Hej håller på att göra iordning mina fönster, glasen är urtagna ur bågarna, jag har grundoljat bågarna 3-4 ggr men jag undrar om man skall grundmåla falsen där rutan ligger innan man sätter tillbaka glasen för kittning? jag använder mig utav grundolja, teknos grundfärg samt teknos fönster oljefärg, har även linoljebaserat kitt Mvh Mathias
Så frågan e ju helt enkelt: grundmåla hela bågen även "i fallsen" eller bara runt om.
 
Jag kör bara med "moderna" kitt, men jag tror det blir bäst att grundmåla först om du använder linoljekitt. Misstänker att bågen kan suga bort oljan från kittet annars. (Men jag är ingen expert på linoljekitt...)
 
Ok tack, vad menar du med "modernt" kitt, vad har de för fördelar samt vad heter det Mvh
 
Mitt heter LA-seal och är mer som extrakletig fogmassa.(Låter väl bra...) Den läggs på med spruta och är svårare att rätta till i efterhand.(Tycker jag i allafall). Linoljekittet kan man ju bara ta bort och börja om med när det skiter sig. Jag använder "kletet" mest för att de som ska ha fönstren helst vill ha det, dessutom blir det kortare "torktider". Jag tror dock det kommer ta några år till innan man får in snitsen som den här mannen...
 
Tack igen,, ja du tråkigt duktig kille de där! jag va också inne på de här med att lägga modernt med spruta men killen i färgaffären hade provat å tyckte de va rör kletigt, ha sa dock att ett tips va att lägga patronerna i kylen en stund innan man börjar kitta för att det skall få lite fastare form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.