I höstas skulle jag fästa skiffersten i en trappa utomhus. Denna sten var ett sättsteg, alltså den lodräta delen. Jag fäste denna med vanlig kakelfix, som jag tror skall ha varit frosttålig. Nu efter vintern är detta helt bortsprängt. Det är i och för sig fler sättsteg som har lossnat efter denna vinter, men är det OK att använda kakelfix?
 
Förmodligen kommer det in vatten mellan trapp och skiffern. Bra kakelfix för utomhus bruk, skall klara detta. Men å andra sidan är det en konst att fästa upp skiffer. Det finns mycket skiffer på våra offenliga byggnader, kyrkor mm. Här har man satt skiffern i bruk, men innan man trycker dit plattan, skall den blötas och så strör man lite ren cement på baksidan. Men det finns säkert dom här på Forumet, som skulle föreslå silicon!
 
Redigerat:
Jo, det kommer nog in vatten och sen frostsprängs det. Hur kan man förhindra det? Om vattnet endast kommer ovanifrån så måste man alltså ha täta fogar?
 
Tror inte du kan förhindra vattnet att komma in. Så skit i det och kör med något som klarar vatten istället.

PL700 skulle jag köra med. Enkomponents skumlim på polyuretanbas speciellt utvecklat för att limma sten och murblock av/mot betong, tegel, sandsten och gips. Snabbindande, fukthärdande och mycket starkt. Härdtid: Initialstyrka efter 15 min, full styrka efter 24 tim.

Finns att köpa på tex K-rauta, beijer, jula, bauhaus mm mm. Överallt typ.

Lycka till.
 
Det låter lovande. Får kanske ta och jämna till ytorna med betong innan jag limmar, annars blir det rätt dyrt.
 
Det blir ju samma effekt som nu om du skulle limma på kakelfixen. Borde ju vara relativt lätt att få bort, banka med en hammare så släpper det väl. Fixen är ju så porös.

Du behöver inte ha ett jämnt lager som täcker hela den limmade ytan.
Jag antar att skifferplattorna är hyfsat släta så dra på ett sick-sack mönster på ytan så att de kommer luft emellan. Det är otroligt starkt.

Hur mycket är det du skall limma? Det låter som extremt mycket om det skall bli dyrt. Blir förvånad om du behöver mer än 1 tub och den kostar ju 99kr.
 
Redigerat:
Utöver att fixen har släppt har även annat material släppt, förvandlats till sand, så att det är rätt så buckligt. Fördelen med fix var att man kunde lägga på tjocka lager som fyller ut detta. Totalt kan det röra sig om 10-20 löpmeter med skiffer, fast jag tar nog bara de steg som har lossnat helt. Det blev rätt illa åtgånget i vinter. Jag hade provat med något lim vid ett försök, men det blev så stort glapp pga buckligheten att det inte gick att fästa plattan.
 
Redigerat:
Men det var inte PL700 du provade va? Den kan du fylla springor med som är upp till 1cm och fortfarande ha väldigt hög hållfasthet.

Banka loss den lösa fixen, borsta sedan med en stålborste sen kan du smacka dit dem igen.
 
  • Gilla
Pelle-T
  • Laddar…
Hej! Gammal tråd men undrar hur det gick med trappan? Låter som min.. Har flera lösa plattor på en sida av huset, bruket under är helt poröst. Hade en murare hos mig för offert. Han sa att det krävs tvåkomponents-grejer... Troligtvis måste entretrappan göras om helt men hoppas på att kunna laga enstaka plattor på altan-sidan. Tips?
 
Vi flyttade 2015 och jag tror inte jag gjorde nåt åt det. Den trappan demolerades helt senare då det drogs in kommunalt va har jag sett. Dock fick vi samma problem med källartrappan. Där tog jag bort all klinkers, gjöt ny betong och satte ny klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.