Hej jag har just anslutit mig till kommunalt vatten och avlopp. Jag skulle vilja kunna använda vattnet till bevattning av tex jordgubbarna. Vad behöver jag för att göra det?

MVH Nicklas

• 1404887226736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1404887237253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
En grävmaskin för det första. Det du ser är bara ventilgarnityret. Alltså på och avstägningen. Anslutningen är ca 1,5m ner.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Okej grävmaskin finns, men tror man är tvungen att hand gräva när det är nära ledningar. Jag får gräva upp och kika till att börja med då :)

Du bör väl först och främst dra in en slang/ett rör till en vattenmätare placerad inomhus.
Vattenverket/kommunen vill nog gärna ha betalt för dropparna,
som du vattnar jordgubbarna med :)

Jag ska tillägga att det är en obebyggd tomt än så länge och jag har betalat för 30 kubik så kallat byggvatten. Så jag tänkte göra det möjligt att vattna denna sommar iallafall.

Ah, då är det bara att gräva fram servisventilen och koppla på.
Bör sitta en anslutning för PEM32 slang på den, alt att det sitter en plugg R32 där.
Men börja med att gräva fram så du ser vad du har att koppla in dig på.

Aha!

Ja, då räcker nog 30 kubik ett bra tag, om det bara är ett litet jordgubbsland.

Kommer vattnet spruta ut om jag skruvar av pluggen?

Dum fråga säkert men jag kan absolut inget om detta

Om ventilen är öppen så Ja...
Du kan stänga servisventilen med en skiftnyckel eller hylsnyckel, men den är kommunens och dom brukar vilja manövrera den själva för att garantera funktionen. Går den sönder får du betala.
Den du har är ju sprillans ny, så det ska inte vara ett problem.... Men på din risk ;)

Krilleman
Nöd-öppning/stängning-nyckel = Upp och ner vänd förlängare till spärrskaft och större skiftnyckel.

krilleman_215: Har du koll på vilka storlekar det brukar vara? Koniska 13 och 19 för de vanligaste kanske?

Krilleman
Storleken har jag ingen alls koll på. Men om man sätter en vanlig förlängare rakt på med "hylsan" nedåt och fyrkantiga delen uppåt brukar det bli kalas att vrida med skiftnyckel!

Tänk dock på att man inte får manövrera dessa ventiler själv. Gör endast detta i nödfall! Vrider man själv sönder ventilen så får man stå för bytet själv! Ring vattenverket i första hand!

2a15812c588d6284d12acc74ba61a128.jpg

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.