorbromsandet i halka.A Avemo skrev:Det är ju inte till vardags det stör. Men är det ordentligt halt tycker jag att den är ganska ouppfostrad. Snömodd på motorväg så viftar den lätt på svansen. När det är isigt och man kör riktigt långsamt så finns problemet att den varje gång man bromsar börjar med bara bakhjulen för att kunna generatorbromsa. Först när bakhjulen tappar greppet släpper den och börjar använda framhjulen också. Det riktigt störande då är att det inte finns någon väg runt det. Man kan inte bromsa utan att känna bakvagnen sticka iväg lite innan den gör som den skall. När jag valde ny bil i våras stod framhjulsdrift ganska högt på listan.
På min bil finns det ett snöläge. Har man fyrhjulsdrift blir det fullt sånt (vilket jag inte har)och så accelererar den försiktigare och regenererar mycket försiktigare.
Redigerat:
Jag fick låna id4 ett par ggr i vinterväglag. Och min åsikt är att den är exakt lika usel vinterbil som id3an är. Om man inte tänker sig för så är det bakhjulssläpp. Och det är faktiskt ganska otäckt. Har aldrig fått det på de viset med bakhjulsdrivna bensinare förutom volvo 740 som är för lätt i baken.Johannes Carlsson skrev:
Men första gången jag körde id4 rwd så var det faktiskt läskigt, och då är jag erfaren förare.
Men man vänjer väl sig väl, för när man väl vet om deras värdelösa kraftiga "motorbroms" vare sig du kör i B eller D så kan man hantera det, såvida du inte är en rövkörare av rang. Då ska du inte ha en sådan bil.
Överlag är det väl trevlig bil, om man pallar med ganska konstig infotainment.
Och det viktigaste av allt, hur är närmaste verkstan? Är de sådana som är besvärliga så är vw inte ens värt besväret, vilket faktumet blev för mig. Jag blev lurad som fan på en leasingbil. Till sist hade jag en 2 år gammal bil som inte jag stod som "ägare" på och körde oförsäkrat i en eller 2 veckor för återförsäljaren hade totalt noll koll.
Det låter användbart. Hade du en Hyundai? Jag har sågat bakhjulsdriften en del. Men egentligen borde jag kanske inte vara så generaliserande. Det är ju mer specifikt ID4 jag inte gillar i halka. Accelerera försiktigt kan man ju göra själv också. Men att styra om bromskraft till framhjulen är svårare.S sinuslinus skrev:
Tipset är väl snarast att stänga av eller åtminstone minimera motorbromsen när det är riktigt halt. Jag brukar t ex stänga av OnePedal drive när det är som halast just för att slippa fenomenet som beskrivs ovan.
One pedal drive finns inte på VW. Det finns bara hård eller autojusterande motorbroms. Och även om man bromsar med bromspedalen så börjar den med att generatorbromsa tills det släpper om det är halt. Jag kom inte på något sätt att stänga av det.J jocke31 skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 229 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 229 inlägg
Ja Hyundai Ioniq 5.A Avemo skrev:Det låter användbart. Hade du en Hyundai? Jag har sågat bakhjulsdriften en del. Men egentligen borde jag kanske inte vara så generaliserande. Det är ju mer specifikt ID4 jag inte gillar i halka. Accelerera försiktigt kan man ju göra själv också. Men att styra om bromskraft till framhjulen är svårare.
Det är ju användbart för att smyga igång utan hjulspinn.
Ok. Men kan det vara så att olika körlägen påverkar autogen på något vis?A Avemo skrev:
I min bil så heter det ”mesigaste” läget whisper.
Det är enligt uppgift bäst för halka.
Det var ingenting som jag hittade. Jag upptäckte bara en inställning som påverkade motorbromsningen. D eller B. Och jag gillade verkligen inte D-läget.J jocke31 skrev:
Är det en Ford du har?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 229 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 229 inlägg
😂Nötegårdsgubben skrev:
Min poäng är att han visar skillnad att starta i halka med snöläget efter att först slirat i vanliga körläget. Vid 11.40 är det Ioniq 5 och slutet av filmen är det Cupra born.
Vad tyskens poäng vet jag inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Ah. Trodde det var något med ID-bilarna som var poängen, men då fattar jag.