Hej där,
Hus från 1936 i vilket jag roar mig med att dra om alla värmerör liksom dra ett nytt par till en ny radiator. De går upp genom källartaket i betong och vidare upp till boytan genom en mycket välhållen parkett. Detta innebär att jag gör handflatsstora hål i källartaket vilket i sin tur innebär att den nuvarande "isoleringen" bestående av aska och grus rasar ned (företrädesvis i mina ögon).

Det känns mindre bra att jag tömmer isolering precis vid yttervägg varför jag gärna skulle vilja ersätta den med något (dvs bara vid rören, inte i hela bjälklaget). Så frågan är:

1. Vad bör jag isolera med istället (som är "kompatibelt" med askan)?
2. Hur ska jag få dit den?

Att fylla på underifrån blir ju lite knepigt utan jag hade tänkt mig att ta det ovanifrån genom att
- när rören är färdigbockade och klara för montering reparera hålet i källartaket hjälpligt
- plugga rören och föra upp dem halvvägs
- hälla ner någon typ av isolering ovanifrån, hålen i golvet/parketten är dock bara cirka 25mm i diameter vilket inte ger mig vidare bra "manöverutrymme".
- dra upp rören fullständigt, täta och putsa källartaket slutgiltigt
- ansluta radiatorer etc etc
 
Vet ej om det finns riktigt små lekakulor i ärtstorlek eller mindre som rullar/rinner in och fyller bra. Eller krossa dom stora till lämpligare storlek? Leca skulle nog vara det material som är mest lik askan/slaggen som du har i golvet, tycker jag.
gaia
 
Lecakulor... Tja det är ju faktiskt en tanke. Varandes total novis på området kan jag ju alltid ställa den dumma frågan  ::) , isolerar det verligen om man bara strör ut det så där!?
 
Tja ... det är luften som isolerar, materialet ska bara förhindra att luften rör på sej för mycket :). Kom på lecka bara för att det liknar askan men det kan kanske vara lättare att bara proppa med mineralull när man jobbar underifrån? Det kan ju inte vara jättestora mängder du fick i ögat ;).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.