Har fått tillbaka en fläktkonvektor efter reparation på vattenbatteriet som läckte något.
Tidigare satt termostaten och dess ventilkoppling monterad på inloppet till batteriet. Rörmokaren flyttade denna till utgående sidan för att montaget i övrigt underlättades då.

Han sade att det inte spelade någon roll om man reglerade på in- eller utloppet på vattenbatteriet och det håller jag såklart med om. Men... jag kopplade in allt igår och har inte fått batteriet att bli varmt. Systemet är luftat och jag har även testat att stänga av alla andra radiatorer för att få full press mot enbart fläktkonvektorn, utan framgång.

Nu har jag tittat närmare på ventilkopplingen och den har en flödesriktningsmarkering stämplad på sig. Kopplingarna byggdes inte om utan flyttades rakt upp till utloppet vilket medför att pilen nu pekar mot övriga systemets flödesriktning.

Min fråga är; sitter det backventiler i dessa eller är pilen bara för optimalt flöde genom ventilen?

Bifogar en bild på en RAV-ventil som har samma flödespil som min, även om min är av annat märke.

• RAV-ventil med flödesriktningpil och termostatkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av en värmekonvektors koppling med termostatventil och felriktat flödesriktningstecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Den måste vändas , kan fungerar någotsånär . hur reglerar den , ett termodon ( en vit grej som man vrider på och med ett rör från den med en bulb som sitter i aggregatet , tar du bort donet så kan flöde gå igenom , piggen uppe fultt öppen , prova och känn på rören

Termostaten är elektrisk, NC.
Har låtit ventilen stå öppen över dagen men inget medium går igenom, radiatorn precis före på slingan är varm.
Antar att motståndet blir för högt så som det sitter nu med felaktig flödesriktning. Har plockat isär allt igen så man slipper störa sig på det över julafton nu :)
Måste köpa lite nya övergångar och klämringar innan jag kan bygga om det korrekt, så nu tar även renoveringen julledigt en dag. Tack för att du konfirmerade och god jul

J
Radiator före är varm hur är kopplat då ? du har då ett 2 rörssystem annars skulle inte den vara varm ,orsaken då till att det inte går igenom ventilen är att tryckfallet över andra radiatorer är för stort , så det blir stopp i den ventilen ,ingen kraft kvar , hade du stängt andra raddar så har det nog pyst igenom en del . Men nu demonterat och ska ändras till rätt väg

GOD JUL PÅ ER

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.