Det är extremt svårt att få färdigställandeskydd just nu. Det är många företag med värre ekonomi, försäkringsbolag har skärpare vilkor, alla kommuner kräver den här meningslös papper nu vid startbesked.
Vad tycker Ni?
 
Färdigställandeskydd (FSS) är en bra försäkring för privatpersoner.

Om ditt företag inte kan få en FSS så är det ett varningen för att deras ekonomi inte är helt 100% eller att projektet är alldeles för stort för deras situation.

Tyvärr är det många som försöker komma runt FSS för att ”spara” pengar sen sitter de där i slutet av projektet med en hel del problem eller till och med en entreprenör som inte vill färdigställa för att de vill ha mer pengar.

Alternativet till en FSS är en bankgaranti som kan lämnas in till kommunen för startbesked.
 
Jag hade ingen fss vid mitt bygge för 4 år sen.
Faktiskt ingen som frågade efter det.
Jag betalade 90 procent på varje delmoment efterhand som bygget fortskred.
Sparade alltså 10 procent på alla delarna tills allt var färdigt besiktigat.
Låg inte ute med en enda krona innan delmomentet var klart så betalade allt i efterskott.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade ingen fss vid mitt bygge för 4 år sen.
Faktiskt ingen som frågade efter det.
Jag betalade 90 procent på varje delmoment efterhand som bygget fortskred.
Sparade alltså 10 procent på alla delarna tills allt var färdigt besiktigat.
Låg inte ute med en enda krona innan delmomentet var klart så betalade allt i efterskott.
Precis, så borde man göra, så måste man göra om man kör ABS18 kontrakt.
Men staten bestämde att försäkringsbolag kan bestämma bättre vem ska bygga till vem.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Färdigställandeskydd (FSS) är en bra försäkring för privatpersoner.

Om ditt företag inte kan få en FSS så är det ett varningen för att deras ekonomi inte är helt 100% eller att projektet är alldeles för stort för deras situation.

Tyvärr är det många som försöker komma runt FSS för att ”spara” pengar sen sitter de där i slutet av projektet med en hel del problem eller till och med en entreprenör som inte vill färdigställa för att de vill ha mer pengar.

Alternativet till en FSS är en bankgaranti som kan lämnas in till kommunen för startbesked.
Färdigställandeskydd ger ingen skydd, faktiskt. Det är kontakt och rätt betalningsplan som ger de.
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
Färdigställandeskydd ger ingen skydd, faktiskt. Det är kontakt och rätt betalningsplan som ger de.
Om du inte vill ha det är det bara att skriva ett intyg om självbyggare så slipper du diskutera med kommunen!

Lycka till med ditt projekt :D
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Om du inte vill ha det är det bara att skriva ett intyg om självbyggare så slipper du diskutera med kommunen!

Lycka till med ditt projekt :D
Har du nån mall på en sån intyg?
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade ingen fss vid mitt bygge för 4 år sen.
Faktiskt ingen som frågade efter det.
Jag betalade 90 procent på varje delmoment efterhand som bygget fortskred.
Sparade alltså 10 procent på alla delarna tills allt var färdigt besiktigat.
Låg inte ute med en enda krona innan delmomentet var klart så betalade allt i efterskott.
Är det inte så alla gör vid större byggen? Första fakturan när grunden är klar. Nästa när stommen är rest. Sen när huset är klart, och de sista 10% efter besiktning.
Det är åtminstone så vi får betalt, så jag har aldrig riktigt fattat hetsen med färdigställandeskyddet.
 
  • Gilla
wrobel.se och 2 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Är det inte så alla gör vid större byggen? Första fakturan när grunden är klar. Nästa när stommen är rest. Sen när huset är klart, och de sista 10% efter besiktning.
Det är åtminstone så vi får betalt, så jag har aldrig riktigt fattat hetsen med färdigställandeskyddet.
Jo
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Är det inte så alla gör vid större byggen? Första fakturan när grunden är klar. Nästa när stommen är rest. Sen när huset är klart, och de sista 10% efter besiktning.
Det är åtminstone så vi får betalt, så jag har aldrig riktigt fattat hetsen med färdigställandeskyddet.
Precis. Så ska man göra även om man jobbar med privata kunder (ABS18 kontrakt).
Men nu behöver man försäkring på den 10%. Försäkringen kostar 10k, finnansbranschen måste få sin del..
 
Jo men antag att när halva bygget är klart. Så kan byggaren av någon anledning inte fortsätta, ex. konkurs. Du måste ta in my firma som till 25% högre kostnad färdigställer. Det är där försäkringen skall komma in.
 
  • Haha
wrobel.se
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men antag att när halva bygget är klart. Så kan byggaren av någon anledning inte fortsätta, ex. konkurs. Du måste ta in my firma som till 25% högre kostnad färdigställer. Det är där försäkringen skall komma in.
Men försäkringen täcker 10% av hela kontraktsumman :)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.