Hej! Jag undrar om det är tillåtet med hjälp av en elektriker att flytta på dosan uttaget till tvättmaskin.

Har ett litet badrum och skulle behöva en tvättmaskin på andra sidan väggen bredvid badkaret en smal tvättmaskin isåfall ca 37 cm djup
så min fråga är det tillåtet att flytta på dosan till andra sidan väggen elr är det förbjudet?
Det ska isåfall gå via fastighetsvärden

Min fastighetsvärd har gett luddigt svar och kontaktaktade först en elektriker men avbröt sen uppdraget.
Bor i hyresrätt
 
  • Litet badrum med badkar, handfat och toalett, tänkt för möjlig tvättmaskinsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort svar ja.

En anslutningsdosa för fast inkoppling får placeras direkt under duschen om man vill, även om det givetvis är olämpligt Men det ser ut att finnas gott om plats på väggen där på sidan. Om det är ett uttag du vill ha så måste det placeras minst 60 cm från kanten på badkaret, men räkna hellre 120 cm från duschhuvudet ifall du i framtiden tar bort karet.

Rent praktiskt kanske man inte flyttar på befintlig dosa/uttag i ordets bemärkelse, utan man tar bort det befintliga då det är lite olämpligt placerat och installerar ett nytt. Matningen måste inte komma från samma gruppledning. Du har ju kopplingspunkter ovanför muggen som kanske kan användas. Det får man undersöka på plats. Det kan bli praktiska problem med krav på viss omkakling.

Som nämndes i originaltråden är det väl inte totalförbjudet att dra en anslutningskabel från nuvarande anslutningspunkt (om det är en anslutningsdosa) men olämpligt, och man vill helst fästa den lite lätta bakom karet så att den inte ligger på golvet. Och den måste räcka fram till tvättmaskinen. Det kan gå att ordna nöjsamt med en självhäftande kabellist som inte släpper greppet, om det öht finns. Så det är ju helt klart en bättre lösning att ta kostnaden för att ordna en ny fast anslutningspunkt på andra väggen.
 
Hur blir det om man vrider badkaret 90° så att pipen kommer på långsidan?
Går det då att ha en tvättmaskin under befintlig anslutningsdosa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.