Magnus E K
Jag tycker det fungerar dåligt med vilka andra trådar som visas under när man kommit till slutet av en tråd. Jag förstår att mycket av det som visas där är annonser och har inget problem med det, men de trådar som det länkas till kunde variera mer; just nu t ex får jag nästan alltid upp tråden "Råttor i innerväggar" (med en läskig bild), trots att jag redan läst den tråden. Även flera andra som visas gång på gång ("Järnvitriol"). Inte ens annonserna är lika tjatiga.

Jag håller med dig. Jag är inte heller nöjd med de länkförslag jag får upp.

Skärmdump av en mobilwebbsida som visar orelaterade annonslänkar inom ett diskussionsforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa länkar kommer från en googletjänst som heter matchat innehåll (matched content på engelska). På Googles produktsida för matchat innehåll skriver de: ”Rekommendationerna om matchat innehåll bygger på likheter mellan olika ämnen och är anpassade efter läsarna.”.
https://support.google.com/adsense/answer/9189566?hl=sv

Men jag tror tyvärr att Google kommit fram till att det är bättre (för Google) att visa upp spektakulära länkar och bilder än relevanta länkar. Jag tror inte heller att länkarna är individanpassade, vilket de skulle kunna gör om de ville. Du och jag ser i princip samma länkar oavsett om vi läst länken eller ej och ofta oavsett vilken sida vi befinner oss på för tillfället.

Det betyder att deras produkt inte levererar det den ska göra. En annan hypotes jag har är att Google föredrar att du hellre klickar på en annonslänk än en intern länk.

Google är ju trots allt världens största annonsföretag, något vi ofta glömmer bort. 85% av Googles intäkter kommer från annonser. https://www.visualcapitalist.com/how-tech-giants-make-billions/

Är det dessa ni pratar om?
Skärmbild av en lista med liknande diskussionstrådar på ett forum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, ”liknande ämnen” funkar bättre.

Men oj, ”Matchat innehåll” syns inte i mobilen om du har inaktiverat oändlig scroll ser jag nu.

Men även ”Liknande ämnen” kan helt klart förbättras. Liknande ämnen visar upp ”forumtrådar som har rubriker som innehåller samma ord som forumtråden du är inne i just nu” men det blev för långt att skriva ut. :)

richardtenggren
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej, ”liknande ämnen” funkar bättre.

Men oj, ”Matchat innehåll” syns inte i mobilen om du har inaktiverat oändlig scroll ser jag nu.
Låter ju bra för oss ;)

Men en sak jag sett på andra forum är en funktion där man kan filtrera bort alla andra inlägg än TS. Ni har säkert hört detta tidigare men jag gillar det vid projekttrådar. :)

Tack för feedback. Vi har hört det förut och gillar funktionen men vi har aldrig prioriterat det.

Magnus E K
Jag ser aldrig "liknande ämnen" när jag läser på surfplattan, utom om jag inaktiverar oändliga scrollen (men vill ha den på).

En annan lite störande grej är att om man trycker på "Gå till sista inlägget" och det inlägget visar sig vara det första på sidan. Då kan man inte på ett enkelt sätt se inlägget före. Detta skulle kunna undvikas om funktionen istället gick till näst sista inlägget om det bara är ett på sista sidan, eller rentav x:e sista om det är färre än x inlägg på sista sidan, kanske med inställbart x?

ullberg
För mig får inte bilder samma rotation som i telefonen när jag lägger upp dem från densamma (telefonen), någon exif info som inte tas hänsyn till?

iPhone, senaste iOS (13.x.x) och safari eller vad det nu är som är standard...

/U

hsd
När Du roterar bilden i telefonen, sparar Du bilden (roterad)
Bilden laddas från Dina filer och är inte ändringar sparade så kommer de inte med

ullberg
Möjligt att telefonen gör en rotation som inte sparas - men bilden har sett rätt ut i telefonen redan från början (dvs jag har inte roterat den manuellt / själv)

ganska säker på att detta funkat tidigare (i princip alla mina uppladdningar kommer från telefonen ”direkt”)

/U

Inte för att relevansen är så stor kanske, men något räknar fel (eller då har jag missförstått funktionen) med poängberäkningen som sker på alla profiler.
Jag har postat dagligen mellan den 11/10 och den 22/10 men på min profil anges antalet gånger där jag postat 10 dagar i rad till 0.

Magnus E K
Något är galet med tiden på sajten just nu. Klockan är 23:56 och ett inlägg som skrevs för en dryg timme sen anges till "igår 22:36".

hsd
Ännu en anledning att slopa sommartiden ;)

• Gilla
  • Haha
Broken arrow och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.