Hej!

Har en liten lada, som är tvådelad, den lilla delen är ca. 15 kvm, som jag tänkte inreda till snickarbod.
I nuläget är det tjocka plankor som ligger direkt på jordgolvet, inte bra då dessa har förmultnat.
Så jag tänkte riva ut det gamla golvet, och lägga dit nytt.

Slog ner ett spett i jorden, fick ner ca 20 cm innan det tog stopp, och då är det berget som kommer där tror jag.

Hur skulle ni ha byggt golvet?

Min tanke var att gräva ur en del av jorden, åtminstone 10 cm, sätta reglar i balkskor som sitter i grunden, och sen fylla utrymmet med typ singel, och ovanpå reglarna ett enkelt trägolv, typ råspont.
kan det funka?

Ladan står ouppvärmd och är oisolerad.
 
Redigerat:
Tja, det låter rimligt.
Skulle det värsta hända - att det nya golvet så småningom börjar mjukna - så är det ju inte några stora (läro-)pengar. Men iom att det står ouppvärmt så bör det inte vara några större problem. Om det gamla golvet direkt på jorden har stått länge, så bör det nya stå lika länge iom att det inte står ner i någon direkt fukt, även om det naturligtvis kan tränga upp markfukt underifrån. Men min tanke var då att det inte bör vara så farligt om det gamla golvet klarat sig länge under sämre förutsättningar, (men förmodligen bättre virkeskvalitet).
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Precis, borde ju funka..
Reglarna kommer ju bli ca 4 meter långa, bör jag ha en stötta i mitten också för att undvika att det sviktar?
 
  • Gilla
Cricio
  • Laddar…
4m 2x8" el 2x9" cc 60 cm ger ett acceptabelt golv i en enkel snickarbod. Såvida det inte ska stå några tunga maskiner där (säg + 100 kg ca).

Vill man ha ett golv med mindre svikt så är det en smal sak att lägga stöd i mitten, och då kan man också gå ner lite i dimension.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Ok, fint, tackar!
 
Nu har jag börjat komma igång lite med detta..
Rivit upp det gamla golvet, så här såg det ut:
IMG_8125.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälken låg direkt i vad som verkar vara kolstybb..
IMG_8130.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut runtomkring:
IMG_8142.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer ju att behöva sätta bjälklagets underkant i höjd med nederdelen på den murade delen där, och för att inte gå miste om för mycket takhöjd så tänkte jag använda 45x145 regel där, och då i kombination med stöd på mitten.
Tänkte att jag kanske kunde använda ett murblock under varje regel på mitten, och sen makadam runt murblocket för att stötta. eller vad skulle vara lämpligt i detta fall?
 
ingen som har nåt att säga om min skiss med murblock under regeln i mitten som stöd?
 
Ser ingen skiss men det borde ju fungera, som du beskriver det.

Det skulle ju gå att lägga ut några telefonstolpar på marken och bygga från dem.
Om du tycker det bygger mycket med murblock och det inte går att gräva ned dem lite skulle man ju kunna gjuta en liten/låg mur av betong också.

/ATW
 
Skissen var nog mest mitt huvud.. :D men så här ungefär då:
golvladan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det svarta är en gammal murad platta för en kamin. dom röda är murblocken då, lite snett nu, men ska vara rakt.
 
Om det är väl packad mark/grund så duger väl nästan vad som helst. (Syllpapp mellan bjälke och sten.)
T ex små trädgårdsplattor i betong.
Större stenar el tegelstenar.

Makadam el singel som är "vass/kantig", (dvs ej typ ärtsingel för gårdsplan och gångar), så att den "låser" och blir fast och stabil blir säkert bra. Det viktigaste är väl att underlaget är fast så att det inte sjunker med tiden.
 
Sådärja, nu har jag lagt bjälkarna, och stöttat under i mitten. Stöttan ligger rätt på berget under så det ska väl hålla fint. Så här ser det ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen blir det att skruva dit råsponten som golv då.. :)
 
Fortsätter med lite update här dårå.. :D Halva golvet lagt..
Känns väldigt stabilt, det är ju huvudsaken, finishen kommer att bli sliten med en gång sen när jag börjar snickra o greja.. :) Bjälkarna ligger på CC-40 nu.

IMG_8302.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • FullSizeRender.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Triumphen69 och 4 till
  • Laddar…
Totte_S
Blir ju fint det där ju! (y)
Har liknande uthus som också ska få funktionellt golv. Är det 22 mm råspont du använder?
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Tack! 20x95 råspont är det.
 
Hade det varit heltokigt att slänga ner lite byggplast på marken innan golvet lades dit, för att minska mängden markfukt som kommer upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.