OSB 11mm brukade kosta 119kr/st

• Gilla
  • Wow
CFj och 2 till
  • Laddar…
Jag fick offert i januari på osb och då skulle jag få ge 33:-/m2 + moms nu ligger den på 117:-/m2+ moms

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
:surprised: Oj, det var en rejäl höjning på OSB! Då förstår även jag eran förvåning/fasa :)
Kan ju knappast dock hålla i sig(?)

Deltar i ett större ombyggnadsprojekt, 80 mille ca, och de som håller i det säger att offerter på isolering och trä gäller 24 timmar. Sen är det bara att fråga igen.....

Imp trästolpar 7cmx180, till hagen kostade tidigare 25 kr st, nu 62,95

john68 john68 skrev:
Deltar i ett större ombyggnadsprojekt, 80 mille ca, och de som håller i det säger att offerter på isolering och trä gäller 24 timmar. Sen är det bara att fråga igen.....

Imp trästolpar 7cmx180, till hagen kostade tidigare 25 kr st, nu 62,95
Brorsan som är enmansföretag berättade att han inte ger någon fast offert nu, han räknar på timmar och ger ett rörligt förslag på materialet. Inga problem att kamma hem jobb ändå.
Han hade tur dock att han lagerhåller en del som är viktigt för honom.

Vi får hålla koll på cement, Finja börjar bli riktigt oroliga nu.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tillgång och efterfrågan styr priserna, men vad händer sedan, när efterfrågan minskar och produktionen kommer ikapp? Det är nog stor risk att priserna inte går neråt lika lätt som de gick uppåt.

Dags att köpa fler aktier i Byggmax.

• Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår att sågverk säljer till högstbjudande, och att dessa finns i t.ex. USA där man betalar galna priser för virke. Däremot har jag svårt att förstå att det inte finns någon sorts mekanism som gör att det inhemska behovet inte tillgodoses först, men det är ju såklart omöjligt i en marknadsekonomi, då får man ha en semi-marknadsekonomi likt den i Kina... där man från styrande håll hade sett att inhemska projekt hade prioriterats, oavsett vad tillverkare hade fått utomlands.

Oavsett vilket har jag fått mig en tankeställare...

/S

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
A
L Lilllen skrev:
:surprised: Oj, det var en rejäl höjning på OSB! Då förstår även jag eran förvåning/fasa :)
Kan ju knappast dock hålla i sig(?)
Träpriserna lär dyka när cementen tar slut...

• Gilla
  • Haha
Martin72 och 2 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Jag förstår att sågverk säljer till högstbjudande, och att dessa finns i t.ex. USA där man betalar galna priser för virke. Däremot har jag svårt att förstå att det inte finns någon sorts mekanism som gör att det inhemska behovet inte tillgodoses först, men det är ju såklart omöjligt i en marknadsekonomi, då får man ha en semi-marknadsekonomi likt den i Kina... där man från styrande håll hade sett att inhemska projekt hade prioriterats, oavsett vad tillverkare hade fått utomlands.

Oavsett vilket har jag fått mig en tankeställare...

/S
Det lär nog vara den lokala marknaden som får i första hand. Men till marknadens priser. Hur skulle de annars se ut?

• Gilla
islander
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Tillgång och efterfrågan styr priserna, men vad händer sedan, när efterfrågan minskar och produktionen kommer ikapp? Det är nog stor risk att priserna inte går neråt lika lätt som de gick uppåt.

Dags att köpa fler aktier i Byggmax.
Det är klart att priserna följer med ner. Sågverken måste ju producera för att överleva. Så minskar efterfrågan måste de ju konkurrera med priset.

Jag har raderat en off topic diskussion som inte var exempel på skenande byggmaterialpriser.
/Moderator

• Gilla
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det är klart att priserna följer med ner. Sågverken måste ju producera för att överleva. Så minskar efterfrågan måste de ju konkurrera med priset.
lumber priset har ju störtdykt och är nere på 2018 års nivåer nästan, dvs. Hyffsat normala priser.

Men osb och liknande har fortsatt stiga, blir intressant att se när det vänder..

lumber är alltså ner 61% från toppen i år. 1607 dollar 10:e maj till dagens 634 dollar.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
lumber priset har ju störtdykt och är nere på 2018 års nivåer nästan, dvs. Hyffsat normala priser.

Men osb och liknande har fortsatt stiga, blir intressant att se när det vänder..

lumber är alltså ner 61% från toppen i år. 1607 dollar 10:e maj till dagens 634 dollar.
just osb var väl även att en limfabrik i usa fått stänga pga av brand?

• Gilla
Lasse Hoby och 1 till
  • Laddar…
S
R Robin Wahlman skrev:
just osb var väl även att en limfabrik i usa fått stänga pga av brand?
Ja jag tror lim är en starkt bidragande faktor just när det gäller OSB, var det inte t.o.m två av de största tillverkarna i hela Europa som brunnit ner?

Men virkespriser som reglar och råspont har ju inte sjunkit över huvud taget trots att underliggande råvara sjunkit med mer än hälften.

Tror tyvärr det här kommer att vara en lång period med extrema marginaler på byggvaruhusen då de kan köpa in sitt material till mer normala priser samtidigt som de nu vet att folk är villiga att betala det tredubbla.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Sker det inte förhandlingar angående inköpspriser periodvis och vid nästa förhandling kanske priserna sjunker något för oss konsumenter. Om man tittar på börspriset som sjunkit rejält sedan toppen så bör en justering vara på sin plats. Nedåt. Hoppas jag.

Har noterat på 3 bygghandlare i mitt området hur lagren med impregnerat är välfyllda. Bygger folk fortfarande altaner eller är det tvärtom?

• Gilla
Beffring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.