Hejsan!

Har suttit här och läst igenom ett par trådar, men inte riktigt kommit fram till något.

Köpte i december ett enplanshus från -69, och började renovera. Rev ut nästan allt invändigt, förutom själva väggreglarna, men nya OSB-skivor, gips, väv, sen målat.. satt ny panel i taket och lagt laminatgolv på de tidigare spånskivorna.

Innan jag köpte huset gjordes en slags privat besiktning. Då var det inga tendenser till mögel på nåt sätt, trots att det var gammal inredning i huset.

Nu är allt förutom badrummet och tvättstugan färdigt, det blir nog nästa år.

Men som sagt, känner ingenting när jag är i huset, men när jag åker till jobbet och har kläder på mig som varit i huset, luktar det lite speciellt..

En bekant sa att det kan va "jordlukt", eftersom jag har torpargrund, och han rådde mig till att sätta fläktar diagonalt i grunden.. Kan det va nåt?

Är det nån av er som har nån idé om vad det kan vara för nåt?

Eller ska man ta hit nån från t ex Anticimex för att undersöka det?

Tacksam för svar.

MVH Jocke
 
Kommer du åt krypgrunden?

Isf är det bästa att göra soperent där INGA organiska material kvar. Sen jämnar du av marken, lägger plast (som ska vara så tät som möjligt mot ytterväggen), sen ovanpå denna lite grus(gärna tvättat).
 
Anticimex har väl ibland erbjudanden om billiga besiktningar av krypgrunden. De är nog prisvärda, åtminstone om besiktningsmannen är bra. Däremot utmynnar de alltid, har jag förstått, i ett förslag om att installera en dyr avfuktare och det är inte säkert att det är prisvärt.

Alternativt, skaffa två trådlösa fuktmätare och en virkesfuktmätare och ta reda på hur fuktigt det är i krypgrunden. Sedan hittar du många trådar här om vad du kan göra åt eventuell för hög fukthalt.
 
Nej jag har inte sett att man kan ta sig in där, hmm, ska kolla upp det.

Tack för svaren!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.