Hej!

Är ny på detta forum. Har försökt läsa mig genom sökningar på google om flytt av stugor. Men det är många frågor som inte fått svar på!

Har nu hittat en mysig timmerstuga på ca 37m2 dvs 7,4 x 5 m.
Taket på stugan är dåligt och skall bytas.
finns det någon kranbil som orkar lyfta hela huset på lastbilen eller måste
man ha en mobilkran?
Sen funderar jag på om man skulle plocka bort all inredning samt taket,
Om det skulle kunna gå lyfta stugan med en större hjullastare?

Har tillgång till en stor Trailer samt en Hjullastare L120. Frågan är om den orkar eller om man skall satsa på en kranbil?

stugan står mkt lättåtkomlig, och om man skall ta den med kranbil så kan den ställa sig alldeles bredvid stugan för lyftning.
Den skall transporteras ca 9 mil.

Tacksam för tips. gärna om någon gjort någon liknande opperation=)

//Ronny
 
Jag inbillar mig att det säkraste sättet är med mobilkran, risken är nog att man deformerar
stugan om man ger sig på att vingla runt med en hjullastare,
Bäst svar får du nog från ett åkeri i din närhet.
Det är inte ett alternativ att plocka ner den och köra den på en timmerbil då ? ;)
 
Jag lyfte bort ett liknande hus mha en mobilkran sen gjöt jag en ny grund och lyfte tillbaka huset. Varje lyft kostade drygt 1000kr, väl använda pengar, inga skador och jag tog inte bort taket. Så mitt råd är att ta hjälp av en mobilkran.
 
Jag har inte gjort med eget hus, men varit med vid ett lyft av mindre timmerhus. Mobilkranen var ganska liten och avståndet ganska stort - ändå gick det lätt som en plätt.
Kör på och ring efter offerter!
 
OKej!

Men går det inte med en vanlig kranbil då?
Hur mkt kan en sådan orka lyfta?

Just för att jag skulle vilja undvika mobilkran är för att få ner priset.
Om jag både ska ha en mobilkran, och trailer. Då blir ju priset det dubbla för flytten.
Men som sagt, det jag funderade på var att riva ut inredningen samt ta bort taket då det
endå ska bytas. Och lägga på taket på plats där stugan skall vara.
Borde inte en kranbil orka lyfta på bara själva stommen?

Allt är ju som sagt en kostnadsfråga, och snål som man är vill man
få flytten så billig som möjlig!

Mvh//Ronny
 
Som jag svarade tidigare så tog jag inte av taket (lertegel) och då vägde huset enligt kranvågen c:a 10 ton. Frågan är om en kranbil orkar hantera en 5-6 ton på lite distans, jag antar att det måste vara en ganska häftig kran för det. Har du funderat på att dra på huset på trailern, med lite plank och rullar kanske det kan vara ett alternativ.
 
Ja jag har ju en trailer som jag får låna väldigt väldigt billigt samt en släktning som har körkortet för ändamålet.

Hur menar du med plank och rullar hur man ska göra då??

Mvh//Ronnyy
 
Det beror på vilken trailer du har, om den lastas bakifrån eller från sidan. Du lägger som landgångar av kraftiga plank eller räls och så lägger du ut rullar på dessa så du kan "dra och rulla" på huset på trailern. Du måste nog säkra huset så det håller för draget, troligen är det starkare om du låter taket vara kvar, även om det blir tyngre. Men trots allt så är nog en mobilkran att föredra.
 
Ja mobilkran verkar ju vara bäst!
Men innan man börjar kolla upp det, vet du eller någon här
vad de kostar att leja in en sådan? Timpriset lär väl vara rätt högt.

Annars kanske man skulle plockat ner halva huset, uppefrån!
Och flytta bara hälften. Eller på så sätt blir huset mkt lättare och blir
lättare att få upp på en trailer.

Eller är det lika bra att plocka ner hela huset?
 
Den kran jag hyrde för 2 år sedan fick åka c:a 1 mil till mig, lyfta undan huset och sedan åka tillbaka igen, det kostade ungefär 1200kr allt som allt, det tog max 1 timme. Exakta timpriset vet jag inte men det ligger nog i den storleksordningen.
Om du börjar plocka ner huset så är det lika bra att ta hela, men märk upp knutarna ordentligt så du får ihop det igen. Stockarna är förutom knutarna ihopsatta med dymlingar och dessa kan sitta ordentligt fast så har du tillgång till kran så underlättar det. Dymlingarna måste också tillbaka på rätt ställe så även dessa behöver märkas om de lossnar, annars låter du dem sitta kvar. Glöm inte att märka takstolrna om du har sådana. Jag har plockat ner ett hus tidigare och det gick på en knapp dag, sen tar det lite längre att få ihop det igen. Mellan stockarna skall det ligga drev, troligen om huset är gammalt är det mossa, men du kan även använda modernare material, huvudsaken att det blir tätt.
Du spar mycket tid om du kan använda mobilkran, även om det kostar en del.
 
Okej!

Ja jag ska kolla lite på mobilkranar då! Misstänker att det inte finns
allt förstort utbud av företag här i jämtland!

Men jag ska kolla upp priser på det!

Men när du hyrde, du behövde väl använda en mobilkran för att lyfta av huset oxå väl?

Ronny
 
1200 var nog ett himla bra pris, men att lyfta på/av inkl framkörningsavgifter borde kunna gå att få för under 10,000, Mycket pengar kan tyckas, men det blir ganska mycket gjort också..

10 ton hus kan jag tänka kräver en 60 tons kran, lite beroende på hur den kan ställa upp, och hur långt den måste lyfta..
 
Redigerat:
Skulle också tippa på att huset väger runt 10 ton. När jag var i Åre och harvade förra året på skandalhotellet så stod det en mobilkran där då och då. Så nånstans i Östersund bör det finnas. Och får du det för 10.000 så är det värt det, tro mig.
 
Märk upp noga, plocka ner bit för bit. Plocka upp det på ny grund där det ska stå. Välj dagar med vackert väder. Kostar bara några arbetsdagar och transport. / Knut
 
Ett hus väger cirka 250 kilo/kvm.

Från kran centrum till stödben är det 3m sen e de 2,5 m till hus centrum =Ca 6m

Med en 30 tonnare som kostar ca 1050 kr i å-berga lyfter man 10 ton på 9meter

räkna me 2000kr om du bor nära en kran firma.

En 45 tonnare kostar ca 1300 kr /timme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.