Jag har letat i trådarna här men fortfarande inte hittat något svar på vad som krävs för att fjärrstyra huset på distans - utan att behöva använda sig av specialare.

Vi har en frånluftsvärmepump (bosch 3800i EW) som strulat en del och vi behöver hålla koll på den. Framförallt nu när det börjar bli kallt ute. Det finns uttag för rj45 - så den går att koppla till en router.

Att skaffa en 4g-router som tp-link mr600 och stoppa i ett simkort med ex. Hallon som operatör (med mobilt bredband). Borde inte det räcka, eller missar jag något?

Tanken är givetvis att koppla in kameror och annat också, men det viktigaste är pumpen.
 

Bästa svaret

Beroende på om det du ska styra kopplas till en molntjänst eller inte så kan du behöva ettt vpn också för att komma åt det lokala nätverket i stugan.

Vissa routrar har stöd för detta.

Har en MR400 i vår stuga som använder ett extra datasim till mitt vanliga abonnemang (kostar 49kr/mån för extra som).

Har funkat stabilt nu i 2år.
 
Okej! Tack!

jag tror att flp går via molntjänst - Bosch:s ”remote connect” så det borde ju fungera.

Om det är någon annan som kör andra 4g-routrar som fungerar bra så får ni gärna tipsa om dessa också. Mr600 är ju inte den billigaste.
 
J Johannes0 skrev:
Okej! Tack!

jag tror att flp går via molntjänst - Bosch:s ”remote connect” så det borde ju fungera.

Om det är någon annan som kör andra 4g-routrar som fungerar bra så får ni gärna tipsa om dessa också. Mr600 är ju inte den billigaste.
Ja då ska det räcka med en router enbart!

Hade en zyxel lte3301 (tror jag det var) tidigare. Rekommenderas INTE. Behövde rebootas ofta ofta och dog efter något år.
 
  • Gilla
Johannes0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.