Har en FM Mattsson utkastare på vårt hus från -86. Förra sommaren var det dåligt tryck i den till och från, och i år kommer inget vatten alls. Nån
som vet vad som är fel och om det går att åtgärda själv?
 
  • FM Mattsson utkastare monterad på tegelvägg med synlig slitage och utan vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade samma problem förra sommaren, jag öppnade kranen, knackade med en hammare på insidan i änden på röret och då släppte det. Antar att någon ventil som fastnat.
 
Har samma problem, det hjälper att vika slangen sedan man öppnat kranen så ventilen får mottryck, man hör en skarp smäll när ventil släpper och vattnet kommer med full effekt.
Har inte orkat att kolla vad det är för fel, då jag alltid har en kort slang ansluten.
Det var inte så dom första 8 åren men sedan kom det och nu är det alltid.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ok, tack för tipsen. Jag testade att knacka lite lätt med en träbit, och det verkade funka. Hade visserligen känts bättre om man hade sluppit banka och vika slangen varje gång skulle använda den, men bättre det än att vara utan vatten.
 
Har exakt samma utkastare och problem. En kulventil inne i den som inte släpper. Brukar ta en skruvmejsel och stoppa in och dra runt kulan så kommer vattnet.
 

Bästa svaret

I röret som går genom väggen sitter en lång pinne, spindeln. I änden på den sitter krankäglan som täpper för inloppet när du stänger kranen.

För att den långa pinnen och krankäglan ska röra sig mitt i röret finns det plaststyrningar på spindelpinnen. Dessa har en tendens att flytta sig på röret och då kärvar spindeln och åker inte ut av vattentrycket.

Stäng av vattnet, lossa kranöverdelen, dra ut spindeln och fördela plaststyrningarna rätt så kommer det nog funka bra igen.
 
  • Gilla
AngelFB och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I röret som går genom väggen sitter en lång pinne, spindeln. I änden på den sitter krankäglan som täpper för inloppet när du stänger kranen.

För att den långa pinnen och krankäglan ska röra sig mitt i röret finns det plaststyrningar på spindelpinnen. Dessa har en tendens att flytta sig på röret och då kärvar spindeln och åker inte ut av vattentrycket.

Stäng av vattnet, lossa kranöverdelen, dra ut spindeln och fördela plaststyrningarna rätt så kommer det nog funka bra igen.
Ok, får testa det i helgen.
 
De kranarna har en tendens till att kärva när man stänger dem för hårt. De ska inte stängas till det tar stopp utan endast tills vattnet stängs av. Försök att göra som @MathiasS skriver. Vill du vara duktig kan du smörja ventilkäglan med lite armaturfett.

Ofta så är det lättaste att byta kranen mot en ny och i fortsättningen inte vrida allt för hårt när man stänger.

Som andra har påpekat kan man ibland få dem att öppna genom att knacka lite försiktigt med en hammare på utsidan, tyvärr hjälper det bara tillfälligt.
 
  • Gilla
ilo
  • Laddar…
Har man vridit hårt har man antagligen krökt spindeln, då funkar det inte heller, men den är ju rätt enkelt att byta.
 
JanneJanne123
L Leif i Skåne skrev:
Har samma problem, det hjälper att vika slangen sedan man öppnat kranen så ventilen får mottryck, man hör en skarp smäll när ventil släpper och vattnet kommer med full effekt.
Har inte orkat att kolla vad det är för fel, då jag alltid har en kort slang ansluten.
Det var inte så dom första 8 åren men sedan kom det och nu är det alltid.
Det här är ett bra tips! Jag har samma problem och löser det på samma sätt som Leif, funkar utmärkt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har man vridit hårt har man antagligen krökt spindeln, då funkar det inte heller, men den är ju rätt enkelt att byta.
Om jag vill byta spindeln, hur hittar jag rätt reservdel? För jag antar att olika utkastare har olika spindlar, och att en spindel inte passar alla utkastare?
 
  • Gilla
Trcfrli
  • Laddar…
Ja det är nog klurigare, du måste nog lista ut exakt vilket utkast du har..
 
A Adam-Bertil skrev:
Om jag vill byta spindeln, hur hittar jag rätt reservdel? För jag antar att olika utkastare har olika spindlar, och att en spindel inte passar alla utkastare?
om spindlen blivit för kort så kan ha en eller två små brickor mellan spindeln och krankäglan så den blir ett par mm längre
 
Dessa krana
A Adam-Bertil skrev:
Om jag vill byta spindeln, hur hittar jag rätt reservdel? För jag antar att olika utkastare har olika spindlar, och att en spindel inte passar alla utkastare?
Den här sortens utkastare brukar ha en överlängd på röret som går igenom väggen samt den tillhörande spindeln. Då får man själv kapa av dem i lämplig längd för att de ska passa just ditt hus. Det borde därför inte vara något problem att köpa en standard-spindel och kapa till den.

Med det sagt så bör du ändå ha en spindel från rätt tillverkare men förmodligen så har den tillverkaren bara en enda sorts spindel.
 
Har exakt samma problem med exakt samma utkastare. Ska testa att knacka lite på den, men känns som det är läge att byta? Är det något man gör själv?

Kan man inte lossa på de där två skruvarna så man kan serva och smörja upp ventilerna där inne?

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.