Sitter med el och installationsritningarna till vårt blivande hus och funderar på det här med telefon och tv-uttag när man kommer att ha Telias fibernät i huset.
Telejacken ska ju bort och ersättas av nätverksuttag, men hur bör jag göra med TV-uttagen? Om man väljer att ha Telias digital-tv via fibernätet så blir väl de uttagen överflödiga?

Eftersom jag är inte särskilt kunnig på detta område så undrar jag helt enkelt hur ni hade tänkt?
Vad är fördelarna/nackdelarna med att ha TV, telefon och data genom samma uttag?
Finns det något speciellt som jag bör tänka på?

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta :).

//J

Rent generellt är det inte fel med ett koax-nät. Vem vet vilken TV-leverantör du kommer att ha om t ex 5 år? Eller så kanske du kompletterar med en annan leverantör?

Hur som helst, sätt hellre ett uttag för mycket, det har man igen i framtiden.

Telia har inget vidare HD-utbud så är du intresserad av det är det parabol + koaxnät som gäller. Jag håller med Bergling, hellre ett uttag för mycket än för lite.

Alla har ju olika behov, men så är tänker jag inför anslutningen till Telias fibernät om några veckor:

1. Internet.
100 Mbit/s lovar Telia. Det klarar min trådlösa 300 Mbit/s router lätt. Har klockat den till ca 180 Mbit/s. Möjligen blir det en snutt kabel mellan routern och datorn som fungerar som server, men endast pga dom står nära varandra. Vår övriga datoranvändning är helt laptop-baserad och att ansluta dessa med kabel vore ju helt galet.

2. Telefon
Fortsätter med trådlösa telefoner. Inte f-n drar man koppar till en telefon är 2010?!

3. TV
Här blir det lite intressant. Med Telias TV krävs nätverkskabel fram till TVn samtidigt som trådlösa alternativ knackar på dörren. Jag väljer en tillfällig utanpåliggande installaton för ett par hundralappar tills den trådlösa tekniken mognat.

Vad gäller koax så åker med all säkerhet Viasat-burken med sina dubbla koaxar ut. Framtidens TV är dessutom IP- och internetbaserad så jag förutser personligen inget behov att någonsin behöva använda koax igen.

Jag håller med mycke_nu kring att trådlöst kommer att fungera mer än väl för normala hemanvändare.

Men om du ändå ska bygga nytt och har möjlighet så skadar det ju inte med några extra dosor och rör/slang till dessa, behöver du dem inte är det ju bara att tapetsera över dem. Jag integrerade även ljudanläggningens kablar i väggarna hemma och gjorde en kanalisation från golvet (bakom tv-möbeln) och upp på väggen ut bakom tv:n så man slipper alla kablar utanpåliggande. Vid golvet under tv:n så satte jag tre dosor (utöver el)där en används för nätverkskablar, en används för högtalarkablarna och en är i reserv. (Alla finns det anslutningsmöjligheter till via rör från källaren, samt mellan respektive dosa och en av dosorna går även ut till högtalarna således)

Frugan gnäller lite att det inte går att möblera om i rummet men det får man ju ta =)

Just TV-boxarna känner jag att det kan vara värt att köra över nätverkskabel även om det redan nu finns fungerande home-pluggs att köra över elnätet.

Home-Plug är ingen dum idé.

I vår lilla socken drar vi just nu in fiber och tjänster från Telia i ca 165 fastigheter så frågan är minst sagt aktuell här. Vi har samlat massor med information på vår hemsida för den som vill lära sig lite mer om fibernät och Telias tjänster.

Se sidorna Dokument, Vanliga Frågor och Länkarwww.gfef.net

mycke_nu skrev:
3. TV
Här blir det lite intressant. Med Telias TV krävs nätverkskabel fram till TVn samtidigt som trådlösa alternativ knackar på dörren. Jag väljer en tillfällig utanpåliggande installaton för ett par hundralappar tills den trådlösa tekniken mognat.
Nu har jag inte full koll på hur Telias box fungerar men kan du inte ansluta den till en trådlös gateway om du inte vill dra kabel? Om du har en trådlös router som rullar på stabilt i 180Mbit/s borde det inte vara några problem.

KingHippo skrev:
Nu har jag inte full koll på hur Telias box fungerar men kan du inte ansluta den till en trådlös gateway om du inte vill dra kabel? Om du har en trådlös router som rullar på stabilt i 180Mbit/s borde det inte vara några problem.
Har inte full koll på det själv, men troligen fungerar det inte med en standardrouter.

Det är nätverkskabel mellan den centrala TV-switchen och de individuella TV-boxarna ute vid apparaterna. Om denna kabel skall ersättas med något trådlöst så måste nog denna anordning "se ut" som en kabel utifrån de inkopplade burkarnas perspektiv. Möjligen skulle det kunna fungera med någon form av enkel nätverksbrygga.

Jag får tillfälle att gräva lite mer i detta senare denna månad, och återkommer om ingen annan har funnit svaret innan dess.

Så länge den första TV-switchen och boxen pratar normal IP-kommunikation borde det fungera tycker jag. En vanlig trådlöst router som går att konfigurera som en gateway borde bli precis som en "trådlös kabel" för boxen. Ska bli kul att höra om det fungerar :)

Det är inte helt trivialt att lösa det med trådlös teknik då Telia (och de flesta andra nät) använder 802.1q taggning av kundleveransen när det är mer än en tjänst som levereras. Detta innebär att datapaketen som kommer ut ur fiberkonvertern innanför ytterväggen har en liten extra "tagg" på sig som talar om huruvida paketet i fråga är ett "internetpaket", ett "telefonpaket" eller ett "tv paket".

Normalt så skickas "interpaketen" otaggade vilket gör att man kan koppla in en PC/bredbandsdelare direkt i mediakonvertern utan extra utrustning (=billigare för nätägaren). Om kunden vill ha TV och telefoni så ansluts en switch efter konvertern där den är konfigurerad så att otaggad trafik (internet) skickas till låt säga 1:a porten, telefonitaggad trafik skickas till andra porten och TV taggad trafik skickas till tredje porten. Till respektive port får man sedan ansluta respektive "set-top-box" för omvandling av den digitala signalen till en video eller analog telefonsignal.

Vet inte av någon hemma accesspunkt som kan vidareförmedla 802.1q taggade paket utan att sabotera dem så från fiberkonverter fram till operatörens switch krävs nog alltid kabel (vissa nätägare använder en kombinerad switch/fiberkonverter från t.ex Packefront)

• fiberlan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.