Jag la märke till att SDS fästet på Borrhammaren från Bosch (GBH 222 Re) hade rejält med fett inuti SDS fästet när jag köpte den.

Skall man regelbundet fylla på med fett i SDS fästet?
I så fall vilken typ av fett?
Vad fyller fettet för funktion i SDS fästet?

Det räcker med att köra ner sprejfett lite då och då i fästet. Riktigt fett, alltså! Inte silikonolja eller låsolja.

Det blir väldigt varmt i SDS chucken när du kör hårt, så ett universalfett eller kullager fett är kalas för att hålla chucken hel. Utan fett så kommer chucken att skadas efter ett tag med tuff körning, det blir så att säga ren metall mot ren metall och det skär sig och sedan får du byta chuck.

OK, hittade precis Biltemas kullagerfett liggandes hemma. Testar den. Tack för svaren!

Grus och skit fastnar ju gärna på fett och grus är inte bra att få in i chucken. Så se till att torka av ibland

Går nog säkert bra med vilket fett som helst, men troligtvis är det för att borrkakset trycker ju in rätt bra i chucken när du borrar i tak och det kan bränna fast. Det underlättar oxå om du har en utbytbar chuck på borrhammaren. Finns annars speciella fetter för detta.

stark1 skrev:
Går nog säkert bra med vilket fett som helst, men troligtvis är det för att borrkakset trycker ju in rätt bra i chucken när du borrar i tak och det kan bränna fast. Det underlättar oxå om du har en utbytbar chuck på borrhammaren. Finns annars speciella fetter för detta.
Ah, jag tyckte det väl att det luktade bränd fett efter det 30´nde borrhålet i taket när jag fästade pexrör för nya eldragningar. Det var ungefär då som mitt dåvarande borr också smälte i huvudet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.