4 052 läst · 36 svar
4k läst
36 svar
Fläkten slår av vid laddning calmar v33 + diverse
En sak till. Med en frisk v33 ska du ladda 2m3 vatten på ungefär ett fullt inlägg.BigMac1 skrev:Ja, troligtvis finns det ett kärl på vinden någonstans. Ja laddomaten verkar TILL SYNES ladda som den borde, det blir varmt i ackarna i alla fall, och jag kan elda upp ackarna till 95 grader (top->bot) på några ilägg . DÄremot så verkar laddomaten inte öppnas när en viss rökgastemp är uppnådd eftersom att ack-toppen laddas när temperaturen i pannvattnet når 80 grader oavsett inställning på laddtermostaten.
Fast läser man instruktionsboken så styrs laddomaten av rökgastemperaturen och inte panntemperaturen?
Kan det vara så att laddomaten INTE pumpar mellan pann-toppen och pann-botten vid eldning? (det har jag inte kontrollerat, men skulle det kunna lösa problemet?)
Jag har faktiskt tyckt att det känns lite magiskt att jag kan elda upp ackarna till 95 grader men enligt tempmätaren på pannvattnet så blir det aldrig varmare än 85 typ. Sitter givaren i botten på panntanken kanske?
Många oklara frågor och påståenden kanske, jag är rookie men jag lär mig
https://docplayer.se/7222606-V33-in...everansomfattning-2-komponentforteckning.htmldof skrev:
"Där finns bruksanvisningen. Citerat sid 8. "När pannan har laddats med startved och tänts, tryck in knappen start (1) så startar fläkten. Samtidigt aktiveras ett relä som automatiskt ställer pannan i driftsläge när panntemperaturen överstigit inställt värdepå fläktstopp"
Ang videon.
* I början sänker jag drifttermostaten, och då ska ju fläkten slå av som den gör. Drifttermostaten ska egentligen alltid stå på 95C, och det är väl ett skydd så att inte pannan ska koka. Jag sänkte den till ~65C och driften stoppades. Jag observerade dock att panntemperaturen är 50C men givaren kanske sitter i botten? Lite missvisande kan tyckas ändå.
I övrigt efter att ha kollat videon igen så är det nog inte så mycket som är konstigt egentligen.
På sid 8 återigen i dokumentet, så lyser drift och laddning samtidigt är jag ganska övertygad om. Jag har aldrig sett den kombinationen tillsammans även hur mycket jag skruvat och donat på rattarna. Jag börjar tro att det är felkopplat någonstans.
Jag måste dock utröna var f jag luftar systemet. Mitt system är närapå identiskt med skissen på sid 5.
Jag har en trevägskoppling + skvallerrör som sitter bredvid cirkpumpen (på bilden). Om jag vrider på hatten högst upp på trevägskopplingen så sprutar det vatten ur skvallerröret, luftar jag systemet med hjälp av den hatten? Jag bifogade också bild på kopparören från VP, där sitter 2st luftningsrör som jag testat att skruva på men varken vatten eller luft pös ut?
Är jag på rätt rör för att lufta? (från VP).
Super tacksam för alla svar du ger mig.
Jo det stämmer nog, att det är för laddkretsen. Jag misstänker att systemet är halvtomt på vatten men jag hittar ingen manometer. När systemet svalnar, kan jag fylla på godtyckligt? Eller MÅSTE jag ha ett öga på manometern?dof skrev:
Nog borde det finnas en avluftningsventil på både till- och frånröret (radiatorerna)? Jag hittar inget rör alls (förutom laddkretsen) där min luftningsnyckel passar. Var brukar de sitta?