BigMac1 BigMac1 skrev:
Ja, troligtvis finns det ett kärl på vinden någonstans. Ja laddomaten verkar TILL SYNES ladda som den borde, det blir varmt i ackarna i alla fall, och jag kan elda upp ackarna till 95 grader (top->bot) på några ilägg . DÄremot så verkar laddomaten inte öppnas när en viss rökgastemp är uppnådd eftersom att ack-toppen laddas när temperaturen i pannvattnet når 80 grader oavsett inställning på laddtermostaten.

Fast läser man instruktionsboken så styrs laddomaten av rökgastemperaturen och inte panntemperaturen?

Kan det vara så att laddomaten INTE pumpar mellan pann-toppen och pann-botten vid eldning? (det har jag inte kontrollerat, men skulle det kunna lösa problemet?)

Jag har faktiskt tyckt att det känns lite magiskt att jag kan elda upp ackarna till 95 grader men enligt tempmätaren på pannvattnet så blir det aldrig varmare än 85 typ. Sitter givaren i botten på panntanken kanske?

Många oklara frågor och påståenden kanske, jag är rookie men jag lär mig :)
En sak till. Med en frisk v33 ska du ladda 2m3 vatten på ungefär ett fullt inlägg.

• Gilla
BigMac1
  • Laddar…
Gängad stång monterad på svetsat metallstycke med rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ser stången ut på min v33.

• Gilla
BigMac1
  • Laddar…
Beteendet, känns inte rätt?

• Gilla
Myporcellus
  • Laddar…
BigMac1 BigMac1 skrev:
Skulle gärna kommentera vad jag anser är fel, det kommer snart. Jag lagar mat till ungarna

Din panel ser lite annorlunda ut än min. Har du någon strömbrytare för att skifta mellan start och driftläge?

Panna med mätare och kontroller, fokus på drift-knappar omgivna av en röd cirkel.
Skapa konto

En sådan?

dof dof skrev:
[bild]
En sådan?
Nej det sker med automatik

Intressant. Hur är det tänkt att fungera? Vad är det för årsmodell på pannan?

BigMac1 BigMac1 skrev:
Ser inget uppenbart konstigt i filmen med tanke på tempen och det du gör.

dof dof skrev:
Intressant. Hur är det tänkt att fungera? Vad är det för årsmodell på pannan?
https://docplayer.se/7222606-V33-in...everansomfattning-2-komponentforteckning.html

"Där finns bruksanvisningen. Citerat sid 8. "När pannan har laddats med startved och tänts, tryck in knappen start (1) så startar fläkten. Samtidigt aktiveras ett relä som automatiskt ställer pannan i driftsläge när panntemperaturen överstigit inställt värdepå fläktstopp"

Ang videon.

* I början sänker jag drifttermostaten, och då ska ju fläkten slå av som den gör. Drifttermostaten ska egentligen alltid stå på 95C, och det är väl ett skydd så att inte pannan ska koka. Jag sänkte den till ~65C och driften stoppades. Jag observerade dock att panntemperaturen är 50C men givaren kanske sitter i botten? Lite missvisande kan tyckas ändå.

I övrigt efter att ha kollat videon igen så är det nog inte så mycket som är konstigt egentligen.

På sid 8 återigen i dokumentet, så lyser drift och laddning samtidigt är jag ganska övertygad om. Jag har aldrig sett den kombinationen tillsammans även hur mycket jag skruvat och donat på rattarna. Jag börjar tro att det är felkopplat någonstans.

Jag måste dock utröna var f jag luftar systemet. Mitt system är närapå identiskt med skissen på sid 5.
Jag har en trevägskoppling + skvallerrör som sitter bredvid cirkpumpen (på bilden). Om jag vrider på hatten högst upp på trevägskopplingen så sprutar det vatten ur skvallerröret, luftar jag systemet med hjälp av den hatten? Jag bifogade också bild på kopparören från VP, där sitter 2st luftningsrör som jag testat att skruva på men varken vatten eller luft pös ut?

Är jag på rätt rör för att lufta? (från VP).
Super tacksam för alla svar du ger mig.

• Värmesystem i källare med grön panna, ackumulatortank, rör och cirkulationspump.
    Skapa konto
  • Koppar- och metallrör anslutna till värmepanna med trevägskoppling och luftningsrör.
    Skapa konto
  • Installation av värmeanläggning med kopparledningar, ventiler och cirkulationspump.
    Skapa konto
Lite bättre bild på fyrvägskopplingen

• Närbild av en mässingsfyrvägskoppling ansluten till flera kopparrör under installation.
    Skapa konto
Det där tycker jag ser ut som en vvb-koppel. Enda detta har att göra med värmekretsen är för att fylla på vatten. Har du följt anvisningarna då du eldar och vad händer då?

Avluftare markerad med rött på kopparledningar i ett VVS-system under tak.
Skapa konto

Lite svårt att se men är inte det där en avluftare för laddkretsen?

dof du får fortsätta eftersom du har en lika. I övrigt inget märkvärdigt med panna och styrning , Lycka till för båda:)

• Gilla
BigMac1
  • Laddar…
dof dof skrev:
[bild]
Lite svårt att se men är inte det där en avluftare för laddkretsen?
Jo det stämmer nog, att det är för laddkretsen. Jag misstänker att systemet är halvtomt på vatten men jag hittar ingen manometer. När systemet svalnar, kan jag fylla på godtyckligt? Eller MÅSTE jag ha ett öga på manometern?

Nog borde det finnas en avluftningsventil på både till- och frånröret (radiatorerna)? Jag hittar inget rör alls (förutom laddkretsen) där min luftningsnyckel passar. Var brukar de sitta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.