Säkert en banal fråga men behöver flytta ett uttag med utvändig kabeldragning från en sida ett källarrum till den andra. Behöver koppla om ledarna när jag gör det.
Skruvade isär och fann 4 ledare, varav 2 är kopplade till jord. Den ena, ej koppartråd, är klädd i gul/grönt ”för hand”, efter kabeln strippats. Det finns en del tveksam elhantering i huset sen tidigare ägare, vilket elektriker påtalat vid andra jobb.
Är denna korrekt monterad..?
Skruvade isär och fann 4 ledare, varav 2 är kopplade till jord. Den ena, ej koppartråd, är klädd i gul/grönt ”för hand”, efter kabeln strippats. Det finns en del tveksam elhantering i huset sen tidigare ägare, vilket elektriker påtalat vid andra jobb.
Är denna korrekt monterad..?
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Ser rätt ut den nämda ledaren är en biledare som antingen ansluta till PE eller bara klipps beror nog mycket på vem man frågar
Frågar du mig så ska den bara anslutas i matande enda.
Vid en kortslutningsström ska inte strömmen gå olika vägar t.ex. hälften i höljet och hälften i gul/grön.
Vid en kortslutningsström ska inte strömmen gå olika vägar t.ex. hälften i höljet och hälften i gul/grön.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 537 inlägg
Jag
Tänkte flytta den ikväll men det är alltså samma kabel jag tänkte använda, på samma sätt om det inte är uppenbart galet. Ändrar inget på matande ände.Bo.Siltberg skrev:
Ändra inget, den parallella kopplingen är i princip alltid vettig bara den går att utföra där så ansluntningen blir bra. Viktigare är oavsett att du kontrollerar att det är jord du har där sen tidigare.P p3p3 skrev:
Bästa svaret
Det ser bra ut det där.
Det finns en oenighet bland elektriker om hur man ska förfara med biledaren (den som har gulgrön slang på sig hos dig), och det som vi ser på din bild är helt OK enligt en del, eller tveksamt för en del andra.
Jag anser att detta utförande är korrekt, förutom att jag hellre velat se transparent slang istället för gulgrön, men det är dock inget jag strider speciellt hårt för, ty alla elektriker vet ändå vad det är.
Så slutsatsen, ja, jag tycker det är är ganska OK, hade hellre sett transparent slang, men detta är också rätt OK, inte helt formellt OK, men på rätt sida av gråskalan ...
edit:
Jag använder själv ibland gulgrön slang, bara för att få chansen att använda upp lite av de hundra metrarna jag hade . För som sagt, alla kunniga vet ändå vad det är.
Det finns en oenighet bland elektriker om hur man ska förfara med biledaren (den som har gulgrön slang på sig hos dig), och det som vi ser på din bild är helt OK enligt en del, eller tveksamt för en del andra.
Jag anser att detta utförande är korrekt, förutom att jag hellre velat se transparent slang istället för gulgrön, men det är dock inget jag strider speciellt hårt för, ty alla elektriker vet ändå vad det är.
Så slutsatsen, ja, jag tycker det är är ganska OK, hade hellre sett transparent slang, men detta är också rätt OK, inte helt formellt OK, men på rätt sida av gråskalan ...
edit:
Jag använder själv ibland gulgrön slang, bara för att få chansen att använda upp lite av de hundra metrarna jag hade . För som sagt, alla kunniga vet ändå vad det är.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Ansluter man biledaren i båda ändar och skyddsledaren går av så har man ändå chansen att lösa säkringen vid en kortslutning.
är både biledare och skyddsledare anslutna så blir beröringsspänningen lägre än 115 volt pga större area/lägre resistans på skyddskretsen.
Protte
är både biledare och skyddsledare anslutna så blir beröringsspänningen lägre än 115 volt pga större area/lägre resistans på skyddskretsen.
Protte
Liknande trådar
-
Kan man koppla in en 400 volt spis i ett 230 volt uttag?
Kök -
Måste man "resetta" sin Husqvarna Automower 405X när man flyttar till ny villa?
Trädgårdsmaskiner -
Flytta fiberuttaget i ett gammalt hus. Förslag på hur?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Flytta eluttag med wago?
El -
300.000 för att flytta 34 cm!
Övrigt husrelaterat