Hej! Jag har just snickrat ihop ett bord av hyllplan; 2st 210x50cm som bordskiva och 2st 70x30cm ben på varje sida. Se bifogad bild. Problemet är att bordet är väldigt ostabilt och vinglar sida till sida på längden, bra stabilitet åt andra hållet, dvs kortsida till kortsida. Hur fixar jag detta? Försökt så gott som möjligt tighta till varje skruv i ramen och i benen. Behöver jag möjligtvis en eller två ytterligare reglar under bordet? Hjälp uppskattas!
 
  • Ljust rum, trämöbler, matsalsbord, stolar, trägolv, rostfri kyl och frys, gardiner, ren och minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med synliga bjälkar och metallvinklar, inomhusmiljö, lutande perspektiv från underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med bjälkar, metallbeslag, släplist, delvis dold av svart markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]
Tack för tipset, hade dock gärna skippat reglar åt det hållet då det tar plats och syns.. finns det möjligtvis någon annan lösning?
 
Hur tjocka är de vertikala skivorna?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur tjocka är de vertikala skivorna?
Bara 18mm
 
Borgen22 Borgen22 skrev:
Bara 18mm
Funderar på om det skulle vara bättre att byta ut dem mot 27mm skivor istället men vågar inte köpa, betsa och lacka för samma resultat
 
Kan vara värt ett försök;
Träsnickeri, metoder markerade för förstärkning: trippel förtjockning, limning och användning av borrad plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså sätta 2 extra reglar vid kanten?
 
Nej, byta ut den tunna regeln som är skruvad i "benet" mot en solid tjockare, som du både limmar i de vertikala skivorna, och borrar och limmar i pluggar mot de längsgående reglarna...

Så hade jag försökt göra det, om det inte går att triangulera korrekt... Men det kanske dyker in fler förslag.. 🙂

Edit: att bara byta sidorna mot tjockare, men behålla samma fästsystem kommer att göra noll för stabiliteten..,
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Skulle definitivt satsa på nån sorts snedsträvkonstruktion. Det är väl de tunna skivorna som gör att det flexar?
 
Alternativt 90° fyrkantsrör typ 30 mm breda som skruvas i bordsskiva och benskivor. De kan bli smäckra och man kan gömma dem bakom trälister.
3D-modell av en omöjlig konstruktion som liknar en "Penrose-trappa", blå rutig bakgrund, datorgenererad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bandolin och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Skulle definitivt satsa på nån sorts snedsträvkonstruktion. Det är väl de tunna skivorna som gör att det flexar?
Ja precis, tror du att det kan hjälpa?
Som på bilden då?
 
  • En person i förkläde arrangerar träribbor på ett bord, sannolikt för konstruktion eller hantverksprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bandolin
  • Laddar…
K
Vad i hela friden har hänt med korta regeln under som är skruvad i bordet? Pepprad med skruv?!
Att enbart dra åt skruvarna lite lite till gör ingen skillnad för stabiliteten. Du behöver ändra och förbättra konstruktionen på underredet och infästningen av benen.
 
Borgen22 Borgen22 skrev:
Ja precis, tror du att det kan hjälpa?
Som på bilden då?
Njaej, den där konstruktionen har man bakom en dörr som består av plank så att den inte ska sätta sig (f.ö. väldigt smart att ta ur lite vid det nedre gångjärnet. Det måste jag komma ihåg till nästa gång 🙂)
Tänkte istället som @Dan_Johansson var inne på i inlägg #2. Bifogar foto på en målarbänk jag gjorde för länge sedan:
Träbänk på trädäck; slitna, väderbitna ytor; utomhus; korsstöttor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är ju bänken ovan ful som stryk men principen att man fäster nånting en bit ned på kortsidan och sedan nånstans under bordsskivan så man får en triangel med tre fästpunkter för att förhindra att det vinglar.
Just med bord är det ju svårt eftersom man vill komma in med benen under och inte slå i nåt. Du kan uppnå samma effekt med två 90° fyrkantrör på varje sida:
3D-modell av en stålstödstruktur under en stor balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Borgen22
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Njaej, den där konstruktionen har man bakom en dörr som består av plank så att den inte ska sätta sig (f.ö. väldigt smart att ta ur lite vid det nedre gångjärnet. Det måste jag komma ihåg till nästa gång 🙂)
Tänkte istället som @Dan_Johansson var inne på i inlägg #2. Bifogar foto på en målarbänk jag gjorde för länge sedan:
[bild]
Nu är ju bänken ovan ful som stryk men principen att man fäster nånting en bit ned på kortsidan och sedan nånstans under bordsskivan så man får en triangel med tre fästpunkter för att förhindra att det vinglar.
Just med bord är det ju svårt eftersom man vill komma in med benen under och inte slå i nåt. Du kan uppnå samma effekt med två 90° fyrkantrör på varje sida:
[bild]
Tack för utförligt svar! Ska klura på vad som blir bäst för mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.