Jag byggde 2st T konstruktioner som jag la skivan på, de var lite högre än avståndet mellan golv och tak, så det ligger lite i spänn när man monterar dessa. Lyckades gipsa 50 kvm utan problem iaf.

Nimajneb skrev:
Någon variant av denna som även kan funka med ditt golv?
[länk]
Jag prenumererar inte på gds längre så jag kommer inte åt filen tyvärr.

Jag tror jag har kommit på hur jag kommer lösa det.
Jag skruvar fast 2 stycken 45*95or tvärs över hela rummet, ca 3cm under taket, sedan lägger jag upp en gipsskiva i taget på dessa reglar, sen pressar jag upp den mot taket och skruvar... tror jag.. eller så hittar jag på någonting annat :)

Jag får se nu i veckan när jag kommer dit.. jag kan i alla fall konstatera att ingen verkar ha testat Julas fixeringssats.

Då tycker jag det känns enklare att skruva upp två klossar som du vilar ena långsidan på.
Lägger i skivan, börjar skruva andra långsidan först.
Sen ger det sig själv.
Likadant på nästa skiva. Då börjar du skruva långsidan mot föregående skiva.

Och på sista skivan sätter du klossen på föregående gipsskiva (ska ju ändå spacklas sen).
Trycker skivan mot föregående skivas långgsida, börjar skruva i sidan utan stöd...

Daniel78 skrev:
Jag prenumererar inte på gds längre så jag kommer inte åt filen tyvärr.
Du har ett mail

Nimajneb skrev:
Du har ett mail
Tack för mailet.

Problemet är att jag ändå inte kan föreställa mig hur jag ska få upp skivan på lyften själv.
Lyften kommer ju vara ca 1.5m hög (minst), och hur ska jag få upp skivan där utan att allt välter?

i PDF:en används 900mm skivor, det kanske hade gått, men inte 1200 skivor, såååå långa armar har jag inte :)

Tack för alla tips och råd, jag får prova mig fram om några dagar när det är dags, för så ska taket byggas så jag har någonting att fästa skivorna i :)

Jag skruvade dit ett par brädor, blev några hål till att spackla och det fungerade. Det som var jobbigt var att lyfta upp skivorna då jag inte var tillräckligt stark själv några gånger.

Vikten är inga problem för mig, men det är så lätt att knäcka dom :(

Då var gipsen uppe i tvättstugan, det funkade fint med några små OSB-bitar.
IMG_0814.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes så hade det varit lite krångligt med en skiv-lyft, eller någon sorts stötta över huvud taget.
IMG_0816.JPG
Skapa konto

Sedärja, du gick på den lösningen, och bra blev det. Gött! :)

thomasx skrev:
Sedärja, du gick på den lösningen, och bra blev det. Gött! :)

IMG_0820.JPG
Skapa konto

Nu ska det bara dit ett par lappar med gips, och ett par hundra skruv till, sedan ska det spacklas, hatar att spackla :(

Då kan du ta två extra öl på krogen nästa gång.

charta77 skrev:
Då kan du ta två extra öl på krogen nästa gång.
Dricker inte alkohol, eller läsk, men lite vatten extra kanske :)

Nu är det redan gjort, men till en annan gång (och kanske andra som funderar)... undvik generalskarvar även på gips i tak.

Jag vet inte hur stort problem det kan bli när man gör sådär, beror väl även på underlaget, hur styvt det är.
Jag har bara lärt mig att man skall förskjuta skarvarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.