Vet inte om det här hamnar rätt här men....

Hittade en form av äldre flödesmätare som ska mäta vattenflöde i rör med hjälp av differenstryck. Men det saknas dokumentation, jag söker en formel/ekvation/program för att räkna ut flödet vid en viss längd och differenstryck.
Efter lite googling kommer jag fram till Bernoullis ekvation, men jag begriper inte hur jag ska kunna använda den:banghead:

Någon som kan assistera och förklara så även jag begriper?
 
Du får utgå från en omräkning av tryckfallet som ger att flödet är proportionellt mot kvadratroten ur uppmätt tryck. Så det är bara att ta roten ur trycket och multiplicera med en konstant som beror av mätsträckan eller mätflänsen.

Vad är det du har, är det en komplett enhet med difftryckmätare och strypning? Är det samhörande grejer kan du hitta värdet på konstanten annars får du labba fram den via två kända flöden nära min och maxvärden.
 
Hittade det på jobbet, tror det kom med i samband att köpte andra prylar på en auktion.
Det är kompletta enheter med dels separata mätrör med ett uttag i varje samt något längre mätrör med två mätuttag i varje. Mätrören har två olika dimensioner 38 och 76mm.
Vi använder flöden från 35-4000L/min i vår verksamhet

Kan du få ner det där till en formel?
 
Ska du använda det hemma är det väldigt grova grejer både i dimension och främst mätresultat. Inte ofta man har något som ens kommer upp i minsta mätbara flöde för dina mätare.

Man får dålig noggrannhet både i början och slutet av området så att använda så grova mätrör är svårt för hemmabruk. Men tryckmätaren /givaren kan du använda om du kopplar den över tex en längre rörsträcka eller hemmagjord strypning.
 
Tänkte iof bara leka lite med det på jobbet. Normalt sett så bryr vi oss inte så mycket i flöden och tryck. Vi har det vi har sas men det vore ändå kul att kunna experimentera med det lite.
 
Har du några uppgifter, märkskyltar eller bilder så är det lättare att säga något vettigt om eventuella data.
 
Menar du själva mätaren?
 
Ja eller helheten också, men mätaren säger kanske mest.
 
Mätrör med synlig strypning i mitten, placerat på en gul yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätrör med en inre strypning på ett gulv, bredvid en elkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett mätrör med en strypning i mitten, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen verktygslåda med hyllor som innehåller byggelement, inklusive ett mätrör med strypning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk mätutrustning med etikett märkt 'OK' på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns lite dåligt men mätröret innehåller en strypning i mitten.
 
Difftrycksmätaren kan du säkert ha användning för om den funkar, kolla med nya batterier om den inte startar som den är. Rören är som sagt rejält stora men ska du mäta stora flöden och kan ansluta med vad som ser ut som någon bajonettkoppling för slang så ser de välgjorda och fina ut.
 
Men jag söker ff en formel som jag begriper att kunna räkna ut flödet mha differenstrycket.
 
Ja det är inte mer än som nämndes i #2 dvs Q = k x SQRT(dP) och k beror på vilket mätrör du använder eller vilken annan rörsträcka eller strypning som helst. Finns inget stämplat på rören kan du som sagt labba fram k genom att ta upp trycket i två punkter nära min- och maxflöde.

Och kolla först om tryckmätningen är vettig mot några fasta kända tryck annars blir felen stora pga räkningen med kvadratroten.
 
Q = flöde antar jag. K är en konstant antar jag? Q igen? R=radie?
 
Det ska betyda:

Q - flöde
k - konstant beroende på mätsträckan
SQRT - kvadratroten ur talet inom (parentes) alltså i ditt fall difftrycket
dP - difftrycket

alltså ta konstanten gånger roten ur difftrycket så får du flödet.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Bajonetterna är Svensk Brandstandard, så grejerna är antagligen för att provtrycka pumparna på motorsprutor och brandbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.