Har letat en stund på nätet nu men inte hittat en enda leverantör som har fabriksgrundad fjällpanel.
Jag skall låta bygga en 25 kvm gäststuga (Attefall) på landet och det skall vara liggande fjällpanel eftersom de andra husen på tomten har det.
Har läst att panelen skall vara grundad vid uppsättningen och det blir ju ett otroligt jobb att grunda och vänta på torkning vid uppsättningen ifall man har obehandlad panel då.

Hur gör man för att få tag på fabriksgrundat?

Egentligen skrivs det att man skall behandla panel så här:
- Impregneringsolja (speciellt på ändträ)
- Grundmålat alla sidor utom innerytan
- Montera panel på stommen
- Färdigmålning två lager

Har fabriksgrundad panel oljats in också?

De två första stegen verkar kräva tillsågade bräder för att man skall kunna behandla ändträt och det tar ju två dygn tork innan man kan montera då.
Brukar man alltså såga till alla brädor (och hålla ordning på vilka som skall sitta var) och sedan olja och grundmåla med torkning emellan?
Verkar som om man skulle behöva ett jättestort partytält eller liknande bara för att hålla regnet borta för detta steg.
Hur gör man?
 
Om inte din lokala brädgård har det på hyllan brukar dom kunna ordna det mot en mindre summa pengar.
 
Som Hawke säger, hör med din brädgård/sågverk. Köpte min panel (enkelfas 22x170) på ett sågverk i närheten och kunde då välja vilken finish jag ville ha. Valde oljad och grundad, så är det bara att spika upp på en gång. Helt klart värt det!
 
hagv skrev:
Som Hawke säger, hör med din brädgård/sågverk. Köpte min panel (enkelfas 22x170) på ett sågverk i närheten och kunde då välja vilken finish jag ville ha. Valde oljad och grundad, så är det bara att spika upp på en gång. Helt klart värt det!
Så gjorde jag. Köpte från Ola Nilsson såg och hyvleri. Blev jättebra.
 
Tack för tipsen.
Mitt bygge finns i Roslagen nära Norrtälje.
Så jag testade XL-Bygg, Beijer och Byggmax på nätet och då såg jag att det bara fanns vanlig villapanel som var grundmålad.
Det finns också "mellanstruken" panel som har grundmålats och strukits ett lager färdigfärg. Återstår att göra sista strykningen på plats. Men även här verkar det bara vara vanlig villapanel som finns... :(

Ola Nilsson är ju en bit bort i Jämtland så det är väl i längsta laget med transport och så, det handlar om c:a 85 kvm panel.
Nu skall ju byggaren fixa detta men jag kollar i alla fall vad jag kan speca som material....
 
När jag köpte från Ola Nilsson kostade transporten till Falun 2000kr, och det vägde mer än upp för prisskillnaden mot den lokala XL bygg + målning. Så det kan vara värt att kolla ändå.
 
pelpet skrev:
Så gjorde jag. Köpte från Ola Nilsson såg och hyvleri. Blev jättebra.
Precis det sågverket jag också köpte ifrån =) är också nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.