Köpte Z-panel i våras på jem och fix. Då tog de 14:- /metern.
Byggmax tog 25.
Skulle ner förra veckan å beställa en pall till. Då tog jem och fix 25 :- metern men byggmax 18:-.

Gäller att kollla runt

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
K
Hur länge tror ni att de högre priserna kommer att hålla i sig? Ser att byggmax tar 26.95 för vanlig 45x70 idag...

D Daniel 109 skrev:
Det är klart att priserna följer med ner. Sågverken måste ju producera för att överleva. Så minskar efterfrågan måste de ju konkurrera med priset.
Byggvaruhusens inköpspriser kommer att gå ner ja. Men när konsumenterna har vant sig vid ett högre pris så kan byggvaruhusen passa på att öka sina marginaler lite.

• Gilla
Liquid och 5 till
  • Laddar…
Det finns ju på många ställen mer än ett byggvaruhus och kunderna är prismedvetna. Så jag tror inte att de kan hålla upp marginalerna särskilt mycket.

L
K Kallebo skrev:
Hur länge tror ni att de högre priserna kommer att hålla i sig? Ser att byggmax tar 26.95 för vanlig 45x70 idag...
Leverantörerna spår att detta kommer hålla i sig upp till 18 månader.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Sker det inte förhandlingar angående inköpspriser periodvis och vid nästa förhandling kanske priserna sjunker något för oss konsumenter. Om man tittar på börspriset som sjunkit rejält sedan toppen så bör en justering vara på sin plats. Nedåt. Hoppas jag.

Har noterat på 3 bygghandlare i mitt området hur lagren med impregnerat är välfyllda. Bygger folk fortfarande altaner eller är det tvärtom?
När en altan i år har blivit dubbelt så dyr som förra året börjar folk dra öronen åt sig. Då är det inte alla som har råd att smälla upp ett trädäck på 100kvm.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Inte kul att se de där priserna på OSB skivor :worried:. Jag ska ju precis köpa OSB till mitt Attefallshus :thumbdown:
många byggföretag ersätter osb med 12mm spånskiva för att klara prissättningen.

K Kallebo skrev:
1år, eller så länge som marknaden fortfarande rullar i samma fart.

T Ejmelie skrev:
Inte kul att se de där priserna på OSB skivor :worried:. Jag ska ju precis köpa OSB till mitt Attefallshus :thumbdown:
Jag valde 12mm k-ply ist. Blev 15kr/m2 billigare mot min förvåning (y)Fortfarnade dyrt dock.

W Willewonka skrev:
Jag valde 12mm k-ply ist. Blev 15kr/m2 billigare mot min förvåning (y)Fortfarnade dyrt dock.
Amerikanerna gillar Osb och inte plyfa därav prissättningen

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
många byggföretag ersätter osb med 12mm spånskiva för att klara prissättningen.
Det är ju ett bättre val. Så när skillnaden är liten skulle jag valt plywood även om den var aningen dyrare.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ingen bild men fick offert på en limträbalk 90x225 l=12m på 12000 PLUS moms vid leverans inom 3 veckor. Kunde jag vänta 8 veckor fick jag den för typ 3000 ink istället. Martinsons tar visst inte ens emot beställningar på limträ just nu vad jag hört från min säljare på K-Bygg.

• Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
N NoOne2k skrev:
När en altan i år har blivit dubbelt så dyr som förra året börjar folk dra öronen åt sig. Då är det inte alla som har råd att smälla upp ett trädäck på 100kvm.

bra

N NoOne2k skrev:
Nja, att ha ett trädäck är ju viktigare i dessa tider oavsett vad det kostar.

Kollade i reklamblad från byggmax sommaren 2019.
Osb-skiva då 148:- idag 349:-
Panel 120mm då 11,85 idag 22,95
Regel 45*95 då 15,95 idag 34,95
Det är dubblerade priser.

• Gilla
  • Ledsen
AAkermo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.