Hej!

Har fått fläckar bakom kaklet i badrum. Bostadsrätt byggd 2017, bara jag som bott i lägenheten. Problemet uppstod då jag började duscha 2 ggr per dag. Läst andra trådar och förstår att det kan vara glasyren som är av dålig kvalitet eller kaklet i sig. Är det vad det handlar om här eller är det något jag bör oroa mig för? Det har inte spridits sen det uppstod och när jag var bortrest under en vecka och duschen stod oanvänd kunde man se att det blev lite bättre men inte mycket. Mögel? Bör jag vara orolig?

Vit kaklad vägg, mörkgrått golv, hörn, diskret, ren design, inomhus, arkitektoniska detaljer, konstruktion, fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fukt/vatten som pressas upp/fastnar bakom kakel pga att det ser ut att vara silikon i golvvinkeln. Förmodligen låg kvalitet på kakel. Inget farligt. Testa att skrapa bort silikonet och ersätt med klinker/kakelfog.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fukt/vatten som pressas upp/fastnar bakom kakel pga att det ser ut att vara silikon i golvvinkeln. Förmodligen låg kvalitet på kakel. Inget farligt. Testa att skrapa bort silikonet och ersätt med klinker/kakelfog.
Tack för svar. Vad händer om man inte byter "fyllning"? Kan det bildas mögel bakom kaklet?
 
Har jag mycket svårt att tro
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
E ErikS1 skrev:
Tack för svar. Vad händer om man inte byter "fyllning"? Kan det bildas mögel bakom kaklet?
Nej, det finns ingen näring för möglet där. Det behöver tvålrester, hudceller etc. att "äta".
 
Hur är det med andra fuktskador? Något som kan uppstå om vattnet tränger sig in där varje gång man duschar?
 
E ErikS1 skrev:
Hur är det med andra fuktskador? Något som kan uppstå om vattnet tränger sig in där varje gång man duschar?
Nej, tätskikt sitter bakom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.