Vi körde med 21x123 dubbelfals men även med 21x 98 som vi blandade med för att få lite flexibilitet och förhindra att komma fel vid fönster etc. Oljade ändträ med teakolja. Förborrade spikar för att inte riskera att det skulle spricka.

Marcus Ludvigsson Marcus Ludvigsson skrev:
Vi körde med 21x123 dubbelfals men även med 21x 98 som vi blandade med för att få lite flexibilitet och förhindra att komma fel vid fönster etc. Oljade ändträ med teakolja. Förborrade spikar för att inte riskera att det skulle spricka.
.
Tack för bra tips! Bra att använda olika bredder för att matcha fönster och dörrar.
Blir några hål att borra, men kanske värt det om risken för sprickor är större på Kebony.

Låter som mycket jobb om alla spikhål ska förborras? Men det kanske bara gäller i änden på panelbrädan.
Hur ser lpm priset ut för Kebony?

P Panelmannen skrev:
Låter som mycket jobb om alla spikhål ska förborras? Men det kanske bara gäller i änden på panelbrädan.
Hur ser lpm priset ut för Kebony?
Jag har inte fått offertpris än, men det är nog inte billigt

H Henrik.t.johansson skrev:
Jag har inte fått offertpris än, men det är nog inte billigt
Posta gärna ett pris när det dyker upp!

Nu har jag haft tillgång till min pärm med kvitton:
Kebony character 21x98 dubbelfalls 38kr per löpmeter. Inkl moms.
Kebony character 21x123 dubbelfalls 47kr per löpmeter. Inkl moms.

• Gilla
Henrik.t.johansson och 2 till
  • Laddar…
K kicki_ohm skrev:
Hej!

Vi ska bygga ny villa och funderar på lite olika alternativ till fasaden.

Undrar om någon här har någon erfarenhet av tjärvitriol respektive kebony?
Järnvitriol har jag själv dåliga erfarenheter av (rinningar på fönster, förstörda altaner och stenar etc.) men undrar hur det är med tjärvitriol.

Hur mycket underhåll är det?

Kebony har en "30-års garanti mot förruttnelse orsakad av mögelröta eller de träförstörande svamparterna Postia placenta, Coniophora puteana, Gloeophyllum trabeum eller Corriolus versicolor så att Kebony®-produkterna inte uppfyller sin avsedda funktion". Är detta tillräckligt?

Både positiva och negativa aspekter tas tacksamt emot.

/Kicki
K kicki_ohm skrev:
Tack för svar.

Ja, torktiden är lång som jag har förstått det.

Det lutar mer och mer åt kebony. Men vi får se. Det kostar ju en slant extra.

Ni har ett alternativ som är Möre Royal behandlat. Se länken
https://hoved.talgo.no/byggevare/trelastprodukter/kledning/

Prisvärd med 50 års röt skyddsgaranti Flera färgval, mer lättarbetat än ex vis Kebony och värmebehandlat..

• Gilla
Henrik.t.johansson
  • Laddar…
J Jamtwood skrev:
Ni har ett alternativ som är Möre Royal behandlat. Se länken
[länk]

Prisvärd med 50 års röt skyddsgaranti Flera färgval, mer lättarbetat än ex vis Kebony och värmebehandlat..
Intressant. Vet du hur beprövat deras fasadmaterial är? Jag har aldrig hört talas om det nämligen.

P Panelmannen skrev:
Posta gärna ett pris när det dyker upp!
Jag fick lite olika priser på kebony. Alla runt 7% högre än Marcus. Vi kommer att släppa Kebonyalternativet på grund av priset som det ser ut nu.

Hej! Vad hade ni för cc mått på spikläkten? Räcker 600?
Hittar inget på deras hemsida och förmodar att det då räcker med 600.

Japp, det räcker enligt vår byggare i alla fall
/Marcus

K kicki_ohm skrev:
Hej! Vad hade ni för cc mått på spikläkten? Räcker 600?
Hittar inget på deras hemsida och förmodar att det då räcker med 600.

Hej! Jag är i slutfasen av mitt bygge och har använt kebony character som panel.
Snickarna har inte gillat att sätta upp panelen då det har varit hårt men annars har jag inga negativa åsikter ännu. Jag gillar verkligen utseendet.
[bild]
[bild]

Nyfiken på hur er fasad ser ut idag?

Det ser lite olika beroende på vädersträck då den mesta av vinden och regnet kommer från väst eller öst här. Det är framförallt regn som påverkar hur pass snabbt fasaden grånar verkar det som.
Sydfasaden på ett hus med träpaneler som ännu inte grånat, omgivet av en oanlagd trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sydvänd husfasad med lätt grånat trä, fönster med blå karmar och trädgårdsmiljö i förgrunden.
Skapa konto

Husfasad i trä mot syd med blå dörr och fönsterramar, ännu inte lika grånad som andra sidor.
Skapa konto

Här ser man fasaden mot syd, inte alls lika grå ännu som väst/öst har blivit.

Det ser lite olika beroende på vädersträck då den mesta av vinden och regnet kommer från väst eller öst här. Det är framförallt regn som påverkar hur pass snabbt fasaden grånar verkar det som.
[bild]
[media]
Här ser man fasaden mot syd, inte alls lika grå ännu som väst/öst har blivit.

tack för att du delar med dig. Verkligen fint grånad på ena sidan. Intressant att det inte är södersidan som grånat mest. Man kanske kan vattna för att skynda på processen om man önskar. Det lutar åt Kebony för vår del

Tanken har slagit mig men min fru har förbjudit mig :)

• Gilla
mariala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.