Tjena

Skall ev. bli en ägare till en fastighet som har enskilt avlopp samt vatten. Avloppet, enligt nuvarande ägare (samma familj sedan det byggdes) har inte gjort någon förändring av avloppet och har inget tillstånd eller dokumentation kvar från den tiden.

Fick dock, via ett servitut gällande delade vattenbrunnen se en ritning på rördragningen där även avloppet var med.
Det som står med är "grovreningsbrunn" samt "avsättningsbrunn". Antar att grovrening troligen är någon slamavskiljare men avsättningsbrunn hittar jag verkligen ingen info om.

Rören går från grovreningsbrunnen till avsättningsbrunnen - sedan finns det ingen info vad som sker därefter (gissar att det troligen går ut i marken)

Tacksam för lite info så jag har mer kött på benen annat än att det mest troligen behöver grävas en helt ny anläggning.
 
A andrem skrev:
Tjena

Skall ev. bli en ägare till en fastighet som har enskilt avlopp samt vatten. Avloppet, enligt nuvarande ägare (samma familj sedan det byggdes) har inte gjort någon förändring av avloppet och har inget tillstånd eller dokumentation kvar från den tiden.

Fick dock, via ett servitut gällande delade vattenbrunnen se en ritning på rördragningen där även avloppet var med.
Det som står med är "grovreningsbrunn" samt "avsättningsbrunn". Antar att grovrening troligen är någon slamavskiljare men avsättningsbrunn hittar jag verkligen ingen info om.

Rören går från grovreningsbrunnen till avsättningsbrunnen - sedan finns det ingen info vad som sker därefter (gissar att det troligen går ut i marken)

Tacksam för lite info så jag har mer kött på benen annat än att det mest troligen behöver grävas en helt ny anläggning.
Handlar nog mest intresse och moral.
Om du vill ha ett fungerande avlopp, som garanterat inte kontaminerar grundvatten så lär du nog gräva ett nytt.

Om du struntar i det så låter du bara det vara, kommunen borde upptäcka det i någon revision om 0-100 år och ålägga dig att byta men mer än så är det inte.
 
Du har nog en tvåkammarbrunn först och den tredje kammaren i en separat brunn.
Hade så i stugan där flera fastigheter delade på den tredje kammaren.

Skulle inte bli förvånad om det dessutom rinner ut i ett dike efter det.

Om avloppet fungerar så är det bara att köra på tills kommunen får upp ögonen för det säger stopp. Eller så börjar du planera byte av anläggningen direkt.

Jag grävde ner en plastbrunn med filterkassetter som infiltration.
 
D discokapten skrev:
Handlar nog mest intresse och moral.
Om du vill ha ett fungerande avlopp, som garanterat inte kontaminerar grundvatten så lär du nog gräva ett nytt.

Om du struntar i det så låter du bara det vara, kommunen borde upptäcka det i någon revision om 0-100 år och ålägga dig att byta men mer än så är det inte.
Klarvattensbrunnen är en bra bit ifrån och högre upp än avloppet men håller absolut med. Har inte tittat på fastigheten och har inte gjort något vattenprov heller så det återstår att se.

S SCB skrev:
Du har nog en tvåkammarbrunn först och den tredje kammaren i en separat brunn.
Hade så i stugan där flera fastigheter delade på den tredje kammaren.

Skulle inte bli förvånad om det dessutom rinner ut i ett dike efter det.

Om avloppet fungerar så är det bara att köra på tills kommunen får upp ögonen för det säger stopp. Eller så börjar du planera byte av anläggningen direkt.

Jag grävde ner en plastbrunn med filterkassetter som infiltration.
Blir att kolla lite närmare när jag är på fastigheten, har nu bara gått igenom gammal info/ritningar och försöker lista ut. Kommunen har inget föreläggande i dagsläget och har inventering planered "om ett par år" men det är ju en kommunalenhet man pratar om - kan säkert ta 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.