Vit spismur är alltid vackert men efter ett tag ser det ut så här efter flitigt eldande och torkande
november-12 159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
november-12 161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag tog fram lite kimröksvart linoljefärg och målade en kant. Det blev lite järnhälls wannabe s a s
november-12 164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
november-12 166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när den torkat helt så är kanten gråsvart och smälter in med klinkern som är lagd bredvid spisen. Jag blev lite nöjd så jag gjorde samma grej vid den stora järnspisen! ska fixa en bild på den med om så önskas!
 
Det blev väl bra det där! Helt egen innovation eller har du sett det någon annanstans?

Apropå järnhäll - det ser ut som om det är en liten runt spisen?
 
Fint! Vi har vitt, slitet och ledset. Ska fundera på det där jag med.
 
Det där tyckte jag blev supersnyggt. Braexempel på när något praktiskt även blir väldigt estetiskt tilltalande.
 
Det är eget hittepå. Kan inte påminna mig om att jag sett det någonstans. Det är en kant som hör till spisen. den ska väl egentligen vara över en vattenbehållare som vi struntade i att leta efter.
 
Snyggt! Saknar vedspisen..
 
Ja, vedspis är guld. Jag är så präglad av sommarlov i stugan med mormor och morfar och att vakna till slamret av en vedspislucka och doften av brinnande ved. Nu har jag nog lyckats indoktrinera våra barn till samma behov och upplevelse. :cool:
Här är iaf bild på spisen i stora huset med samma målning.
november-12 spis 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
november-12 spis 004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tjugotal och 1 till
  • Laddar…
Det var en fantastiskt vacker Faluspis! Är det "natten-motivet" på gaveln?
 
Det är en ängel på gaveln. Finns det fler motiv eller är det natten som är ängeln?
 
Var tvungen att kolla upp lite närmre. Ängelmotivet hade jag fått för mig kallas "Natten", men heter tydligen "DAGEN"! Formgiven av Bertel Thorvaldsen år 1815. Finns faluspisar med slät gavel tror jag, eller med "speglar" som ornament annars tror jag. Är ingen expert i ämnet, finns lite info i boken "Värme i gamla hus" av Gudmundsson. Här är min gavel.
CIMG1347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danne12345
  • Laddar…
Det är samma på vår spis :)
 
Läste inläggen och kom till freedolfs och fick scrolla igenom bilderna ett antal ggr för att hitta vad han hade sett. Gav upp, fortsatte läsa inläggen och då kom ju förklaringen, skönt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.