Hej
Kunskap är inte tungt att bära heter det. Jag skulle vilja vara lite mer förberedd utifall att strömmen går under vintern. Göteborg Energi har svarat mig att de har egen elförsörjning så dem kommer att kunna producera fjärrvärme (givetvis inte för evigt men låt oss anta några dagar iallafall).

Göteborg Energi klarar att producera fjärrvärme men min cirkulationspump (heter det så?) fungerar inte utan el. Min gissning är då att huset och värmvattenledningarna kyls ned ordentligt efter 2-3 dygn och risken för skadade rör och radiatorer kanske uppstår ungefär då.

Hur gör jag isåfall för att tömma mina rör och radiatorer på vatten för att slippa dyra skador när strömmen kommer tillbaka? Detta skulle jag isåfall göra utifall att vi inte kan stanna i huset. Bifogar några bilder på den apparat vi har i källaren.
Rör och ventilinstallation med cirkulationspump i ett värmesystem i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets expansionskärl och rör med ventiler i källare, potentiell isbildningsrisk vid strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppvärmningssystem i källare med cirkulationspump, mätare, rör och anslutningar, relaterat till hushålls energiförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Quick Guide för en Termix VXV-ID värmecentral med listade komponenter och instruktioner på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inlägget har en del antaganden...dvs det finns ett ställe att åka till, strömmen kommer tillbaka, vi har inte alternativ uppvärmning utan el, Gbg energi talar sanning osv. Allt detta behöver man inte kommentera om man inte gärna måste påpeka det ;)
 
Har man ett lite äldre hus med källare kan det finnas avtappningsventiler på lågpunkterna i källaren om man tittar noga. Annars får man dela isär rören vid t.ex. returen på radiatorerna. Då kan man tömma värmesystemet helt i hinkar. Tappvattnet får man stänga av i gatan utanför huset och försöka tömma ledningarna i huset på ställen där man kommer åt. För de flesta är det nog svårt att lyckas tömma överallt så det är en risk att det blir frostskador.
 
En inverter som kan driva pumpen och reglersystemet är inte dyr, Stickkontakt på pumpen och sladd till bilbatteriet så har ni normal värme
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Du kan vrida upp reglerventilen för värmen manuellt, på så sätt blir det troligen lite cirkulation på radiatorvattnet.

Om du vill tömma radiatorkretsen så drar du först ur kontakten till cirkulationspumpen.
Sen öppnar du säkerhetsventilen (vänster om cirkulationspumpen, 2,5 bar) genom att vrida ratten lite (till den fastnar, brudar man längre så stänger den igen), när det slutar rinna vatten så öppnar du luftningen på radiatorerna.
Om du har radiatorer som får sin matning via rör i taket (tex i källaren) så måste varje radiator tömmas var för sig.

För att tömma tappvattnet så får du stänga inkommande vatten, innan vattenmätaren.
Öppna alla kranar, säkerhetsventilen för tappvarmvattnet (10 bar).
 
J Josth skrev:
Har man ett lite äldre hus med källare kan det finnas avtappningsventiler på lågpunkterna i källaren om man tittar noga. Annars får man dela isär rören vid t.ex. returen på radiatorerna. Då kan man tömma värmesystemet helt i hinkar. Tappvattnet får man stänga av i gatan utanför huset och försöka tömma ledningarna i huset på ställen där man kommer åt. För de flesta är det nog svårt att lyckas tömma överallt så det är en risk att det blir frostskador.
Tack för bra svar! Jag bifogar tre bilder på radiatorerna i källaren. Är detta avtappningsventiler tror du? Öppnas med polygrip gissar jag?
Rostiga radiatorventiler och rör i källare som möjligtvis är avtappningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad potentiell avtappningsventil på en radiator med fråga om öppning med polygrip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal avtappningsventil på radiator, målad och rosthärdad, möjlig att öppna med tång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Plutus skrev:
En inverter som kan driva pumpen och reglersystemet är inte dyr, Stickkontakt på pumpen och sladd till bilbatteriet så har ni normal värme
Jag skulle gärna skaffa detta om det inte är för dyrt. Vad skulle du tro att det kostar att installera (med arbetskostnad för elektriker)? Jag är lite rädd för att ha ett bilbatteri som står och laddar i källaren med barn och katt. Kan man göra det "säkert" för nybörjaren?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan vrida upp reglerventilen för värmen manuellt, på så sätt blir det troligen lite cirkulation på radiatorvattnet.

Om du vill tömma radiatorkretsen så drar du först ur kontakten till cirkulationspumpen.
Sen öppnar du säkerhetsventilen (vänster om cirkulationspumpen, 2,5 bar) genom att vrida ratten lite (till den fastnar, brudar man längre så stänger den igen), när det slutar rinna vatten så öppnar du luftningen på radiatorerna.
Om du har radiatorer som får sin matning via rör i taket (tex i källaren) så måste varje radiator tömmas var för sig.

För att tömma tappvattnet så får du stänga inkommande vatten, innan vattenmätaren.
Öppna alla kranar, säkerhetsventilen för tappvarmvattnet (10 bar).
Tack för dem detajerade instruktionerna! Den här tråden ska jag skriva ut och lägga vid fjärrvärmeskåpet så jag har det tillgängligt om det behövs. Jag vågar nog aldrig prova detta om det inte blir skarpt läge.
 
joooo japppp joooo japppp skrev:
Tack för bra svar! Jag bifogar tre bilder på radiatorerna i källaren. Är detta avtappningsventiler tror du? Öppnas med polygrip gissar jag?
[bild] [bild] [bild]
Nej, det är inga avtappningsventiler, det är returventiler.
Du blir tvungen att lossa kopplingarna för att tappa ur systemet.
 
Att tappa ur ett system är klart överkurs, avbrott på EL är inte lång tid , kanske några timmar, eftersom du har JFV så är det säkert i tätort du bor. Allt som sägs är inte guld, vill du driva din FJV-central under strömavbrott så ska allt i den kopplas med en stickpropp till ett vägguttag och det klara en 10 ampers säkring galant och blir över , det finns omvandlare 12V till 230V ca 600 W som klarar det, kostar ca 2000kr + ett batteri ca 700kr och kan driva det i ca 2-3 timmar, mer behövs inte och på omvandlaren är ett vägguttag , bra skifta uttag. Det med oro för barn , glöm det inger fara om du bara stänger dörren in till rummet för FJV.
 
P Plutus skrev:
[länk]
Glöm den , det är en falsk sinus , ( fyrkantsvåg ) det ska vara en med riktig sinus och inte någon halvblasyr i sinusväg
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
@
joooo japppp joooo japppp skrev:
Tack för bra svar! Jag bifogar tre bilder på radiatorerna i källaren. Är detta avtappningsventiler tror du? Öppnas med polygrip gissar jag?
[bild] [bild] [bild]
Du bor i GBG? Har ni 30 grader kallt på vintern?

Här kan vi ha -30 på vintern. Längre strömavbrott är ovanliga om du bor i en stad. Även om vi haft strömavbrott någon gång då det varit riktigt kallt (även med norrländska mått mätt) då tar det lång tid innan huset blir riktigt kallt. Innan ditt vattenburna system frusit sönder (speciellt i GBG) så måste ni gå varit utan ström orimligt länge....

Du oroar dig nog i onödan....

Skaffa en kamin om du vill vara säker (eller i andra hand ett litet elverk) (y)
 
@ @ndreas skrev:
Du bor i GBG? Har ni 30 grader kallt på vintern?

Här kan vi ha -30 på vintern. Längre strömavbrott är ovanliga om du bor i en stad. Även om vi haft strömavbrott någon gång då det varit riktigt kallt (även med norrländska mått mätt) då tar det lång tid innan huset blir riktigt kallt. Innan ditt vattenburna system frusit sönder (speciellt i GBG) så måste ni gå varit utan ström orimligt länge....

Du oroar dig nog i onödan....
joooo japppp joooo japppp skrev:
Hej
Kunskap är inte tungt att bära heter det. Jag skulle vilja vara lite mer förberedd utifall att strömmen går under vintern. Göteborg Energi har svarat mig att de har egen elförsörjning så dem kommer att kunna producera fjärrvärme (givetvis inte för evigt men låt oss anta några dagar iallafall).

Göteborg Energi klarar att producera fjärrvärme men min cirkulationspump (heter det så?) fungerar inte utan el. Min gissning är då att huset och värmvattenledningarna kyls ned ordentligt efter 2-3 dygn och risken för skadade rör och radiatorer kanske uppstår ungefär då.

Hur gör jag isåfall för att tömma mina rör och radiatorer på vatten för att slippa dyra skador när strömmen kommer tillbaka? Detta skulle jag isåfall göra utifall att vi inte kan stanna i huset. Bifogar några bilder på den apparat vi har i källaren.
[bild] [bild]
[bild] [bild]

Inlägget har en del antaganden...dvs det finns ett ställe att åka till, strömmen kommer tillbaka, vi har inte alternativ uppvärmning utan el, Gbg energi talar sanning osv. Allt detta behöver man inte kommentera om man inte gärna måste påpeka det ;)
Är det någon som vet om man kan stänga sin tråd på det här forumet? Skulle vilja slippa irrelevanta svar när dem första svaren var så bra.
 
Bara säga till att tråden stänges härmed då det verkar komma irrelevanta svar som inte berör min fråga, eller att rena svar emotses gällande den..
 
Tack för svaren. Tråden stängs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.