Ska köpa nya fönster till mitt hus som är byggt 1910.
Det satt flaggfönster 11x16 men nu sitter det vanliga 2 lufts 10x14.
Hade tänkt mej å sätta dit flaggfönster igen med kors i dom övre rutorn men undrar om man ska köpa 1+1 eller 1+2 fönster. Har tittat lite på RMs fönster men läste att det inte gick å måla med linolje färg på kittet.
Nån som har nått mer förslag på fönster?
 
Kan du inte kolla med någon snickare vad han ska ta, då kan du välja ex kulturglas o linoljekitt, om du har tid att fixa lite själv.
 
Kan rekommendera RM:s fönster. Det går visst att måla med linoljefärg på deras kitt men du kan säkert få fönstren okittade om du vill och sen använda linoljekitt eller annat ms polymer kitt om du vill.. Finns flera nya kitter nu som är bra..
 
Vi har precis haft samma projekt på 2 hus i rad. Man slås lite mellan traditionen och funktionen. På första huset valde vi fönster från ett snickeri 1+1-luft. Traditionellt så det förslår. Dock - har man inte mer fritid än andra så är det inte särskilt praktiskt; Kittet spricker, de måste målas ofta, Linoljefärg blir matt direkt. Eftersom man då är rädd om sina nya dyra fönster gick hela semestrarna åt att vårda dem.

På andra huset, med det första i minnet, letade vi efter lite mer praktiska "kultur-fönster". Vi fann att Velfac & Ekstrands var de enda som hade ett fint fönster där utsidan faktiskt var i aluminium. (syns inte)
Dessutom genomgående spröjs (glasbrytande) så att det blir snyggt på insidan och att man kan ha olika färg på in & utsida. Vi valde Ekstrands till slut för att de hade fler valmöjligheter på stormhaspar mm så att det passar in i stilen. Dessutom billigare än Velfac.
Tyvärr är ekstrands hemsida lite kass med bilder, men jag skall se om jag kan fixa in någon bild från oss.
 
Kitt som spricker? Det har jag alls ingen erfarenhet av. Sen är det väl en smaksak med färgen, men jag tycker att det är en av de positiva sakerna med linoljefärg att den blir matt och inte ser plastig ut. Vård av rätt kittade och målade fönster uppgår av min erfarenhet till en lätt linolje-inoljning på våren i samband med fönstertvätt. Mertid ca fem minuter per fönster. Och det är trevligt göra.
 
B
linoljekitt spricker gärna när det blir torrt.
 
:)Det var värst - kanske finns olika kvalitet på kitt?
Lyckades hitta ett foto varjefall, dessa är Ekstrands med aluminiumutsida.
 
  • Fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
när började med linolje kitt blandade man det själv
 
Det gäller även att bågen är väloljad så att inte oljan sugs in i träet direkt. Vissa säger att man ska pensla schellack i falsen för att kittet håller bättre då. Så det kan vara andra fel än dåligt kitt...
 
Vi använder framför allt kitt från Tremco (?). Det håller bra. Men jag fick ett annat kitt vid ett annat tillfälle som har spruckit, det gjorde det redan efter ett år.

Det går att måla med linoljefärg på silikonkitt. Alla våra nytillverkade fönster har silikonkitt. Dock fick jag stryka lite flödigare än vad jag är van vid att stryka linoljefärg, och i flera flera lager.
 
Jag har också använt Tremcos linoljekitt under flera år och aldrig varit med om att det spricker. Kan nog ha en del med fabrikatet att göra men även med tillverkningen kanske. Nu sista burken jag öppande så var kittet så kletigt att jag fick ha i massor med krita för att överhuvudtaget kunna arbeta med det och ändå kletade det mer än vanligt.
 
En gissning vad gäller skillnaden mellan olika fabrikat linoljekitt är att Tremco har mer eller annorlunda linolja och kräver mindre föroljning av träet, medans det andra fabrikatet är torrare, och kräver mer föroljning för att undvika att träet suger i sig all dess olja.
Att linoljefärg blir matt 'fort' (ett litet tag tar det ju faktiskt, utomhus rör det sig väl om minst ett halvår) är väl en av de kvaliteter man vill åt när man målar fönster på äldre hus? Det är ju först då den blir matt som den härdat helt. Att se det som negativt visar ju mest att man utgår från plastfärgers uttryck och bedömer historiska färger därefter, vilket ju knappast är förnuftigt om man nu siktar på äldre uttryck, i spröjsning, dimensioner, kulör osv.
 
B
sophie ja nu får man färdig blandad massa
 
byggare henke skrev:
sophie ja nu får man färdig blandad massa
Förstår inte riktigt vad du menar?

Ja jag har sedan 2004 köpt burkar om 1 eller 0,5 kilo färdigblandat linoljekitt från tremco men den sista burken som jag öppnade var annorlunda än alla de tidigare. Den var kletig och gick inte att få smidig hur jag än arbetade med hela klumpen. Jag fick därför tillsätta krita i kittet för att överhuvudtaget kunna använda det. Jag vet inte om det beror på att de ändrat tillverkningen något eller om det bara var tillfälligt något fel på ett antal burkar kanske.

När man öppnar en burk brukar man få börja med att blanda hela burkens innehåll eftersom kritan sjunker och oljan stiger men efter det har jag aldrig haft problem med att kittet är kletigt och fastnar överallt, det gjorde det dock denna gången.
 
B
linolje kitt är gammalt, när man kittade förr fick man blanda själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.