Jag håller på att renovera ett hus från tidigt 40-tal. Nu tänkte jag utöka antalet vägguttag något. Men funderar på när jag kommer till ytterväggen, tänkte helt enkelt fräsa ett spår för att lägga flex-slang och sedan montera ROT-dosor. Grejen är att bakom spånskivan på väggen ligger det någon form av vindduk/ångspärr (svart papp/plastblandning) hur noga är det att denna är hel?
Väggen är uppbyggd spånskivan -> vindduken -> regelverk med isolering -> plankvägg och sedan panel skulle jag tro. Eller finns det något annat sätt att göra det på för att kunna klara vindduken?
Blev ett väldigt konstig inlägg och vet ej helt 100 om det ligger rätt. Men annars får ni gärna guida mig 😊
Tack på förhan
 
tommib
Hmmm... det låter konstigt att du skulle ha vindduk längst in, det har man oftast på utsidan av regelverket. Däremot är det inte omöjligt att det är en ångbroms eller liknande. Jag måste säga att jag inte har 100% koll på äldre byggnadstekniker. I vilket fall som helst är det lämpligt att inte såga sönder den allt för mycket. Det gäller egentligen generellt för äldre hus, om det inte är problem, ändra inte saker. Du vet aldrig vad det får för konsekvenser.

Kan du acceptera att dra elen utanpåliggande?
 
Det ligger ofta någon form av papper på insidan av äldre ytterväggar, Direkt under innersta lagret, som här. Jag vet inte vad funktionen är, möjligen ett extra vindskydd, hindra drag. Och troligen minskar den genomgång av vattenånga, så att den kan fylla en liknande funktion som dagens plast. Jag har skarvat på remsor av vindskyddspapp på några ställen i vårt hus där jag spårat för radiatorledningar. Vet inte om det behövs.
 
Regla på med en 2" och dra rör och sätt dosor i det utrymmet, sedan kan du även lägga dit 50 mm isolering.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.